Eh? Alltså, det tror jag också är ett mer sannolikt scenario framöver. Jag har aldrig sagt att höga räntor är
troligt, jag bara resonerade. Jag har tvärtom i triljoner inlägg pratat om att jag tror på låga räntor lång tid framöver, snarare med risk åt deflationshållet.
En utdragen pyspunka på fastighetsmarknaden t.ex. kommer blir en stark deflations-generator. Man kan t.ex. studera Japan. Men en utdragen pyspunka är en utdragen pyspunka och inget annat.
Spontant rör det sig åt båda håll. Kaffet kostade 45 kr för några år sedan. Nu ligger det på 33 kr. Det är ju knappast någon inflation direkt. Men kommunens parkeringsavgifter stiger ju en del. Men pris på platt-tv t.ex. har sjunkit. Jag köpte en TV och betalade 12.000 kr för den för 8 år sedan. Nu kan jag få en större och bättre för halva priset. Kontorsdatorer är billiga.
Jag var en de som trodde dotcom skulle spricka. Det krävde ingen större tankeverksamhet. Jag har alltid tittat på bolag genom att räkna P/E-tal, så det var enkelt.
Tycker han är ganska trevlig. Tittar på honom nästan dagligen, jag uppfattar inte att han lovar någonting överhuvudtaget. Har gör diverse reportage och tar ibland ut svängarna.
Jag behöver ingen tankeställare. Jag trodde också det skulle vara dags för en sämre konjunktur.
Jag tittade på räntorna 2007 och konstaterade att FED höjt räntorna mycket dramatiskt och konsekvent, så det var långt ifrån självklart att det skulle fortsätta.
Men av exakt samma anledning - FAST TVÄRTOM - så har det varit enkelt att sedan 2013 här på flashback fäkta bort alla som pratar om krasch.
Ingen här verkar ju tänka.
Kraschen 2007 och även double-dipp några år senare ackompanjerades av stigande räntor p.g.a. stigande inflation. En av flera krafter här var t.ex. oljepriset som steg dramatiskt i båda uppgångar vilket drog med sig inflation och räntor upp.
Men hur ser det ut nu? Inflationen är låg. Oljan har snarast sjunkit, vilket kommer hjälpa till hålla inflationen låg. Räntor är därför noll.
Kolla här t.ex.
https://fred.stlouisfed.org/series/FEDFUNDS
Gråa områden = konjunkturkrasch. Det som föregått dem är stigande räntor, vilket hänt därför att inflationen stigit bra. Men titta på räntorna nu, de är toklåga. De måste upp rejält vilket bara kommer hända om inflationen stiger brant.
Naturligtvis kan allt hända, men frågan är vad som är sannolikt och inte.