2018-03-19, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flushdown
det enda som detta betyder är att det återigen finns någon idiot där ute som kan tänka sig låna ut till mer eller mindre noll ränta, vem denna idiot är kan man ju fråga sig, men att personen är en idiot är det ingen fråga om.
Idioten i det här fallet är ju pensionsfonderna som måste köpa "säkra" värdepapper och skattebetalarna som måste betala in till pensionsfonderna.

Pensionsfonderna är en förutsättning för bostadsbubblan.
2018-03-19, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jag bad aldrig om sänkta räntor ned till minus och en exploderande kreditmarknad som fick priserna att sticka iväg och göra folk fattiga och ställa till med förmögenhetsöverföringar från medelklassen till överklassen och påverka svensk industri negativt. "Vad dyrt det är" är detsamma som "vad fattiga vi är" och jag har aldrig tyckt att det är särskilt eftersträvansvärt. Därför ser jag fördelar i att marknadshelvetet, som jag inte tycker om, störtar samman.

Dessutom tycker jag att svenska etablerade massmedia är av dålig kvalitet, hjärntvättar, fördummar och att svenskarna är obildade idioter.

ja det är en katastrof om man förstår vad som hänt men vart ska man fly, finns det något land som inte håller på så här?
2018-03-19, 11:53
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Lars Bern diskuterar bostadsmarknaden och det svenska tillståndet:
(första 15 min)
https://youtu.be/kN-k-9UeUgE

Han känns jävligt Flashback, och då menar jag inte alpha et al.

Intressant. Kan även rekommendera del 2.
2018-03-19, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
det händer ingenting sedan, räntan följer reporäntan.

jag tror inte nödvändigtvis det stämmer, det kan nog hända att de faktiskt inte får tag på en spänn från köpare av deras obligationer 3 år senare, så nog kan räntan bli skyhög efter tre år när folk vaknat och insett att oj jag får ingen avkastning på min pension (de som köper obligationerna)
2018-03-19, 12:37
Medlem
Om man ska flytta över sitt lån till Enkla.se så måste man nog ha någon exitstrategi. Folk verkar stå undrande var man hamnar då 3 år gått. Så här skriver de på hemsidan.

Vad händer när bindningstiden löper ut?

Vi kommer att kontakta dig i god tid före bindningstiden löper ut. Vi gör då en enskild bedömning av din ekonomiska situation. Beroende på din situation diskuterar vi en eventuell förlängning, alternativt om du önskar att flytta ditt bolån till en annan aktör.

https://www.enkla.com/faq
2018-03-19, 13:27
Medlem
SEB verkar oroa sig för nykomlingen på bolånemarknaden.

http://www.privataaffarer.se/bostad/nya-bolaneerbjudandet-kan-skaka-om-marknaden-957561
2018-03-19, 13:54
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Bolån med 0,95% bundet på 3 år. Ingen amortering. Men vad händer sedan? Blir räntan 500%?

https://digital.di.se/artikel/de-utmanar-storbankerna-med-bolaneranta-pa-095-procent

Är ju en riktig käftsmäll till storhökarna och hade väl inte vågat ändra till dom om det hade arit några andra investerare men känns ju seriöst det där.
2018-03-19, 14:28
Medlem
Trillskes avatar
De tar alltså rygg på de stora bankerna, d.v.s. låter alla slinka igenom som redan testats av de stora. Då kan de hålla kostnaderna nere rätt rejält, för de betalar inget för riskhanteringen (bara själva kostnaden för risk, som alltså bedömts okej av de större bankerna).

Med det sagt är det väldigt mycket mindre intelligent än det låter. Låga odds på att de är döda om 10-15 år.
2018-03-19, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Om man ska flytta över sitt lån till Enkla.se så måste man nog ha någon exitstrategi. Folk verkar stå undrande var man hamnar då 3 år gått. Så här skriver de på hemsidan.

Vad händer när bindningstiden löper ut?

Vi kommer att kontakta dig i god tid före bindningstiden löper ut. Vi gör då en enskild bedömning av din ekonomiska situation. Beroende på din situation diskuterar vi en eventuell förlängning, alternativt om du önskar att flytta ditt bolån till en annan aktör.

https://www.enkla.com/faq

kan ju just bli en sådan räntechock efter de tre åren som blev den som knäckte usas marknad där rabatterade lån inte plötsligt längre var så förmånliga

tycker det luktar upplägg över det hela, vad i hela friden skulle nu dessa enkla tjäna på detta??
2018-03-19, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flushdown
kan ju just bli en sådan räntechock efter de tre åren som blev den som knäckte usas marknad där rabatterade lån inte plötsligt längre var så förmånliga

tycker det luktar upplägg över det hela, vad i hela friden skulle nu dessa enkla tjäna på detta??

De kan låna in pengar för nära 0% ränta, så marginal att tjäna pengar finns det gott om, men de kommer behöva attrahera en stor mängd kunder för att överkomma alla fasta kostnader.

Någon 'risk' för räntechock efter 3 år tror jag inte är att oroa sig för, då kan man bara flytta tillbaka till någon annan bank med mediokra villkor.
Senast redigerad av kricke123 2018-03-19 kl. 16:01.
2018-03-19, 15:52
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Idioten i det här fallet är ju pensionsfonderna som måste köpa "säkra" värdepapper och skattebetalarna som måste betala in till pensionsfonderna.

Pensionsfonderna är en förutsättning för bostadsbubblan.

Sedan har vi förstås bankerna själva som måste placera bl a kapitalreserver i "säkra papper" om de inte vill ha dem insatta i riksbanken till negativ ränta. De köper i stor utsträckning varandras bostadsobligationer för detta ändamål.

Sedan måste bankerna inte alls låna upp pengar genom att utfärda några bostadsobligationer alls. När banken skapar ett lån så uppstår ju direkt en insättning på låntagarens konto - banken har lånat in pengarna som man lånar ut. Pengarna flyttas naturligtvis från låntagarens konto till någon annans när låntagaren köper något men i banksektorn finns pengarna kvar som inlåning någonstans.

Visst är pensionsfonder en delaktör men de är inte någon nödvändig förutsättning för någon bubbla (om det finns en sådan).

Så länge man skapar förutsättingar att få hög avkastning på kapital man inte har så kommer race och bubblor att uppstå och spricka. Om det sedan är myndighetsregleringar eller något annat som ger förutsättningarna spelar mindre roll.

Från "the Southsea bubble" och tulpanlöksbubblan till börskraschen 1929 och finanskrisen 2008 så har det gällt.

Om människor investerar kapital de verkligen äger så uppstår inte den enorma prisspiralen och därmet inte heller krascherna.
2018-03-19, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
De kan låna in pengar för nära 0% ränta, så marginal att tjäna pengar finns det gott om, men de kommer behöva attrahera en stor mängd kunder för att överkomma alla fasta kostnader.

Någon 'risk' för räntechock efter 3 år tror jag inte är att oroa sig för, då kan man bara flytta tillbaka till någon annan bank med mediokra villkor.

Risken är att du då de tre åren gått är i en situation där ingen storbank vill ha ditt lån. Du kanske har blivit av med din fasta anställning, marknaden har kraschat så din belåningsgrad är för dålig eller liknande. Har du redan ett lån hos en storbank kommer de inte säga upp det så länge du betalar räntan, men inte alls säkert att de kommer bevilja dig ett nytt lån.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in