2018-12-25, 18:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Varför inte förhålla dig till det JAG skrivit istället för att fantisera, ska vi komma överens om det?

Angående räntorna har det alltid gapats om stigande trend så fort de stigit några tiondels procent, jag har istället framhållit åtskilliga gånger att 10-årsräntan går i en sidledes kanal med slag mellan ca 0-1%. Den har gått upp och ned inom det intervallet sedan 2015 och har ännu inte brutit ut från den kanalen. Just nu ligger den så när mitten av kanalen som det går på 0,55%:

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18995/10-ars-ranta

Betyder det att den aldrig någonsin ska bryta ut från kanalen, nej förstås inte men det finns inga tecken på det nu men i tråden finns det alltid någon stolle som skriker om att nu ska marknaden krascha för nu har räntan stigit 0,1%.
Inga tecken alls, bolåneräntan styrs bara delvis av repan, en inte obetydlig del påverkas av marknadsräntorna på den internationella marknaden.
Problemet är att svensken byggt allt högre skulder, det har gjort räntekänsligheten allt större.
Så några 6-7 % behövs inte för att krascha marknaden.
2018-12-25, 18:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hur lyckas du med den analysen? De som kommer sitta i skiten är de som köper sista åren före toppen, på toppen och de som köper under början av nedgången.
De som orkar hålla i och betala sina köp klarar sig. De som måste realisera förlusten nära botten eller på botten gör det inte.

Ni har ju aldrig köpt på botten trots att det funnits flera tillfällen sedan 2010 då denna tråd skapades. Varje gång det gått ned har ni varit övertygade om att nedgången bara just börjat och att det ska bli mycket värre, därför har ni missat alla chanser. Likadant lät det när priserna var som lägst i slutet av 2017 och att det har stigit sedan dess ser ni som en stor konspiration som "snart" ska spricka.

Citat:
Ursprungligen postat av MyCuteLittleHorse
Ja det är väl sant,en hyresrätt kan vara rätt dyr förhållandevis.
Men vissa gillar ändå "friheten".

Friheten att inte kunna byta sin bostad som man vill, nej inte direkt men jag förstår vad du menar och det är väl helt okej om man tycker så. Själv ser jag att den "friheten" blir väldigt dyr i längden och det begränsar friheten.
2018-12-25, 18:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ni har ju aldrig köpt på botten trots att det funnits flera tillfällen sedan 2010 då denna tråd skapades. Varje gång det gått ned har ni varit övertygade om att nedgången bara just börjat och att det ska bli mycket värre, därför har ni missat alla chanser. Likadant lät det när priserna var som lägst i slutet av 2017 och att det har stigit sedan dess ser ni som en stor konspiration som "snart" ska spricka.

Friheten att inte kunna byta sin bostad som man vill, nej inte direkt men jag förstår vad du menar och det är väl helt okej om man tycker så. Själv ser jag att den "friheten" blir väldigt dyr i längden och det begränsar friheten.
När var botten menar du? 1996?
2018-12-25, 18:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
När var botten menar du? 1996?

Om tittar på grafen så ser du många lokala bottnar: https://valueguard.se/indexes
2018-12-25, 18:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Om tittar på grafen så ser du många lokala bottnar: https://valueguard.se/indexes
Tackar men jag har både köpt och sålt under årens lopp. Jag känner mig inte förfördelad.
Men att gå in i dagens marknad gör bara en idiot eller någon som absolut måste.
Vad jag eller du gjort är ointressant, det är vart marknaden är på väg som är intressant.
2018-12-25, 19:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Tackar men jag har både köpt och sålt under årens lopp. Jag känner mig inte förfördelad.
Men att gå in i dagens marknad gör bara en idiot eller någon som absolut måste.
Vad jag eller du gjort är ointressant, det är vart marknaden är på väg som är intressant.

Jaha kan du peka ut ett antal tillfällen i grafen när du anser att det var bra tillfällen att köpa: https://valueguard.se/indexes
2018-12-25, 19:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jaha kan du peka ut ett antal tillfällen i grafen när du anser att det var bra tillfällen att köpa: https://valueguard.se/indexes
1994 var inget dumt år att köpa, 2017 var inget bra år att köpa.

Så vad tror du de minskade obligationsköpens effekt på marknaden?
Hur påverkar en bromsande konjuktur och OP’s kommande KK under 2019?
2018-12-25, 19:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
1994 var inget dumt år att köpa, 2017 var inget bra år att köpa.

Så vad tror du de minskade obligationsköpens effekt på marknaden?
Hur påverkar en bromsande konjuktur och OP’s kommande KK under 2019?

Jag bad dig att peka ut ett antal tillfällen i grafen och den sträcker sig till 2005, du har alltså inte något tillfälle att peka ut alls?
2018-12-25, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Ok. Nu vill jag ha en källa på att man för två år sedan kunde belåna sig till 100% av bostadens värde, fattig som rik. (Du har naturligtvis helt fel och förväntar mig inget konkret svar)

sbab.
2018-12-25, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
sbab.
Med blancolån till kontantinsatsen kan du så klart låna till hela köpeskillingen överallt, och så kommer det ju alltid att vara...
2018-12-25, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Med blancolån till kontantinsatsen kan du så klart låna till hela köpeskillingen överallt, och så kommer det ju alltid att vara...

Alltid vara ja, men det finns ingen bank som tillåter det nu av det jag har hört. Innan amorteringskravet var det fritt fram också i princip. Efter det erbjöd sbab och ett fåtal andra att låna ut resterande 15%. Det upphörde andra delen av 2017.
2018-12-25, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Alltid vara ja, men det finns ingen bank som tillåter det nu av det jag har hört. Innan amorteringskravet var det fritt fram också i princip. Efter det erbjöd sbab och ett fåtal andra att låna ut resterande 15%. Det upphörde andra delen av 2017.
ALLA banker tillåter det, om du fortfarande uppfyller kalkylen. Så som det alltid har varit.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in