Citat:
Mja, bolagen anpassar väl produktionen (i Kina) lite. Det räcker inte för en halvering av börskurserna.Jag skulle behöva förstå varför folk så drastiskt minskar sin konsumtion.
Eller förstå vilken extrem risk som plötsligt uppstår.
Trump må svamla om protektionism. Men det finns en kongress som inte nödvändigtvis kommer att gå med på att skicka USA 100 år tillbaka tiden. Jag skulle säga att risken med Trump är överdriven. Sedan är jag inte speciellt övertygad om att han är så protektionistisk. Däremot har han visat att han är beredd med vilken retorik som helst för att ta sig till vita huset. Men vad han gör när han tagit sig dit är en annan sak.
Citat:
Mja, det finns väl något som gör att börskurserna faller. Det är väl i så fall det som gör att folk konsumerar mindre.under börskrascher köper folk+företag in mindre elektronik eller andra varor så omsättningen kommer sjunka vilket gör att dom behöver börja sparka massa personal (ericsson tex). folk blir utan jobb = dom köper mindre produkter = omsättningen sjunker ännu mer.
ingen aktieköpare vill köpa in sig i företag där omsättningen sjunker samt att dom flesta vill sälja av sina aktier om omsättningen och vinsten sjunker (ericsson tex)
ingen aktieköpare vill köpa in sig i företag där omsättningen sjunker samt att dom flesta vill sälja av sina aktier om omsättningen och vinsten sjunker (ericsson tex)
Just prisfall på börsen leder inte till så mycket påverkan i konsumtion. Viss modfälldhet hos en del, men det är marginell påverkan.
Sedan vet jag inte om Ericsson var så bra exempel. Vad jag har kunnat förstå hade Ericsson stigande försäljning av GSM under nedgången i början på 2000-talet. Deras problem var att kunderna i Amerika beslöt att byta standard. Och Ericsson hade nästan monopol på den rådande, och kunde ta hög marginal. Den försäljningen närmast försvann över natten. Och 3g hade inte kommit igång. Sedan var väl kurserna uppskruvade i överkant år 2000. Så en korrektion var motiverad. (Fö var bara vissa företag påverkade. Andra tuffade på obehindrat).
Citat:
Jag är helt införstådd med den principen. Men det du beskriver är snarare konsekvenser av konjunkturfall. Framförallt om det är stor inhemsk påverkan. Att några kineser åker på att jobba för lägre lön och att foxcon får lägre lönsamhet leder inte direkt till att folk i USA/Sverige köper färre iphones.det hela blir en ond cirkel, och när massa företag måste säga upp folk så kommer bostadspriserna att sjunka då inte lika många har råd att köpa lägenheter samt betala sina lån så dom måste sälja sin lägenhet.
nu säger jag inte att en börskrasch kommer ske men om den sker är det så där det går till.
nu säger jag inte att en börskrasch kommer ske men om den sker är det så där det går till.
Men när bostadsfinansieringen i USA skar ihop och arbetslösheten i byggsektorn i USA drog iväg, då fick man den utveckling du beskrev.
Får vi en internationell lågkonjunktur så lär vi få se på något fallande börskurser. Men så kraftigt som 50% ned, annat än väldigt tillfälligt kräver nog ett allvarligare problem. Och det är väl det problemet jag efterfrågar.