Citat:
Du har alltså ändrat dig plötsligt och säger att det inte finns någon bubbla. Eller blev logiken för svår.
Den påstådda bubblan är just marknadspris minus produktionskostnad.
Alla de här personangreppen handlar bara om att jag exponerar din avsaknad av kunskap och din avsaknad av förmåga till resonemang.
Enligt er bubbelpratare så leder bankernas kreditgivning till att folk lånar och betalar mer än produktionskostnaden. Detta är prispremium.
Och det leder till att den som bygger bostäder tjänar mer.
Av någon okänd anledning som ni inte vill berätta om så står byggare och andra passiva och tittar på, istället för att bygga och tjäna miljontals kronor per år.
Jag håller mig till saken och blandar inte in sådant som inte har med saken att göra.
Den påstådda bubblan är just marknadspris minus produktionskostnad.
Alla de här personangreppen handlar bara om att jag exponerar din avsaknad av kunskap och din avsaknad av förmåga till resonemang.
Enligt er bubbelpratare så leder bankernas kreditgivning till att folk lånar och betalar mer än produktionskostnaden. Detta är prispremium.
Och det leder till att den som bygger bostäder tjänar mer.
Av någon okänd anledning som ni inte vill berätta om så står byggare och andra passiva och tittar på, istället för att bygga och tjäna miljontals kronor per år.
Jag håller mig till saken och blandar inte in sådant som inte har med saken att göra.
Du saknar fullkomligt de mest elementära kunskaper i nationalekonomi och hur marknader fungerar.
Du har fullkomligt missförstått uttrycket prispremium. Vad du är ute efter är snarare marknadsbalans vilket är något helt annat. Om du ska svänga dig med invecklade termer för du ju lära dig vad dom betyder. Det är därför alla dina inlägg är så fullkomligt meningslösa och kladdar ner tråden fullständigt.
Hur lätt tror du det är för nya aktörer att slå sig in i byggbranschen? Det råder oligarki där precis som i många andra branscher. Ingick inte studier av oligarki och marknadsdistorsion i din komvuxutbildning? Av någon anledning förstår du inte att vem som helst som äger en hammare inte kan bygga hus.
Naturligtvis är det bankernas slappa utlåning, ränteavdrag ränteläget mm som drivit bubblan. Eller tror du dessa faktorer inte påverkar priset? Hur naiv får man vara.
Bubblor har alltid förekommit. Hur kommer det sig? Har du aldrig studerat ekonomisk historia? Numera är bubblor så vanliga så det börjar bli normaltillståndet?
1637 sprack tulpanbubblan. Men det var väl bara en marknadsjustering och ingen bubbla.