2012-04-11, 06:14
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Kom igen.

Ett höjning av utgångspriset brukar inte tyda på en nergång i försäljningspriset.
Ett osålt fritidshus räknas aldrig med i statistiken för sålda fritidshus. Det samma gäller vanliga bostäder.

Skulle någon intelligent person få för sig att göra en ny statistikberäkning på bostadsmarknaden där osålda objekt har ett reducerat värde med en viss procentsats som drar ned snittvärdet på sålda objekt skulle marknaden få en tydligt negativ trend nedåt.

Som det är nu säljs ett fåtal objekt, över huvud taget, till begärda priser. Det är detta som håller uppe prisnivån eftersom säljarna inte kan acceptera att deras bostad har sjunkit i värde sedan de själva eller sin granne köpte bostaden. Varav låg omsättning och därav fortsatt ökat utbud.

Däremot kan jag tänka mig att det är många som vill casha ut från marknaden och hittat ett mindre riskfyllt boende som kan tillträdas när den nuvarande bostaden är såld. Då spelar det troligtvis inte så stor roll om bostaden inte blir såld förrän om ett par tre månader. Det jag tror är att trendbrottet kommer när majoriteten måste flytta ifrån sina bostäder av en eller annan anledning och inte får de sålda. (T.ex. ett dödsbo i mitt område blev för ett par år sedan inte sålt till ett relativt högt pris. Tre månader senare sänktes priset med nästan 25% i ren desperation att bli av med den.)
2012-04-11, 08:22
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Letade själv bostad 2001 och 2005 och då fanns det inte mycket på Hemnet. Då var det bovision som gällde.

Bovision visar för övrigt en betydligt beskedligare ökning:

http://fritidshusbarometern.se/2012/03/bovision-stor-bostadsmarknad-fortsatter-att-vaxa/
Åtminstone sedan 2005-2006 någon gång har Hemnet varit helt dominerande, tack vare att de ägs av mäklarbyråerna. Här i Stockholm har nog ingen loggat in på Bovision sedan 2007...
2012-04-11, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Åtminstone sedan 2005-2006 någon gång har Hemnet varit helt dominerande, tack vare att de ägs av mäklarbyråerna. Här i Stockholm har nog ingen loggat in på Bovision sedan 2007...

Det stämmer.

Men vad jag förstått så betalar mäklarna per objekt som ligger ute och hur länge de ligger ute.

Så en ökad användning av hemnet av mäklarna kan ge indikationer på att utbudet ökar mer än det egentligen gjort.

En ökande andel bostäder som säljs via mäklare påverkar också statistiken.
2012-04-14, 13:48
Medlem
www.slutpris.se

Där ser man ju rätt tydligt att det inte varit någon större nedgång samt att priserna i feb - mars är på väg till gamla nivåer. Det verkar också som att fler och fler lägenheter faktiskt säljs nu.

Någon större nedgång blir det inte om vi inte får en större ökning av arbetslösheten. Någon massiv selloff blir det knappast. Alla som varit nervösa för en nedgång har ju rimligen sålt av sitt boende vid det här laget och står nu och väntar på raset. Bara det verkar ju faktiskt stabiliserande..
2012-04-14, 13:52
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anvendare
www.slutpris.se

Där ser man ju rätt tydligt att det inte varit någon större nedgång samt att priserna i feb - mars är på väg till gamla nivåer. Det verkar också som att fler och fler lägenheter faktiskt säljs nu.

Någon större nedgång blir det inte om vi inte får en större ökning av arbetslösheten. Någon massiv selloff blir det knappast. Alla som varit nervösa för en nedgång har ju rimligen sålt av sitt boende vid det här laget och står nu och väntar på raset. Bara det verkar ju faktiskt stabiliserande..

Ute i landet märks det tydligt på bostadspriserna när arbetslösheten ökar. I Stockholm märks det inte på samma sätt. När det är svårt att få jobb i småstäder, så flyttar folk dit det finns jobb. Det vill säga Stockholm och Göteborg. Och då ska de bo någonstans.
2012-04-14, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xertion
Jag skrev tidigare i tråden att jag skulle uppdatera er på min försäljning av min bostadsrätt i Uppsala.
Igår satte budgivningen igång och började på 1.150.000 SEK och slutade på 1.460.000 SEK, kontrakt skrevs på kvällen och allt är avklarat nu.

Jag köpte bostaden sommaren 2010 för 800.000 SEK så på ca 1,7 år så har den ökat i värde med 82,5%. När jag köpte lägenheten så renoverade jag den för ca 130.000 SEK och eget hårt arbete vilket bidrag till en stor del av värdeökingen, så allt är absolut inte pga "bostadsbubblan" även om jag tycker att värdeökningen är rätt absurd.

Så... Ja, priserna har gått upp enormt, jag själv blev chockad över att folk betalar så mycket för en liten 2a. Är väldigt glad över att jag hann dra mig ur bostadsmarknaden i tid innan bubblan spricker.

Utan att veta säkert tror kan jag ha varit med i den där budgivningen. Jag slutade dock vid 1 300 000. Prisökningen i Uppsala den senaste tiden är extrem...
2012-04-15, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anvendare
www.slutpris.se

Slutpris visar bara det högsta budet och inte vad den såldes för.
2012-04-15, 21:06
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar

Mja, enligt Booli är det pris vid avslut som menas. Så jag antar att samma sak menas i alla andra fall.

http://support.booli.se/customer/portal/articles/127703-vad-betyder-utropspris-och-slutpris-
2012-04-16, 01:37
Medlem
Gargameliks avatar
Hemnet: Rekord i antal fritidshus till salu:
http://www.hemnet.se/artiklar/bostadsmarknaden/2012/04/11/rekordm-nga-fritidshus-till-salu
2012-04-16, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Mja, enligt Booli är det pris vid avslut som menas. Så jag antar att samma sak menas i alla andra fall.

http://support.booli.se/customer/portal/articles/127703-vad-betyder-utropspris-och-slutpris-

Min lägenhet är med på slutpris och det är inte korrekt pris som anges där
2012-04-16, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar

Dessutom visar den inte lägenheter som gått under accept...
2012-04-17, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donzi33
Dessutom visar den inte lägenheter som gått under accept...

Min lägenhet visar som såld för 200k under acceptpris (vilket iof var fel) men det visar att du har fel med

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in