Citat:
Ursprungligen postat av
L.D.
Källa? Jag har angivit källa som jag tror mer på än dig. 5 ggr lönen är antagligen en tumregel vid normalstora löner.
Jag talade med de som beviljade lånen. Och just nivån kring 70 KSEK rörde det sig om.
Just Swedbank talade jag dock inte med då. Men tvivlar väl på att de skulle vilja avvika så drastiskt.
Tittar vi sedan på den websida du länkar så hamnar bolånet på just 4.2 MSEK som jag nämnde. Dvs exakt 5 ggr. Den man säger sig vara villiga till på samma sida är att ge ett större blancolån till en del av kontantinsatsen. Om man sedan är beredd till det i praktiken är allt annat än säkert.
Jag knappade in lite siffror för att se deras förslag. Då hamnade jag på bolånet på 4.2 MSEK och ett blancolån på 900KSEK.
Och nu kommer vi till det intressanta. Räntan dom kräver för detta är ca 24.3 KSEK i månaden. Säger vi nu ca 2.2% för bolånet så blir det 7.7 KSEK i månaden. (2.2% är vad de anger för ränta om man bara har bolånet). Kvar att betala som ränta för blancolånet är då 16.6 KSEK i månaden. Dvs men betalar ynka 22% ränta för blancolånet.
Det vi ser för blancolånet är alltså övertrasseringsränta. Kreditkortsärtan ligger en bit under.
Det går inte riktigt att säga att banken är vårdslös här. Dom kräver en ränta för de mest högriskåtaganden dom gör, och dom kräver det av en som kan betala.
Eftersom folk övertrasserar ibland sitter bankerna med en del sådana fordringar. Och här skulle dom få lite till. Antalet individer som accepterar den här typen av lånekonstellationer är så få att de kan vi helt bortse ifrån i diskussionen.
Eftersom räntan på 22% är så hög så lönar det sig faktiskt att spara ihop till kontantinsatsen. Och för den som kan spara 30 KSEK i månaden tar det inte så lång tid.