Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Jag skrev att räntan spelar mindre roll, inte att den inte spelar någon roll alls. Vidare är långt ifrån hela Stockholms befolkning fullt belånad.
Fortfarande inget direkt JA eller NEJ som svar på min fråga. Jag gör ett sista försök till förklaring av vad jag försöker säga, sen slutar min diskussion med dig, då du vägrar att svara mig tydligt så vi kan gå vidare i diskussionen samt att du uppenbarligen tror att det går att beskriva en allmän trend genom att räkna på individnivå.
Och självklart är det inte GRATIS att låna. (Trodde faktiskt att du skulle fatta min ironi om den låga räntan)
Klart som fan att inte hela Stockholm är överbelånade, eller hela Sverige för den delen.
Men antalet överbelånade har ökat och dessutom är det folk som med lägre inkomst som kunnat låna. Detta innebär att det kommer finnas en liten del.. (Observera-> LITEN DEL) ..som inte kommer ha tillräckligt med pengar när boendekostnaden höjs i takt med räntan. "Låginkomsttagaren Kalle" och hans familj kommer då vara tvungna att sälja sin dyra bostad..
Men hör och häpna, nu när det kostar mycket mer att bo i denna bostad, och folk inte kan låna lika lätt, så kommer Kalle ha svårt att få sålt denna bostad till samma höga pris som han köpte den för, vilket medför att han måste gå ner i pris, och här är första steget i prisnedgången.
När Kalle har sålt sin bostad för mindre än han lånat så har han problem. Detta kommer då sprida sig till nästa grupp på samhällsstegen, dvs de som HAR RÅD att bo kvar, men köpt i spekulationssyfte, då de tänkt att "priserna alltid går upp" och att de kan tjäna en hacka. Men nu märker de att många "Kalle"-familjer har sålt till skambud, och läser snyfthostorier om Kalle-familjer i tidningar och för att säkra sin vinst innan priserna går ner mer, så vill denna spekulationsköpare sälja också.
Men hör och häpna igen, han har också svårt att sälja till det pris han vill, och måste också gå ner i pris, men han ligger på plus fortfarande, dvs han har tjänat 200k istället för 600k som han hoppats på. Men skitsamma, tänker han. Han har iaf inte förlorat. Här är prisfallet på bostäder ett faktum. Inte överallt och inte alla, men vi pratar om en allmän pristrend här.
Detta är bara ett godtyckligt exempel på vad som kan hända, men min poäng här är att du måste fatta att ALLT inte bara handlar om tillgång och efterfrågan, och att SBAB's lågränterally och "endast 5% i insats"-deal har påverkat priserna väldigt mycket. Att du påstår att detta är direkt fel är ju löjligt korkat. Mitt exempel är påhittat, men dess grund är kalla fakta som du inte kan vifta bort med en åsikt eller tillgång/efterfrågan-logik.
Kort sagt: Pengar har lånats ut för lätt, folk som egentligen inte har råd har köpt dyra hus, och kunnat trissa upp priser i budgivning, eftersom de har haft dessa pengar. När denna mindre grupp blir tvingade att sälja startar de en kedjereaktion då FÖR MÅNGA köper i vinstsyfte och inte efter behov. Utan pengarna = ingen vild budgivning. Det är ett extremt enkelt exempel och det är ingen åsikt. Det är ett faktum.
Du har stundtals vissa poänger i dina resonemang, men du har tunnelseende och missar det uppenbara, vilket till min besvikelse gör dig ganska korkad... och därför kommer vi ingenvart i diskussionen. Den slutar här för min del. Må väl!
PS. Ska dock bli intressant att höra hur du förklarar prisnedgången när bubblan väl spricker.

Sen hoppas jag att du tål mina "korkad-gliringar" och inte tar åt dig alltför seriöst av det.