2016-11-05, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Det är inte linjärt förhållande mellan bolagsvinster och omsättning, det räcker nog med att omsättningen faller 20% så lär vinsterna vara nere på noll.
Mja, bolagen anpassar väl produktionen (i Kina) lite. Det räcker inte för en halvering av börskurserna.

Jag skulle behöva förstå varför folk så drastiskt minskar sin konsumtion.
Eller förstå vilken extrem risk som plötsligt uppstår.
Trump må svamla om protektionism. Men det finns en kongress som inte nödvändigtvis kommer att gå med på att skicka USA 100 år tillbaka tiden. Jag skulle säga att risken med Trump är överdriven. Sedan är jag inte speciellt övertygad om att han är så protektionistisk. Däremot har han visat att han är beredd med vilken retorik som helst för att ta sig till vita huset. Men vad han gör när han tagit sig dit är en annan sak.

Citat:
Ursprungligen postat av agggorius
under börskrascher köper folk+företag in mindre elektronik eller andra varor så omsättningen kommer sjunka vilket gör att dom behöver börja sparka massa personal (ericsson tex). folk blir utan jobb = dom köper mindre produkter = omsättningen sjunker ännu mer.

ingen aktieköpare vill köpa in sig i företag där omsättningen sjunker samt att dom flesta vill sälja av sina aktier om omsättningen och vinsten sjunker (ericsson tex)
Mja, det finns väl något som gör att börskurserna faller. Det är väl i så fall det som gör att folk konsumerar mindre.
Just prisfall på börsen leder inte till så mycket påverkan i konsumtion. Viss modfälldhet hos en del, men det är marginell påverkan.

Sedan vet jag inte om Ericsson var så bra exempel. Vad jag har kunnat förstå hade Ericsson stigande försäljning av GSM under nedgången i början på 2000-talet. Deras problem var att kunderna i Amerika beslöt att byta standard. Och Ericsson hade nästan monopol på den rådande, och kunde ta hög marginal. Den försäljningen närmast försvann över natten. Och 3g hade inte kommit igång. Sedan var väl kurserna uppskruvade i överkant år 2000. Så en korrektion var motiverad. (Fö var bara vissa företag påverkade. Andra tuffade på obehindrat).

Citat:
Ursprungligen postat av agggorius
det hela blir en ond cirkel, och när massa företag måste säga upp folk så kommer bostadspriserna att sjunka då inte lika många har råd att köpa lägenheter samt betala sina lån så dom måste sälja sin lägenhet.

nu säger jag inte att en börskrasch kommer ske men om den sker är det så där det går till.
Jag är helt införstådd med den principen. Men det du beskriver är snarare konsekvenser av konjunkturfall. Framförallt om det är stor inhemsk påverkan. Att några kineser åker på att jobba för lägre lön och att foxcon får lägre lönsamhet leder inte direkt till att folk i USA/Sverige köper färre iphones.
Men när bostadsfinansieringen i USA skar ihop och arbetslösheten i byggsektorn i USA drog iväg, då fick man den utveckling du beskrev.

Får vi en internationell lågkonjunktur så lär vi få se på något fallande börskurser. Men så kraftigt som 50% ned, annat än väldigt tillfälligt kräver nog ett allvarligare problem. Och det är väl det problemet jag efterfrågar.
2016-11-05, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Mja, bolagen anpassar väl produktionen (i Kina) lite. Det räcker inte för en halvering av börskurserna.

-10% är inte en halvering och inte ens mitten av intervallet 10-70 % nedgång är en halvering.
2016-11-05, 15:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag menar precis det jag har sagt flera gånger, att räntor och bopriser under perioder av flera år har stigit samtidigt trots att du påstår dig ha bevis för att det är omöjligt.
Kortare perioder har det skett och bostadspriserna stoppade tills Allahiansen kickstarta igång den med att sänka fastighetsskatten i de hetaste områdena.
Sen rullade räntesäkningarna vidare och vidare.

Börjar du få panik nu när räntorna har svårt att bli speciellt mycket lägre samtidigt som Sverige lånar under högkonjunktur och skattehöjningarna kommer rullande.
2016-11-05, 16:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Kortare perioder har det skett och bostadspriserna stoppade tills Allahiansen kickstarta igång den med att sänka fastighetsskatten i de hetaste områdena.
Sen rullade räntesäkningarna vidare och vidare.

Börjar du få panik nu när räntorna har svårt att bli speciellt mycket lägre samtidigt som Sverige lånar under högkonjunktur och skattehöjningarna kommer rullande.

Kortare perioder? Detta har skett under flera år. Och varför skulle jag få panik när bopriserna bara fortsätter upp och räntorna ligger kvar på låga nivåer? Din argumentation känns mest tramsig och utstrålar desperation.

Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
-10% är inte en halvering och inte ens mitten av intervallet 10-70 % nedgång är en halvering.

Nu var det inte jag som sa det men mitten av 10-70% är 40% och det är nära en halvering.
2016-11-05, 18:47
Medlem
Citat:
Det har alltså inget att göra med vem som vinner valet och din prognos gällde till våren 2017 så vi kan följa upp den redan då. 10-70% ned för de amerikanska börsindexen jämfört med i dag sa du om Trump vinner. Men nu verkar du ha kommit fram till att det går minst lika illa om Clinton vinner så vi har något att följa upp oavsett hur valet går.

Tänker mig tillbaks till i somras då en massa BBK'are hävdade att bopriserna skulle krascha under sommaren/hösten pga amorteringskravet. Sälj och panik skrek de rakt ut, nu är de aningen tystare

Jag antar förresten att du har tagit positioner i börsen baserat på din tro, du kan tjäna massor om du gör det och får rätt. Du kan bli en riktig stjärnanalytiker som blir stenrik på kort tid om du har denna förmåga. Den enda nackdelen är att det kommer kosta om du har fel men det tror du väl inte?

Ja vi får följa upp det då..

I somras blev de ju ingen krasch så ni hade rätt att den inte skulle ske just då.

Självklart. Ja man får ju ta lite risker i livet. Jag kan ha fel självklart därav har jag satsat så att jag inte går under om börserna går som tåget närmaste halvåret. Tror dock det är väldigt osannolikt.
2016-11-05, 19:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waraahbe
Ja vi får följa upp det då..

I somras blev de ju ingen krasch så ni hade rätt att den inte skulle ske just då.

Självklart. Ja man får ju ta lite risker i livet. Jag kan ha fel självklart därav har jag satsat så att jag inte går under om börserna går som tåget närmaste halvåret. Tror dock det är väldigt osannolikt.

Så har du alltså satsad pengar på att börsen ska falla, vilka instrument har du köpt?
2016-11-05, 19:19
Medlem
Citat:
Så har du alltså satsad pengar på att börsen ska falla, vilka instrument har du köpt?
Short DJI, USD.
Long Guld, Silver
2016-11-05, 19:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waraahbe
Short DJI, USD.
Long Guld, Silver

Kan du ange exakt vilka instrument och till vilka priser du har köpt det?
2016-11-05, 20:16
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Rimligen syftar han på hyresregleringen, som den sovjetiska konstruktion det är också orsakar sovjetiska köer.

Vad gäller arbetslösheten bär facket skulden till det. För högre utbildade så finns ofta inga hinder i kollektivavtal att ta jobb till lägre lön. Men kollektivavtalen tvingar "utsatta" till arbetslöshet.

"Okej."

Du tror inte att Ingves varnar finnarna för enorma skuldberget som genererats av bolånetorskarna ?
2016-11-06, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
"Okej."

Du tror inte att Ingves varnar finnarna för enorma skuldberget som genererats av bolånetorskarna ?
Det han sa var följande:
”Den svenska bostadsmarknaden fungerar inte heller, och det finns ingen politisk vilja att hantera dessa problem”, säger Stefan Ingves i intervjun.

Dvs det är den defekta bostadsmarknaden han knorrar över. Hade det varit skuldsättning så hade han sagt det.
Och defekterna på bostadsmarknaden är just köerna till följd av hyresregleringen.

Spekulerar man lite så skulle ett tidigare borttagande av hyresregleringen ha lett till att vi skulle haft färre BR och fler HR. Och därmed skulle det varit Fastighetsbolag som suttit på skulderna i stället för hushåll. Och Ingves föredrar nog att det är Fastighetsbolag.
2016-11-06, 13:34
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Det han sa var följande:
”Den svenska bostadsmarknaden fungerar inte heller, och det finns ingen politisk vilja att hantera dessa problem”, säger Stefan Ingves i intervjun.

Dvs det är den defekta bostadsmarknaden han knorrar över. Hade det varit skuldsättning så hade han sagt det.
Och defekterna på bostadsmarknaden är just köerna till följd av hyresregleringen.

Spekulerar man lite så skulle ett tidigare borttagande av hyresregleringen ha lett till att vi skulle haft färre BR och fler HR. Och därmed skulle det varit Fastighetsbolag som suttit på skulderna i stället för hushåll. Och Ingves föredrar nog att det är Fastighetsbolag.

Du får ett ytterligare "okej" på det.

Min fråga var ledande. Det står tydligt i artikeln "Och gällande hushållens skuldsättning varnar han Finland för det svenska exemplet." vilket alla andra normalbegåvade klarade av att utläsa.

Det har spekulerats om Asberger. Här finns info att läsa om symtom och allmänna tips
http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Aspergers-syndrom/
2016-11-06, 14:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Du får ett ytterligare "okej" på det.

Min fråga var ledande. Det står tydligt i artikeln "Och gällande hushållens skuldsättning varnar han Finland för det svenska exemplet." vilket alla andra normalbegåvade klarade av att utläsa.

En normalbegåvad skiljer också på hur stolpskott till journalister tolkar någon och vad personen i fråga faktiskt har sagt själv. Nu har jag inte läst vad Ingves faktiskt själv har sagt och påstår därför inte att journalisten har tolkat honom fel men utesluter inte det heller. Uppmaningen är alltså att citera det som Ingves faktiskt själv har sagt och inte hur en journalist har tolkat honom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in