2018-12-25, 15:18
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Eftersom du inte har skrivit i tråden innan 2017 kan vi förstås inte veta hur fel du hade tidigare men du har fel när du skriver att jag sagt att alla i tråden haft fel, "ni i tråden" refererar allmänt till er i tråden och inte till varje individ, speciellt inte till dem som inte ens varit i tråden tidigare. Förstår du inte hur efterblivet du resonerar?

Hur kan någon över 14 år vara förvånad över att det sker svängningar i marknaden, det är förbluffande. Svängningar sker i samtliga marknader och just därför har jag alltid framhållit att man bör fokusera på vad som långsiktigt är bra och inte på svängningar som är omöjliga att förutse, även om det finns gott om stollar som tror att de kan det trots att de haft fel så länge och mycket.

Det enda som är förbluffande är att någon (du..!) fått för sig att bubblan som vi alla pratar om faktiskt är en bubbla som över en natt försvinner. LOL säger jag bara till dig, du är ett jävla skämt. Det är väl självklart ett förändringen sker under en viss tid, kanske till och med flera år.
Senast redigerad av Pangon90 2018-12-25 kl. 15:20.
2018-12-25, 15:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Det enda som är förbluffande är att någon (du..!) fått för sig att bubblan som vi alla pratar om faktiskt är en bubbla som över en natt försvinner. LOL säger jag bara till dig, du är ett jävla skämt. Det är väl självklart ett förändringen sker under en viss tid, kanske till och med flera år.

Nu ljuger du igen, du kan inte citera något sådant påstående från mig. Varför har du så svårt att hålla dig till verkligheten?
2018-12-25, 15:39
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nu ljuger du igen, du kan inte citera något sådant påstående från mig. Varför har du så svårt att hålla dig till verkligheten?

Hehe jodå. Du skriver, bland annat, såhär:

"Okej om det är det lilla man ser i grafen som är bubblan då känns det lugnt, jag trodde ni pratade om en stor bubbla men den väntar vi alltså fortfarande på då? Kommer fortfarande "snart" kanske?"

Priserna har vänt, precis som man ser i din graf, men du tycker tappet är för litet för att kallas bubbla. Men du verkar inte fatta att nedgången pågår just nu. Det är en pågående process. Som sker över tid.

Vad får dig annars att uttrycka dig på det sättet?
2018-12-25, 16:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Hehe jodå. Du skriver, bland annat, såhär:

"Okej om det är det lilla man ser i grafen som är bubblan då känns det lugnt, jag trodde ni pratade om en stor bubbla men den väntar vi alltså fortfarande på då? Kommer fortfarande "snart" kanske?"

Priserna har vänt, precis som man ser i din graf, men du tycker tappet är för litet för att kallas bubbla. Men du verkar inte fatta att nedgången pågår just nu. Det är en pågående process. Som sker över tid.

Vad får dig annars att uttrycka dig på det sättet?

Den lilla nedgången vi haft kan rimligen inte vara den bubbla tråden har pratat om så länge eftersom priserna nu är på ungefär den nivå som gällde i början och i slutet av 2017 och under 2018 har det mest gått sidledes.

Men jag förstår att du fortfarande tror att den stora nedgången ska komma "snart". det är samma visa vi hört 10 år i tråden, är "snart" här "snart"? Undrar bara varför "snart" inte kom redan förra året då trenden bröts redan 2017.
2018-12-25, 16:16
Medlem
Följt tråden ett tag, flippat ett tiotal och sitter på ett handfull som är värda att behålla.

Vi kommer garanterat se en korrigering av priser med all säkerhet.
Hur stor den beror på ett par faktorer bl a kring lagstiftning men den avgörande faktorn kommanse 1-3åren blir räntan.

Mitt lekmanna tips är ner 8-12% under senast 2021. Dvs precis lagom utan att något nämnvärt händer.

Försöker sätta mig in i Japans räntelek men blir inte riktigt klok på hur folk kan leva med dom premisserna men det är väl allt annat, kortsiktighet och går man runt från månad till månad så är det bra. Skuldsättning har blivit lika självklart som att äta.
2018-12-25, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
En bostadsbubbla som spricker (med efterföljande ekonomiska svårigheter) kommer att drabba de som sitter i hyresrätt hårdast iochmed att deras jobb försvinner först. Det som kommer hända tjänstemanna-familjen som bor på Kungsholmen är att deras boendekostnad ökar med några tusen, men de kommer åtminstone ha sitt jobb. Annat kan sägas om fabriksarbetaren eller butiksbiträdet som sitter i HR. Därför är det konstigt att dessa sitter och hoppas på en ekonomisk kollaps i Sverige.

Önsketänkande. Att ett jobb kräver högskoleutbildning gör det inte mindre konjunkturkänsligt.

Hårdast drabbas de som är hårt skuldsatta sedan tidigare, blir av med jobbet och tvingas sälja sin bostad av en eller annan anledning. De i HR som får det sämre hade fått de ännu sämre om de satt i BR och var bolånetorskar.

Mest i skiten sitter yngre personer som bor ensamma i storstadsområde och har konjuntkurkänsligt jobb, lågt sparande samt en BR med hög belåningsgrad
2018-12-25, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Önsketänkande. Att ett jobb kräver högskoleutbildning gör det inte mindre konjunkturkänsligt.

Hårdast drabbas de som är hårt skuldsatta sedan tidigare, blir av med jobbet och tvingas sälja sin bostad av en eller annan anledning. De i HR som får det sämre hade fått de ännu sämre om de satt i BR och var bolånetorskar.

Mest i skiten sitter yngre personer som bor ensamma i storstadsområde och har konjuntkurkänsligt jobb, lågt sparande samt en BR med hög belåningsgrad

Att högutbildade kan ha konjunkturkänsliga jobb säger jag inte emot. Forskning och utveckling är dock något man sysslar med oavsett konjunkturcykel, samma sak kan inte sägas om produktion. Ett företag kommer att göra sig av med fabrikspersonalen långt innan man gör sig av med ingenjören som utvecklar produkterna. Det är väl ingen speciellt svår ekvation att förstå? Dessutom har ingenjören eller tjänstemannen mycket lättare att hitta jobb än gymnasieutbildade, speciellt i en tid där ekonomin inte blomstrar.

Sedan tror jag absolut att den riskgruppen som du identifierat som mest känslig finns. Men de bär knappast bostadsmarknaden. En bubbla som spricker kommer att drabba de som är strax under medelklassen (och de som med störst sannolikhet sitter i HR) hårdast iochmed att en stor del högt belånade tjänstemän stramar åt sin konsumtion och därmed försvinner enkla jobb först.
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2018-12-25 kl. 16:59.
2018-12-25, 17:02
Medlem
Och märk väl: jag är själv tjänsteman med en bra lön och högt sparande och sitter i HR eftersom jag inte vill binda mig till en plats såpass tidigt i mitt liv (är yngre än 30). Så jag borde vara en av de som skulle ”tjäna” på ett prisras. Men jag förstår hur negativt det skulle påverka samhället och skulle aldrig hoppas på att mina landsmän får gå från sina hem.
2018-12-25, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
En bostadsbubbla som spricker (med efterföljande ekonomiska svårigheter) kommer att drabba de som sitter i hyresrätt hårdast iochmed att deras jobb försvinner först. Det som kommer hända tjänstemanna-familjen som bor på Kungsholmen är att deras boendekostnad ökar med några tusen, men de kommer åtminstone ha sitt jobb. Annat kan sägas om fabriksarbetaren eller butiksbiträdet som sitter i HR. Därför är det konstigt att dessa sitter och hoppas på en ekonomisk kollaps i Sverige.

Vadfan snackar du om? Ska vi börja trycka ner de se sitter med hyresrätt nu haha?
Det kommer drabba de som sitter i bostadsrätter hårdast inbilla dig inte något annat. Det finns hyresrätter i alla fina områden, tror du på riktigt att alla med hyresrätter är låginkomstagare? Helt blåst.

Har du sett inkomstkraven på vissa hyresrätter i innerstan? 500-600K per år.

Sitter själv på en hyresrätt med låg hyra och en inkomst som gör att man definieras som en höginkomsttagare så dröm på.
2018-12-25, 17:23
Medlem
SVD förutspår ett stabilt 2019 bakom betalvägg.

https://www.svd.se/spakulan-ingen-storre-kris-att-vanta-2019

Då lär ju bostadspriserna fortsätta vara stabila, +-5% under 2019?
2018-12-25, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Vadfan snackar du om? Ska vi börja trycka ner de se sitter med hyresrätt nu haha?
Det kommer drabba de som sitter i bostadsrätter hårdast inbilla dig inte något annat. Det finns hyresrätter i alla fina områden, tror du på riktigt att alla med hyresrätter är låginkomstagare? Helt blåst.

Har du sett inkomstkraven på vissa hyresrätter i innerstan? 500-600K per år.

Sitter själv på en hyresrätt med låg hyra och en inkomst som gör att man definieras som en höginkomsttagare så dröm på.

Bemöt istället mina argument eller låt bli o svara. Orhert tråkig attityd på skribenterna i den här tråden som blir helt till sig när man säger något som inte faller dem i smaken. Läser du extra noga så ser du att jag själv sitter i HR.
2018-12-25, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyCuteLittleHorse
Javisst känns det så, men hur låter argumentationen ang detta?
Fiskar lite efter att just där känns det väl ändå lite bubbligt.

Argumentationen är att det är högrisk.

Nyproduktion just nu är övervärderade med överbelånad föreningar.

Fortsätter räntan höjas så kommer det att slå riktigt hårt om man inte har en god ekonomi.
Sedan finns risken att föreningen går i konkurs och det kommer inte bli kul.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in