Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Kom igen.
Ett höjning av utgångspriset brukar inte tyda på en nergång i försäljningspriset.
Ett osålt fritidshus räknas aldrig med i statistiken för sålda fritidshus. Det samma gäller vanliga bostäder.
Skulle någon intelligent person få för sig att göra en ny statistikberäkning på bostadsmarknaden där osålda objekt har ett reducerat värde med en viss procentsats som drar ned snittvärdet på sålda objekt skulle marknaden få en tydligt negativ trend nedåt.
Som det är nu säljs ett fåtal objekt, över huvud taget, till begärda priser. Det är detta som håller uppe prisnivån eftersom säljarna inte kan acceptera att deras bostad har sjunkit i värde sedan de själva eller sin granne köpte bostaden. Varav låg omsättning och därav fortsatt ökat utbud.
Däremot kan jag tänka mig att det är många som vill casha ut från marknaden och hittat ett mindre riskfyllt boende som kan tillträdas när den nuvarande bostaden är såld. Då spelar det troligtvis inte så stor roll om bostaden inte blir såld förrän om ett par tre månader. Det jag tror är att trendbrottet kommer när majoriteten måste flytta ifrån sina bostäder av en eller annan anledning och inte får de sålda. (T.ex. ett dödsbo i mitt område blev för ett par år sedan inte sålt till ett relativt högt pris. Tre månader senare sänktes priset med nästan 25% i ren desperation att bli av med den.)