2017-08-30, 23:35
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dykaren-
Jag tror många vill ha en "reset", folk är inte enbart förbannade på haussade bostadspriser utan även andra saker. En finanskris kan bli början på något nytt.

"Vill ha" är inte samma som att det kommer att ske.

Jag har polare som väntat på krashen sem början på 2000-talet.
18 förlorade år i hyresrätt, men snart får de rätt...

Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin
'Äger' som i att du betalat av alla skulder?

Ja, skuldfri.
(Nej jag bor inte i en nyproducerad, högbelånad BR).
2017-08-30, 23:35
Medlem
Dystopikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Visst är det så men det är inget bestående värdemässigt, snarare tvärtom.

Borde inte det vara inflationsdrivande? Den heliga Gralen? Win-win!
2017-08-30, 23:39
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Vem är det som är idioten här egentligen? Dessa 200k pers som vällt in i landet, är de med och budar upp lägenhetspriserna? Får de ta banklån på 5 miljoner?

De utgör en efterfrågan, ja, men de besitter inga medel för att röra priserna uppåt. En lägenhet säljs för 2 miljoner till Kalle, som fått ett lån på 1,6 miljoner. Vad spelar det för roll om det finns 100, 700, 10 000 eller ens 100 000 babianer i kö? Högst bud vinner, övriga finns inte..

Bostadspriserna beror till +90% på bankernas utlåning. Om bankerna minskar utlåningen av anledning X så kommer priserna totaldyka - oavsett hur många som "vill ha lägenhet".

AAAH! DET HADE JAG INTE TÄNKT PÅ!

Helt rätt! Det är inte så att den bevisade vita flykten kommer ta fart, och det enda valet rika föräldrar har för att få ut sitt bortskämda genusvetarbarn från boendet är att köpa en lägenhet?

Nej. Ytterligare 200 000 kommer att rymmas på de hyresrätter som inte ens finns. Enkelt. Åratal av bostadsköer ÖNSKAR VI BORT. FÖR DET PASSAR IN I VÄRLDSBILDEN!

Alla lyckliga och glada! Krascha marknaden!!!! Vem fan bryr sig om verkligheten!?
2017-08-30, 23:41
Medlem
bergsturks avatar
Generellt sett så är det så att det inte bara är kreditfesten som driver bubblan utan även medelklass-Svenssons flyttbenägenhet. Att det har varit huggsexa på hus i bra områden och i innerstan i storstäderna beror ju på att många svenskar idkar självsegregering för att komma undan blatteriet. Men någon gång avstannar ju detta, när områdena segregerats färdigt och de svenskar som finns kvar i de skabbiga områdena inte har råd att flytta (dvs = de är inte kreditvärdiga).

Detta gäller även till viss del de skötsamma invandrarna som varit här ett tag och har jobb, dessa flyttar i stor utsträckning till nybyggda områden. Förr eller senare tar ju denna mängd slut, och de icke kreditvärdiga får inga lån, och då avstannar karusellen. De massor som fortfarande importeras är ju som sagt inte kreditvärdiga och bland dem kommer det nog bli en riktig bostadsbrist, men det är ju inte för dem som bostäderna byggs.

Allt är enligt plan. Inget att se här. Cirkulera.
2017-08-30, 23:47
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det var nog din formulering jag inte förstod. Och jag håller med om att en BRF-lägenhet kan bli värdelös. En BRF kan även gå i konkurs, vilket också inträffat. Och visst, kan vi få en situation när även hyreslägenheter står tomma, det har inträffat förr det också. Men det innebär inte att hyran sänks till noll, det händer däremot (givetvis) aldrig. Då river man hellre fastigheten, för att slippa de kostnader som det trots allt är förknippade med att äga en fastighet. Eventuellt kan en fastighetsägare tänka sig att bjuda på några månadshyror för att få in hyresgäster.

Om OBOS gjorde rätt som sålde JM? Svårt att säga, men nog finns det många tecken på att bostadsmarknaden har nått sitt maximum för den här gången.

Finns väldigt mycket osålt och BRF tar nog inte över från byggaren om inte allt är sålt. Brukar ta minst ett år innan de boende får ta över föreningen själva. Byggaren får därmed stå för risken och det kostar att dra ned personalstyrkan.
Misstänker att det nästa år inte kommer att starta upp hälften så många nya projekt som i år. Det blir skjutet på en framtid då det finns pengar igen och köpare. 2;or går säkert att sälja men de byggs inte hus med bara smålägenheter antar att kommunerna inte vill det. Bortsett från deras dvärgbostadsprojekt. Någonting måste hända för att anpassa behoven efter marknadens förutsättningar.
2017-08-30, 23:51
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk

Detta gäller även till viss del de skötsamma invandrarna som varit här ett tag och har jobb, dessa flyttar i stor utsträckning till nybyggda områden. Förr eller senare tar ju denna mängd slut, och de icke kreditvärdiga får inga lån, och då avstannar karusellen. De massor som fortfarande importeras är ju som sagt inte kreditvärdiga och bland dem kommer det nog bli en riktig bostadsbrist, men det är ju inte för dem som bostäderna byggs.

Pratade med en snubbe idag som har polska byggjobbare hemma hos sig. En av snickarna berättade att när han var hemma i Polen på semestern så kändes det så skönt: inga muslimer, rent, snyggt och tryggt på gatorna. Han beslutade att flytta hem nästa sommar och har förstått att många andra från Polen och Baltikum är inne på samma spår. "Det är kört för Sverige", säger de.

Nu är det väl inte så många hantverkare som bor i vanliga lägenheter i Sverige, men de bor i typ Attefallshus och mindre hus ute på landsbygden (förutom egna husvagnar). Men ett större utflytt kommer påverka priserna på ROT och även nybyggnad; i slutändan en liten del av bostadskraschen.
2017-08-30, 23:54
Medlem
Ett problem är att bud ej är bindande. Hade buden varit bindande hade man behövt tänka efter väldigt mycket innan man lägger ett.

Bostadskraschen kommer dröja. Den lär inte heller vara riksomfattande på det sättet att verkligen alla påverkas. Detta pga:

1. Hyreslägenheter som byggs i storstäder är hiskeligt dyra. 22 loppor för en 5'a på Söder?
- detta leder till att folk hellre köper en 5'a och kommer troligtvis undan billigare.

Alltså, så länge det inte byggs billiga boende på attraktiva platser, så kommer folk hellre att köpa än att hyra. Detta trycker upp priset rejält.

2. Otrygga platser att bo på. Oavsett vad jag eller någon journalist, politiker, expert etc tycker, så är det ändå något folk tar i beräknande. En trea på Rosengård kostar kanske 600'. En trea i Sofielund kostar kanske ~1 milj. En trea i Slottsstaden kostar kanske 2.5 milj och det av en anledning. Och då är detta i lilla Malmö.

Folk betalar helt enkelt mer för att bo på en trygg plats med bra skolor. Detta kommer hålla priset uppe i stadsdelar som är bra, och kommer hålla nere priserna på platser som är dåliga.

Helt enkelt kommer köparna troligtvis flockas kring bostadsrätter i trygga stadsdelar och hålla sig borta från ex Seved, Sofielund, Hermodsdal etc.

3. Det finns två alternativ jag kan tänka mig, och något jag tänker kommer hända om väldigt lång tid, är att räntorna höjs till en så oss hög nivå att folk tvingas att sälja.

Det andra alternativet är att det byggs -relativt- billiga hyresrätter på bra platser i Stockholm, Malmö och Göteborg. Om folk kan betala 2/3 av vad en BR idag kostar på samma plats, så kommer priset falla.
2017-08-30, 23:54
Medlem
Bengt Hansson på statens bostadskreditnämnd är ytterligare en person med insikt som har yttrat sig om bostadspriserna och ansett att de blivit väl höga.
2017-08-31, 00:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
När det kommer till kritan så tjänar de själva mer än andra på en blåare politik. Alla sidor försöker linda in det i att de gör det för högre ideal. Sedan repeterar väljarna vad de hört från politikerna.

För att jag ska tro på att de verkligen är idealister så behöver de medvetet röstar mot sin egen plånbok.

Det kan faktiskt vara så att det man tror är bra för samhället också är bra för sig själv.
2017-08-31, 00:05
Medlem
Rätt uppenbart att den enorma prisutvecklingen vi sett inte kommer hålla på för evigt,
Som vanligt är det stora vinnarna bankerna som gör miljardvinster samtidigt som vi småsparare skuldsatt oss upp till axlarna.

Detta är en av anledningarna att jag har nöjt med mig en enkel hyresrätt istället för bostadsrätt, störst sannolikhet att den marknaden kraschar först med tanke på att folk byter lägenheter oftare än folk köper villor mao skulle ett exempelvis ett högre ränteläge sänka priserna snabbare än på villamarknaden.

Hus kommer jag köpa hursom, men visst det vore trevligt och kunna vara skuldfri den dagen man går i pension, men kollar på en annan marknad än den överhettade marknaden i dem större orterna/städerna.

Men jag tror det kommer dröja ett tag innan det märks på riktigt, fortfarande svårt att boka en grävmaskin inom rimlig tid + en massa andra tecken att byggsektorn tuffar för fullt.

Det är helt enkelt våra folkvalda politikers fel, som vägrar inse att folket behöver billiga hyresrätter och studentlägenheter. Hade det funnits en fungerande hyresmarknad så hade jag inte behövt pendla 16mil j*kla om dagen iom att det i stort sätt är omöjligt att få tag på en hyresrätt i Örebro.
Men visst det är viktigare att Abdulla eller Ahmed som inte betalt en krona i skatt får tak över huvudet än en person som betalar över 140K i skatt på lönen på ett år, så tack för det alla ryggladslösa kräk till politiker som ska representera "folket".
2017-08-31, 00:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Tänkte att detta kunde vara en intressant grej för att långsiktigt få en bild av hur de olika "lägren" ser ut - fyll gärna på listan!

Som sagt, man lir väldigt nyfiken på vilka dessa filurer Alpha101 och Svennebanan är som anser sig ha bättre koll än väldigt många experter.

Personer som bedömer att det finns en bubbla och att vi står inför en nedgång:

Anders Borg, fd finansminister
Roger Josefsson, chefsekonom danskebank
Lauri Rosendahl, stockholmsbörsens vd
Tor Borg, chefsekonom SBAB
Andreas Wallström, chefsanalytiker Nordea
Henrik Rundgren, vice vd på mäklarfirman Notar
Arne Giske, vd Veidekke
Ingela Gabrielsson, privatekonom Nordea
Elisabeth Hedmark, privatekonom Länsförsäkringar
Claudia Wörmann, boendeekonom SBAB
Michael Burda, professor Nationalekonomi (bakgrund: Harvard Uni)
Storbanken Goldman Sachs

Personer som gör motsatt bedömning:

Alpha101
Svennebanan

Du kan ju utveckla vad de faktiskt har sagt och exakt vad de tror på. Då menar jag inte vad rubriksättare har påstått att de sagt.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-08-31 kl. 00:14.
2017-08-31, 00:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hygglo.von.Drakula
Bengt Hansson på statens bostadskreditnämnd är ytterligare en person med insikt som har yttrat sig om bostadspriserna och ansett att de blivit väl höga.

Ja han är en av de få som varit tydlig med att priserna ska krascha och det sa han först för snart 10 år sedan. Nu tror väl inte ens han själv på att priserna var för höga när han först sa att det skulle krascha. Kort sagt, det var inte gått så bra för den killen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in