Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Vi är väl i princip redan där i praktiken, Stockholm har blivit riktigt segregerat i rekordfart, man kan promenera mellan olika stadsdelar och notera att man passerat en osynlig stadsdelsgräns bara genom att titta på människorna. Samma med tbanan, tar man t.ex. röda linjen från Lidingö söderut, är folk snygga och välklädda från Ropsten till T-centralen, därefter stor skillnad dock fortfarande svenskt. Mycket svenskar droppar av på Södermalm, därefter mer utmed Liljeharlem och Mälarhöjden, därefter blir det bokstavligen mörkt i tbanan.
Problemet med segregationen är dock inte ekonomisk, den är etnisk. Ingen vettig svensk vill ha sina barn i en skola med mycket negrer och araber, inte pga att dom är just negrer och araber, utan för att det är helt omöjligt att ha en lugn och trygg skola med kunskapsfokus med en massa negrer och araber. Även om man är PK skojar man inte med sina barn. Jag håller på och letar skolor just nu till mina barn och noterade ett för Sverige nytt fenomen som jag bara noterat i USA tidigare: flertalet av de bästa skolorna tar enbart in på lokalitet, du måste bo nära skolan för att få gå där. Detta har lett till noterbara prisskillnader att bo i hus/lgh där du är garanterad plats till dina barn på skolan. Folk har alltså precis som i USA och alla andra delar av världen börjat köpa en framtid till sina barn. För 20-30 år sedan kunde du i princip gå i vilken svensk skola som helst och få en internationellt sett riktigt bra utbildning, i dagens mångkriminella samhälle ser det helt annorlunda ut.
Oroande läsning i högsta grad, har inte varit så insatt i läget i andra delar landet tidigare. Men samma sak finns egentligen här i Göteborg. Du kan gå
1 kilometer och ta dig från ett utav de rikaste delarna av Göteborg med bara svenska familjer och fina villor, till ett av de absolut mest utsatta. I de utsatta området bor det mestadels invandrare i hyresrätter och där brann det bilar och kastades sten mot brandkåren för så lite som ett år sedan.
Så segregerat är det i väldigt stor grad redan, frågan om hur vi ska kunna lösa segregationen är extremt komplex och inget för denna tråden heller direkt. Men det vi kanske kan fokusera på är väl snarare om större frihet vid bestämmelse av hyran för hyresrätter skulle;
Minska bostadsbristen för dem som inte har råd med bostadsrätter i nuläget, tex undre medelklassen och en majoritet invandrare?
De nya hyresrätter som då skulle byggas kommer då med all säkerhet ha högre hyra än de har idag, förutsatt att de byggs på ungefär samma ställe. Så fler hyresrätter skulle möjligen byggas, men vem skulle ha råd att bo där är frågan.
Därför tror jag inte att detta förslag om mer frihet i frågan skulle lösa problemet, snarare göra det ännu mer klass segregerat. Något annat och mer genomtänkt förslag måste fram, har ni andra förlag på sådana? Avdrag på nybyggnationer förslagsvis? Någon som kan komma på något mer konkret här?