2018-03-19, 08:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Lars Bern diskuterar bostadsmarknaden och det svenska tillståndet:
(första 15 min)
https://youtu.be/kN-k-9UeUgE

Han känns jävligt Flashback, och då menar jag inte alpha et al.

Lars Bern är bra men det låter inte helt rätt när han förklarar prisuppgången med att det är den delen av befolkningen som har det bäst, mätt som 10%, som haft en enastående löneutveckling och att detta drivit upp priserna i städerna. Priserna har ju snarare gått upp som en onsekvens av de sänkta räntorna och den avreglerade finansmarknaden. Folk har fått låna för mycket.

Däremot förklarar det varför dessa 10% haft en kraftigt ökad förmögenhetsutveckling sedan tex 1990.
2018-03-19, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Bolån med 0,95% bundet på 3 år. Ingen amortering. Men vad händer sedan? Blir räntan 500%?

https://digital.di.se/artikel/de-utmanar-storbankerna-med-bolaneranta-pa-095-procent
det händer ingenting sedan, räntan följer reporäntan.
2018-03-19, 09:05
Medlem
”Boom för lån till renoveringar”

https://www.di.se/nyheter/boom-for-lan-till-renoveringar/
2018-03-19, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Bolån med 0,95% bundet på 3 år. Ingen amortering. Men vad händer sedan? Blir räntan 500%?

https://digital.di.se/artikel/de-utmanar-storbankerna-med-bolaneranta-pa-095-procent

Känns som om detta kan bli en game-changer som gör att marknaden stabiliseras eller rentav stiga igen. Vad tror Flashback?
2018-03-19, 09:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Professorkalkyl87
Känns som om detta kan bli en game-changer som gör att marknaden stabiliseras eller rentav stiga igen. Vad tror Flashback?

Varför skulle det bli så för? Varför vill du förresten se stigande bopriser? Jag antar nämligen att du är en sådan som fått för dig att det är bra med stigande bopriser, för det är så massmedia vill få det till.

Lär fortsätta att sjunka. Pga den stora nybyggnationen och för att vanligt folk inte lär se ökad köpkraft de närmastte åren för varför skulle de folk rent almänt få det bättre för?
2018-03-19, 09:59
Medlem
VemBudars avatar
Citat:

Tror faktiskt inte det handlar så mycket om räntekostnader just nu. 0,99 eller 1,50, same same. Räntekostnaden är så liten av det månatliga beloppet som ska ut nu (för högbelånade iaf) ändå.

Tror mer att sentimentet har ändrats hos folk, nu står det klart att bopriser faktiskt kan sjunka också. En inställning som borde kunna leda till fortsatt nedgång för att folk blir än mer försiktiga och rädda. Oklart var och när det stoppar, blir väl när överutbudet på nyprod är nära till att ha svalts. Och det görs det nog inte förrän de sänker priserna.
2018-03-19, 10:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Sänkningen av räntekostnaderna blir inte så stora. De räcker inte för att kompensera för skärpta amorteringskrav och höjda skatter och avgifter.
2018-03-19, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Varför skulle det bli så för? Varför vill du förresten se stigande bopriser? Jag antar nämligen att du är en sådan som fått för dig att det är bra med stigande bopriser, för det är så massmedia vill få det till.

Lär fortsätta att sjunka. Pga den stora nybyggnationen och för att vanligt folk inte lär se ökad köpkraft de närmastte åren för varför skulle de folk rent almänt få det bättre för?

Frågan är väl snarare varför du vill se en kraschad bostadsmarknad 😂.

Jag vill att priserna planar ut och att det blir ’lugn och ro’ på nuvarande nivåer. Det är bra att det byggs och att det pressar priserna nedåt men samtidigt tycker jag det är bra att storbankerna får konkurrens och att priserna kan pressas uppåt pga. förstärkt köpkraft.
2018-03-19, 10:02
Medlem
VemBudars avatar
Ser fram emot PresidentBahamas medianuppdatering senare i em! :-)
2018-03-19, 10:12
Bannlyst
Citat:
Frågan är väl snarare varför du vill se en kraschad bostadsmarknad 😂.

Jag vill att priserna planar ut och att det blir ’lugn och ro’ på nuvarande nivåer. Det är bra att det byggs och att det pressar priserna nedåt men samtidigt tycker jag det är bra att storbankerna får konkurrens och att priserna kan pressas uppåt pga. förstärkt köpkraft.

Jag bad aldrig om sänkta räntor ned till minus och en exploderande kreditmarknad som fick priserna att sticka iväg och göra folk fattiga och ställa till med förmögenhetsöverföringar från medelklassen till överklassen och påverka svensk industri negativt. "Vad dyrt det är" är detsamma som "vad fattiga vi är" och jag har aldrig tyckt att det är särskilt eftersträvansvärt. Därför ser jag fördelar i att marknadshelvetet, som jag inte tycker om, störtar samman.

Dessutom tycker jag att svenska etablerade massmedia är av dålig kvalitet, hjärntvättar, fördummar och att svenskarna är obildade idioter.
2018-03-19, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Tror faktiskt inte det handlar så mycket om räntekostnader just nu. 0,99 eller 1,50, same same. Räntekostnaden är så liten av det månatliga beloppet som ska ut nu (för högbelånade iaf) ändå.

Tror mer att sentimentet har ändrats hos folk, nu står det klart att bopriser faktiskt kan sjunka också. En inställning som borde kunna leda till fortsatt nedgång för att folk blir än mer försiktiga och rädda. Oklart var och när det stoppar, blir väl när överutbudet på nyprod är nära till att ha svalts. Och det görs det nog inte förrän de sänker priserna.

Så är det nog. Lyxsegmentet har tömts. Alla där har redan handlat. Närmaste 10 åren kommer de att byta bostäder med varandra.

Nu har vi överutbud och för höga priser på mellansegmentet. De "bostadslösa" har inte råd ens med dessa bostäder. De låga räntorna riktar sig till befintliga bolånetagare så de har redan bostad, alltså blir inte efterfrågan större. De bara byter banken till den här nya nätaktören. Driver det bankerna att sänka räntorna och börja ge lån till suspekta låntagare för att hålla sig med i spelet? Inte så lätt för då får de FI på sig.

En gång i hedenhös då bankerna var hårt reglerade fick vi stanna kvar med en revers till säljaren. Kanske börjar byggarna erbjuda liknande lösningar för att få igång försäljningen. På den tiden hade man också modellen låga insatser och höga avgifter för att sälja bostadsrätter.
2018-03-19, 11:38
Medlem
Citat:

det enda som detta betyder är att det återigen finns någon idiot där ute som kan tänka sig låna ut till mer eller mindre noll ränta, vem denna idiot är kan man ju fråga sig, men att personen är en idiot är det ingen fråga om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in