Citat:
Ursprungligen postat av
mjohan84
Även jag har dessa tankar , spar just nu insats till ett köp, kommer så att göra i två år framöver ytterligare. Väntar därför ut stormen.
Men om detta kommer att ske eller ej är ju svårt att säga.
Vi svenskar klappar oss för bröstet och skrattar åt grekerna men vi bara ökar vår skuldsättning kontra inkomst hela tiden .
Nåväl , jag hoppas inte på börsnedgång och sprucken bostadsmarknad för detta kommer att skicka tillbaks vårt land till ett värre helvete än vi hade i början av 90-talet
Det finns många fördelar med en börskrasch och sprucken bobubbla
Medelklassen elller iaf många som är nya på marknaden senaste åren kommer bli ruinerade.
Detta kommer resulterar i att SD får mycket fler röster än dom 22.1% dom har nu i opinionen. Tar man ifrån medelklassen deras cash så blir dom crazy och röstar främlingsfientligt. Dom politiskt korrekta fånen i medelklassen som segregerar sig i stockholm och göteborg kommer få sina fiskar varma.
Bostäder kommer även bli billigare för ungdomar och folk slipper skatta hundratusentals kronor hela tiden vid flytt till ny bostad vilket är en förlust affär för alla som har ägt boende.
Det är bra för integrationen också för då kan invandraren som myglat till sig hundratusentals kronor köpa lägenhet brevid pk svensken sen och integrationen blir bättre
Det kommer bli en sundare amorteringskultur och fastighetsskatt nivå som i andra nordiska länder och europa med 30-40 års amortering på hela lånet. Allt detta genererar lägre prisnivåer för att balansera med dom högre månadskostnaden som sker annars.
Arbetslösheten kommer öka kraftigt men redan nu ligger den på 8% och dom flesta är babbar. Arbetslösheten bland svenskar är typ 2-3 % bara iaf i 30-40 års åldern. Men då kan man alltid dra till Norge el danmark och jobba några år tills krisen är över sen löser det sig.
Sen kommer jag själv kunna köpa en lägehet kontant billigt billigt och reta och håna en hel del folk jag känner som innefattar dessa politiskt korrekta strebrar som är försiktiga och tolerant utåt som segregerar sig, men det är bara en ego fantasi =)
Jag sitter i samma sits som dig med nästan en miljon på banken och gör riskfria investeringar ibland och väntar ut detta. Inte en chans att jag köper hus el bostadsrätt nu. Hoppas kunna köpa en villa för 2 milj sen i stockholms förort och bygga pool. Tills dess bor jag billigt i min hyresrätt.
Enligt mig är bostadsbubblans krasch nu det som kommer förändra Sverige till det bättre i förlängningen och det är slut med senaste tidens vansinne.