Citat:
Ursprungligen postat av
Lindgren2015
Om man inte har råd(kontantinsats) att köpa ett boende som man skulle trivas med.
Vad finns det för alternativ då kurt-sune?
Det är ingen negativt ställd fråga utan jag vill bara ha lite råd.
Då får man bo där man har råd. När jag var ung fick jag ett drömerbjudande om en praktikplats på en institution i NYC, men ersättningen var för låg för att klara sig, och arbetsbördan var för tung för att kunna arbeta extra. Inget kapital att ta av. Jag fick tacka nej.
Så går det ibland, och så är det även i Sverige. Har man inte råd med det man vill ha så får man nöja sig med det man har råd med. Det kan tyckas orättvist, men samhället är viktigare än individen, och samhällskostnaden för att se till att alla individer har precis allt de vill ha är för hög för att kunna tolereras. För att inte tala om att det är fysiskt omöjligt att bygga skyskrapor under fem våningar höga där alla bor på samma våningsplan...
Rent principiellt är det ingen skillnad mellan att inte kunna bo i Stockholm trots att man kanske fått jobb där, eller vill bo där för att man är uppvuxen där, och på att alla balkongerna i söderläge är upptagna så man får ta en mot väster i det centralt belägna nybygget.
Däremot är det faktiskt ganska underligt att det är så enkelt att överklaga beslut om nybyggen, makten som ges till griniga gamla gubbar och kärringar på bekostnad av ungdomens välstånd är bisarrt stor.
Men till rådet... Gromph länkade till en billig, central lägenhet i Västerås förra veckan. Promenadavstånd till tågstationen, och tåget till Stockholm tar bara en timme. Jobbar man lagom centralt kan man alltså bo i Västerås och ha samma (eller kortare!) pendeltid än människor som åker kommunalt från villaområden i kranskommunerna. Om man inte är en sådan person som vill vara ute till efter 23 varje kväll i veckan så kan man alltså köpa en lägenhet i Västerås och bo på hotell på helgerna för skillnaden i räntekostnader när man är ute och slirar på krogen.
Jag har själv pendlat Västerås-Stockholm för länge sedan, men det var med bil.