2016-11-05, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Så din förutsägelse att börsen ska falla minst 10% men möjligen ända upp till 70% om Trump vinner till våren 2017 gäller dessa index från idag?

S&P 500 Futures 2,081.75
Nasdaq Futures 4,660.38
Dow 30 17,888.28

Du har ingen prognos om den svenska bomarknaden, tråden handlar trots allt om den. Som jämförelse, vad tror du om Clinton vinner?

Tror inte någon kom med en prognos pre 1990 . 2008 som stämde punkt och pricka. därav kan jag inte ge dig en exakt prognos. Om ovan Trump scenario utspelar sig så kommer bostadspriserna få sig en knäck.

Om Clinton vinner lär börsen kanske gå upp ett antal procent. Men jag tvivlar då hon är under utredning av FBI och det finns en hel del folkligt hat mot hillary. Någon form av light inbördeskrig / Inbördeskrig kan ske efter valet om hon vinner. Att FBI öppnade sitt case veckan innan valet säger ju sig självt. Det har verkligen inte rent mjöl i påsen.

Hillary vinst leder troligen till krasch 2017-2018. Tror faktiskt att om hon blir vald är vi i större problem längre fram än om Trump vinner. Bästa scenariot är att Rebublikanerna vinner senat/kongress och har Trump som President. Bättre för att hantera en kommande kris.
2016-11-05, 12:07
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Det är snarare du som är full:

Ja det stämmer ju. Hur har räntan kontra bostadspriserna förändrats under 2000-2016?

Ikväll är jag full, inte nu
2016-11-05, 12:10
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Ja det stämmer ju. Hur har räntan kontra bostadspriserna förändrats under 2000-2016?

Ikväll är jag full, inte nu

Du stoppar huvuvet i sanden för att slippa bemöta det faktum att både priser och räntor har gått upp samtidigt under flera år trots att du påstår att det inte går. Du försökte också förneka att du hade sagt detta
2016-11-05, 12:11
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Du stoppar huvuvet i sanden för att slippa bemöta det faktum att både priser och räntor har gått upp samtidigt under flera år trots att du påstår att det inte går. Du försökte också förneka att du hade sagt detta

Menar du att räntorna och bostadspriserna har gått upp under 2000-2016?
2016-11-05, 12:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waraahbe
Tror inte någon kom med en prognos pre 1990 . 2008 som stämde punkt och pricka. därav kan jag inte ge dig en exakt prognos. Om ovan Trump scenario utspelar sig så kommer bostadspriserna få sig en knäck.

Ehh vad är det du säger här egentligen? Kom du med en prognos 2008 som stämde till punkt och pricka men du kan inte ge en exakt prognos... Känns rätt förvirrande det du skriver här, vad vill du säga egentligen?

Citat:
Om Clinton vinner lär börsen kanske gå upp ett antal procent. Men jag tvivlar då hon är under utredning av FBI och det finns en hel del folkligt hat mot hillary.

Motsägelsefullt igen, vad är det egentligen du tror?

Citat:
Någon form av light inbördeskrig / Inbördeskrig kan ske efter valet om hon vinner. Att FBI öppnade sitt case veckan innan valet säger ju sig självt. Det har verkligen inte rent mjöl i påsen.

Hillary vinst leder troligen till krasch 2017-2018. Tror faktiskt att om hon blir vald är vi i större problem längre fram än om Trump vinner. Bästa scenariot är att Rebublikanerna vinner senat/kongress och har Trump som President. Bättre för att hantera en kommande kris.

Jaha nu ska det bli krasch om Hillary vinner också, dina kraschprognoser har alltså egentligen inget med vem som vinner att göra. Tror du behöver tänka igenom vad du egentligen tror och varför.
2016-11-05, 12:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Menar du att räntorna och bostadspriserna har gått upp under 2000-2016?

Jag menar precis det jag har sagt flera gånger, att räntor och bopriser under perioder av flera år har stigit samtidigt trots att du påstår dig ha bevis för att det är omöjligt.
2016-11-05, 12:19
Medlem
Citat:
Ehh vad är det du säger här egentligen? Kom du med en prognos 2008 som stämde till punkt och pricka men du kan inte ge en exakt prognos... Känns rätt förvirrande det du skriver här, vad vill du säga egentligen?

Motsägelsefullt igen, vad är det egentligen du tror?

Jaha nu ska det bli krasch om Hillary vinner också, dina kraschprognoser har alltså egentligen inget med vem som vinner att göra. Tror du behöver tänka igenom vad du egentligen tror och varför.

Jag tror som jag skrev att världen är påväg mot finansiell kollaps med två vägar. Trump win, Clinton win. Jag är övertygad om att Trump vinner och då kan kraschen komma snabbare än om Clinton vinner.

Om jag nu har fel får du gärna grilla mig i slutet av i början av 2018. På onsdag vet vi vem som vinner. Jag sätter pengarna på Trump.
Senast redigerad av Waraahbe 2016-11-05 kl. 12:21.
2016-11-05, 12:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag tror som jag skrev att världen är påväg mot finansiell kollaps med två vägar. Trump win, Clinton win.

Om jag nu har fel får du gärna grilla mig i slutet av i början av 2018.

Det har alltså inget att göra med vem som vinner valet och din prognos gällde till våren 2017 så vi kan följa upp den redan då. 10-70% ned för de amerikanska börsindexen jämfört med i dag sa du om Trump vinner. Men nu verkar du ha kommit fram till att det går minst lika illa om Clinton vinner så vi har något att följa upp oavsett hur valet går.

Tänker mig tillbaks till i somras då en massa BBK'are hävdade att bopriserna skulle krascha under sommaren/hösten pga amorteringskravet. Sälj och panik skrek de rakt ut, nu är de aningen tystare

Jag antar förresten att du har tagit positioner i börsen baserat på din tro, du kan tjäna massor om du gör det och får rätt. Du kan bli en riktig stjärnanalytiker som blir stenrik på kort tid om du har denna förmåga. Den enda nackdelen är att det kommer kosta om du har fel men det tror du väl inte?
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-11-05 kl. 12:30.
2016-11-05, 12:53
Medlem
Citat:
Det kan vara katalysatorn till en stor börskrasch då han är anti establishment.
S&P 500
Nasdaq Futures
Dow 30

Sjunker dem där 10-70% följer svenska börserna med också.
S&P 500 Futures 2,081.75
Nasdaq Futures 4,660.38
Dow 30 17,888.28
(Ovan är dagens 05/11/2016 värden)

Får se hur det blir närmaste månaderna. Ekonomin går inte bra trots att många i denna tråden verkar tro det. Den är väldigt skör.
Är din tanke då att företag som Intel, Microsoft, Oracle, Apple kommer att åka på något i stil med halverad försäljning?

Varför skulle köparna plötsligt börja köpstrejka så kraftigt?
Eller hur tänkte du?
2016-11-05, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Är din tanke då att företag som Intel, Microsoft, Oracle, Apple kommer att åka på något i stil med halverad försäljning?

Eller hur tänkte du?

Det är inte linjärt förhållande mellan bolagsvinster och omsättning, det räcker nog med att omsättningen faller 20% så lär vinsterna vara nere på noll.
2016-11-05, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101

Eller hur tänkte du?

under börskrascher köper folk+företag in mindre elektronik eller andra varor så omsättningen kommer sjunka vilket gör att dom behöver börja sparka massa personal (ericsson tex). folk blir utan jobb = dom köper mindre produkter = omsättningen sjunker ännu mer.

ingen aktieköpare vill köpa in sig i företag där omsättningen sjunker samt att dom flesta vill sälja av sina aktier om omsättningen och vinsten sjunker (ericsson tex)

det hela blir en ond cirkel, och när massa företag måste säga upp folk så kommer bostadspriserna att sjunka då inte lika många har råd att köpa lägenheter samt betala sina lån så dom måste sälja sin lägenhet.

nu säger jag inte att en börskrasch kommer ske men om den sker är det så där det går till.
2016-11-05, 13:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agggorius
under börskrascher köper folk+företag in mindre elektronik eller andra varor så omsättningen kommer sjunka vilket gör att dom behöver börja sparka massa personal (ericsson tex). folk blir utan jobb = dom köper mindre produkter = omsättningen sjunker ännu mer.

ingen aktieköpare vill köpa in sig i företag där omsättningen sjunker samt att dom flesta vill sälja av sina aktier om omsättningen och vinsten sjunker (ericsson tex)

det hela blir en ond cirkel, och när massa företag måste säga upp folk så kommer bostadspriserna att sjunka då inte lika många har råd att köpa lägenheter samt betala sina lån så dom måste sälja sin lägenhet.

nu säger jag inte att en börskrasch kommer ske men om den sker är det så där det går till.

Jag skulle mer uttrycka det som att marknadens riskbenägenhet påverkar vilka avkastningskrav som ställs, tillsammans förstås med de alternativplaceringar som finns.

Nu är värderingarna på börserna höga och det är inte osannolikt med betydande nedgångar enligt min mening. Det finns dock ofta en stark övertro på att det går att förutspå vad dom ska utlösa det och när det ska ske. Det är rätt amatörmässigt att använda kända saker som ett presidentval eller amorteringskrav för att förtspå prisförändringar.

Även en blind höna hittar förstås ibland ett guldkorn men detta beror mest på slumpen. De som försöker tjäna pengar på det hamnar betydligt oftare på förlorarsidan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in