2020-01-22, 22:10
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Varför frigöra tillgångar som du sedan måste ge till en hyresvärd? Varför inte bo billigt så att du får pengar över till att göra något trevligare än att betala hyra?
Jag har aldrig hört talas om någon gamling som sålt sitt boende för att bo osäkert i en hyresrätt. I själva verket fungerar ålderdom precis tvärtom, den bostad man bor i är tryggheten och pengarna och ger en billig månadskostnad och pengar över till annat.

Den du kommenterar har helt enkelt inte en susning om fastigheter och äger garanterat inte en bostad själv. Han har inte fattat att varje dag i hyresrätt är en förlust. Tydligen har han skrivit 5000 inlägg i den här tråden. Ack ja.
2020-01-22, 22:13
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Därför att livet tar slut förr eller senare och då kan det vara klokt att frigöra bundna tillgångar så att man kan använda dem till konsumtion.
Den korrekta lösningen är att låna 100.000 kr på banken med bostaden som säkerhet och spendera dem, räntan är bara 3%. Man lämnar inte sitt boende som man gillar. Berätta om ditt eget boende. Det verkar vara avskyvärt eftersom du kan dumpa det så lätt.
2020-01-22, 22:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
1) bubbla = pris som överstiger det reella värdet på tillgången ifråga, d.v.s. det värde som tillgången har om man ser till de inkomster som tillgången realistiskt sett kan generera.

Om jag säljer för 14 mkr imorgon och den kostar 7 mkr igen om 2 år så fanns det en prisbubbla och den sprack. Jag är vinnare köparen är förlorare. Orsaken till prisdippen är då att en majoritet husköpare ändrat sig och räknat ut att 14 mkr är för dyrt = framtida inkomster (försäljningsvärde eller hyra) kan inte längre motivera priset 14 mkr.

Alltså bubbla.

Du sa nyss att det inte är en bubbla om tillgången genererar mer intäkter än vad den kostade och som intäkt räknade du vad du får när du säljer. Enligt den definitionen så var det en bubbla om den föll i pris men inte om den steg.

Rätt töntig definition men det är din definition.
2020-01-22, 22:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Den korrekta lösningen är att låna 100.000 kr på banken med bostaden som säkerhet och spendera dem, räntan är bara 3%. Man lämnar inte sitt boende som man gillar. Berätta om ditt eget boende. Det verkar vara avskyvärt eftersom du kan dumpa det så lätt.

Pensionärer har ofta rätt svårt att få öka sina lån eftersom bankerna är strikta men det går däremot utvmärkt att sälja och ta en HR på gamla dagar eller flytta till ett varmare och skönare land.
2020-01-22, 22:15
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Du sa nyss att det inte är en bubbla om tillgången genererar mer intäkter än vad den kostade och som intäkt räknade du vad du får när du säljer. Enligt den definitionen så var det en bubbla om den föll i pris men inte om den steg.

Rätt töntig definition men det är din definition.
1) bubbla = pris som överstiger det reella värdet på tillgången ifråga, d.v.s. det värde som tillgången har om man ser till de inkomster som tillgången realistiskt sett kan generera.

Det står ingenting i 1) om att en bubbla påvisas av sjunkande pris.

Det är inte min töntiga definition det är wikins töntiga definition.
2020-01-22, 22:17
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Pensionärer har ofta rätt svårt att få öka sina lån eftersom bankerna är strikta men det går däremot utvmärkt att sälja och ta en HR på gamla dagar eller flytta till ett varmare och skönare land.
Pensionärer i dagens Sverige bor nästan alla i obelånade fastigheter och de får direkt låna minst 50% av värdet. Jag är långt ifrån pensionär och bor obelånat sedan 20 år.

Mitt exempel var hypotetiskt, "om" de ville ha pengar. Men de flesta pensionärer är inte alls intresserade av att spendera pengar när de är gamla. De älskar små nöjen som att gå ut med hunden. Du vet ingenting om äldre.

Berätta nu om ditt boende. Jag tror att den informationen skulle avsluta hela den här tråden som är helt meningslös annat än som nöje "vad ska idioterna skriva nu?".
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-01-22 kl. 22:19.
2020-01-22, 22:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Det står ingenting i 1) om att en bubbla påvisas av sjunkande pris.

Det är inte min töntiga definition det är wikins töntiga definition.

Om man säljer med vinst så var det alltså ingen bubbla enligt dig eftersom den genererade mer i "inkomst" än det "reella värdet".

Om man säljer med förlust gäller det motsatta.

Enligt dig är det alltså ingen bubbla när det stiger men när det faller.
2020-01-22, 22:22
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Om man säljer med vinst så var det alltså ingen bubbla enligt dig eftersom den genererade mer i "inkomst" än det "reella värdet".

Om man säljer med förlust gäller det motsatta.

Enligt dig är det alltså ingen bubbla när det stiger men när det faller.

Försäljningsvärdet är det reella värdet. Allt det andra du skriver blir därför obegripligt nonsens.
2020-01-22, 22:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Försäljningsvärdet är det reella värdet. Allt det andra du skriver blir därför obegripligt nonsens.

Nyss skrev du att det var försäljningspriset som var intäkten som egendomen genererade.

Om försäljningspriset både är det reella värdet och inkomsten som tillgången genererar är det alltså aldrig någon bubbla eftersom de då är samma.

Du är snurrig.
Citat:
Den intäkt 1) talar om i bostadsexemplet är försäljningspriset eller hyresinkomsten. Min villa kostade 7 mkr och är nu värd 14 mkr. Om jag säljer den får jag 7mkr i inkomster. Tack vare prisbubblan.

Svaret är så självklart att det känns löjligt att skriva det. Men du verkar vilja ha löjliga svar.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2020-01-22 kl. 22:56.
2020-01-22, 22:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Varför vill du bo dyrt när du är gammal?

Kan ta lite högre boendekostnader mot att ha nån miljon i cash. Pensionssystemet kommer att haverera. Det kommer knappt bli några pensioner att tala om för den som inte har ett sparande på sidan om.

Hyresrätter är inte särskilt dyra om du håller dig till begagnade.
2020-01-22, 23:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Nyss skrev du att det var försäljningspriset som var intäkten som egendomen genererade.

Om försäljningspriset både är det reella värdet och inkomsten som tillgången genererar är det alltså aldrig någon bubbla eftersom de då är samma.

Försäljningspriset är det reella värdet.

Om du någonsin hade ägt en bostad så hade du känt till de kalkyler man gör innan köp, t.ex jämför räntekostnader med att hyra istället. Och att man inte köper om man inte tror man kan sälja för samma. Och att man betalar extra bra om man tror priserna ska stiga. Jag tror hela den här tråden bygger på din personliga okunskap. Synd du inte kan ta till dig andras kunskap på FB.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-01-22 kl. 23:37.
2020-01-22, 23:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Försäljningspriset är det reella värdet.

Om du någonsin hade ägt en bostad så hade du känt till de kalkyler man gör innan köp, t.ex jämför räntekostnader med att hyra istället. Och att man inte köper om man inte tror man kan sälja för samma. Och att man betalar extra bra om man tror priserna ska stiga. Jag tror hela den här tråden bygger på din personliga okunskap. Synd du inte kan ta till dig andras kunskap på FB.

Haha kul men korkat!

Försäljningspriset är ju både det reella värdet och intäkten/inkomsten som du kallar det och därmed är de alltid lika.

Då är det alltså enligt dig aldrig någon bubbla.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in