2010-02-01, 08:31
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Frågeställningen berörde alltså erfarenheter på bio i förorten; citerandet av blogginlägget var alltså (vad jag förstod) inspirationen till trådstarten för att ta reda på om hennes upplevelser stämmer.
Hennes upplevelser, som framgick mycket tydligt i hennes rant, byggde till stor del även på hennes egen etniska bakgrund. Hon nämnde inte i det citerade inlägget ifråga, att hon är av judisk bakgrund, men hon har på andra nyhetssidor uppgett att hon är judinna, eller åtminstone har judiskt påbrå.

Alltså, eftersom hon själv tog upp hennes polska påbrå och eftersom hon själv är judinna, är inte bara stökiga bioblattar trådens ämne, även Katrin Zytomierska och hennes OP-ed är av relevans för tråden att diskutera, hur en polsk-judisk svartskalle-blattina kan skriva en sådan djupt hatisk artikel i dagens media-Sverige och komma undan med det utan att associeras med nazister.

Detta är en integrationsfråga i förhållande till invandring. Spela inte dumma nu genom att försöka manipulera det hela till att trådens diskussionsunderlag måste strikt beröra bioblattar. Man kan inte diskutera bioblattar i tråden i tusentals inlägg, det blir alldeles för långtråkigt och segt att följa en sådan diskussion. Helt ointressant.
Citat:
Huruvida hon är jude, muslim, indian eller svensk har ingen som helst relevans till själva frågeställningen som alltså är upplevelser av bio i förorten.
Fortfarande, det har relevans för tråden eftersom det fetmarkerades av MoLoK och han skrev, specifikt, att vi hade att göra med en invandrare som integrerat sig. Alltså är hon en del av diskussionsunderlaget. Att låtsas som något annat är bara att spela dum och försöka hitta kryphål för att rädda Jecke's misstag som moderator att radera halva tråden.
Citat:
Om du vill diskutera en annan aspekt av hennes blogginlägg (henens egna etnicitet alltså, eller kanske hennes bruk av punktuation, eller kanske huruvida polskor i regel tycker illa om bio) är du välkommen att starta en tråd om det i lämpligt forum, men i den tråden ger TS en frågeställning, och det är den frågeställningen som skall diskuteras.
Men varför starta en ny tråd om detta när vi redan hade en mycket intressant diskussion i en tråd där det var satt som topic? Det skulle bara kännas tillgjort och jobbigt att behöva starta en ny tråd om detta, jag är inte längre intresserad av att föra den diskussionen då jag tappat intresse för Katrin Zytomierska. Jag har redan haft den diskussionen här på Flashback, och den diskussionen raderades helt respektlöst trots att jag och flera andra debattörer spenderade några timmar på att följa den diskussionen.

Jag skall inte behöva göra om en topic som jag redan diskuterat. Detta är en mycket arrogant behandling av Flashback att behandla tråden på det sättet.
Citat:
Angående det sista du skriver raderas det som moderatorn bedömmer är OT, vare sig det handlar om muslimer, judar, kristna eller annan grupp.
Bullshit. Det finns tusentals trådar i I&I-avdelningen som jämt och ständigt tjatar om muslimer trots att muslimer aldrig var satt som topic.
Citat:
Att du vill skapa någon slags martyrbild hjälps inte
Det är inte ens vad jag försöker skapa, jag klagar bara på det jag bedömer vara en felaktig hantering av ett för Flashback tydligen känsligt ämne. Visst tillåter Flashback diskussion kring judefrågan, men kom inte här och påstå att ni behandlar judaismkritik på samma sätt om islamkritik, för att det gör ni inte.
Citat:
det händer så pass ofta (både från muslimer så som islamofober och alla möjliga andra) att jag nog skulle vara intresserad av vad antropologin har att säga om ett sådant beteende.
Que? Antropologin?
Citera
2010-02-01, 10:38
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl
Det är din subjektiva åsikt. Objektivt sett är det mer relevant att hon är judinna.

Fel. Det är din högst subjektiva åsikt.
Det finns ingen objektiv sanning när det gäller detta ämne.
Jag skulle även kunna skriva att jag står den "objektiva sanningen" närmare än dig, men då kommer du bara svara att det är min högst subjektiva åsikt, så jag avstår.

Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl
Det är lustigt, du uttalar dig nästan aldrig i politiska diskussioner utan mest om tekniska och administrativa detaljer men här går du återigen ut och tar subjektiv ställning i en samhällsfråga.

Mycket enkelt.
Jag är administratör, inte debattör.
Att jag besvarar frågan beror på att vissa anser att moderatorerna agerat felaktigt, och jag förklarar då att de inte gjort detta. Jag förklarar att användaren diskuterat ämnet i fel forum, och nu blir vissa sura för att de inte får diskutera ämnet i alla forum.

Frågan är inte ny, vilket också uppmärksammats i tråden.

admin
Citera
2010-02-01, 11:53
Medlem
orkarNs avatar
Det vore helt i enlighet med praxis att lyfta ut en diskussion som hotar att dränka trådstarten till en ny tråd. Det har skett såpass många gånger i ämnet att diskussioner om vem som är jude etc. fått ett eget forum.
Diskussionen om varför Zytomierska får klaga på "blattar" och huruvida detta har med hennes (påstådda/bekräftade) judiskhet att göra sker lämpligen i medier & journalistik alternativt ZOG-forumet.

Jag tror inte att någon av oss moderatorer, eller administratörerna för den delen, bryr oss om judar nämnvärt. Däremot genererar det alltid mångfalt mer vrålande från en väldigt liten grupp användare när vi använder moderatorsverktyg för att hyfsa till en diskussion där judar på något märkligt sätt blivit topic.
Vår behandling av sådana tilldragelser beror naturligtvis på att den lilla skaran som gång efter annan drar iväg trådar till judediskussionens träskmarker genom sitt agerande förstör diskussionen för merparten av användarna.
Citera
2010-02-01, 12:05
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
---judediskussionens träskmarker---

Vem är det som vrålar här egentligen, orkarN?

Ansvarig moderator, Jecke, har fastslagit:

Citat:
Men jag anser inte att det är OT att påpeka att hon är judinna, och är besläktat med mediajudarna.

Problemet är när det enbart börjar handla om judar och judendomen istället för bio och invandring samt händelser sammanknippade med dessa saker.

Min uppfattning är att trådstartaren MoLOK genom sitt halsstarriga agerande, och judepropagandisten och proffstramsaren hundensår genom sina offtopic-oneliners, gjorde mer för att dra den aktuella diskussionen (om judinnan som tack vare sin judiska identitet kommer undan den annars obligatoriska rasiststämplingen i mainstreammedia ) offtopic än vad de som nu fick tillsägelser gjorde. Om det vore en isolerad incident vore det inte ens värt att uppmärksamma - men nu är som påpekats återigen den av någon anledning så "brännheta" judefrågan uppe till diskussion här igen.
Judar av alla etniciteter ska tydligen åtnjuta något slags positiv särbehandling här - varför?

Har du någonsin trätt fram på barrikaderna för att rya om "den lilla (snarare stora ) skara destruktiva användare som drar iväg varje tråd till muslimdiskussionens träskmarker", orkarN?
Min uppfattning är att det varken vad gäller judar eller muslimer är några nämnvärda problem på forumet vad gäller detta (folk måste få säga vad de vill så länge de någorlunda håller topic och inte direkt bryter mot forumreglerna) - men du ser tydligen, att döma av ditt ordval om "den vrålande skaran som förstör för alla andra", ett väldigt problem just när det kommer till judar: dock inte muslimer...Märkligt.
Senast redigerad av Ezzelino 2010-02-01 kl. 12:17.
Citera
2010-02-01, 12:25
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Om det vore en isolerad incident vore det inte ens värt att uppmärksamma - men nu är som påpekats återigen den av någon anledning så "brännheta" judefrågan uppe till diskussion här igen.
Den är uppe till diskussion här igen just för att den lilla skaran användare som omnämnts ovan startar en tråd så fort det dyker upp en tillsägelse. Den primära meningsskiljaktigheten har alltid legat i huruvida judaism kan vara topic i alla trådar eller ej.
Citat:
Har du någonsin trätt fram på barrikaderna för att rya om "den lilla (snarare stora ) skara destruktiva användare som drar iväg varje tråd till muslimdiskussionens träskmarker", orkarN?
Min uppfattning är att det varken vad gäller judar eller muslimer är några nämnvärda problem vad gäller detta - men du ser tydligen ett väldigt problem just när det kommer till judar: dock inte muslimer...Märkligt.
Jag gjorde ett inhopp i I&I och bruteforceade hela skiten i månader just för att I&I förvandlats till ett hjärndött träsk utan nämnvärd diskussion, så nog fan är jag en av få som faktiskt försökt göra något åt träskbildningen. OT - eller, mer specifikt, extremt inelokvent tramsande från pajasar som blir rosenrasande så fort de ser en halvmåne - är OT vilken folkgrupp det än må röra, men naturligtvis nämner jag inte problemet med muslimtjat (/negertjat/blattetjat/sandnegertjat &c.) i en tråd som rör judeträsket.
Citera
2010-02-01, 13:13
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J400d
Så om jag är Ryss och snackar om hur vidriga judarna är på min blogg för jag var tvungen att käka hos schlomo och judarna satt och gastade brevid, så avslutar jag med att säga "fuck man, I hate these immigrants I am REALLY ashamed to be SWEDISH"

är inte det värt att diskutera sanningshalten i mitt inlägg då? folk skulle säga "näe han är inte Svensk han är Ryss" och det är något liknande som hände i den aktuella tråden.

Men då hoppar Admin och Modsen in som ett gäng tjacktomtar på helspänn och ylar mot månen på obegriplig hebreiska.

Frågeställning i tråden rörde ju inte hennes person till att börja med, hade hon så sagt att hon var kejsaren av kina så hade en lång diskussion om hurvida det är sant varit OT. Att nämna det är ju en sak, men utan att ha läst hela den där tråden så misstänker jag att det var lite mer än så, judehatarna(eller sionistkritikerna eller vad de nu vill kalla sig) har en tendens att älta på i all oändlighet närhelst de får chansen, och för oss andra som skiter blankt i judar och konspirationer så är det djävligt tröttsamt, ungefär som när vissa användare ska in i varenda tråd de hittar och gasta om blattar hit och muslimer dit.
Citera
2010-02-01, 13:42
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Den är uppe till diskussion här igen just för att den lilla skaran användare som omnämnts ovan startar en tråd så fort det dyker upp en tillsägelse. Den primära meningsskiljaktigheten har alltid legat i huruvida judaism kan vara topic i alla trådar eller ej.
---

Judaism kan naturligtvis inte vara topic eller överhuvud relevant i "alla trådar" - vem har någonsin påstått något så befängt? I tråden om KZ "rasistiska" blogginlägg och reaktionerna (samt icke-reaktionerna) på det så var det inte heller fråga om några långa utläggningar om judaism. Vad som (egentligen helt i onödan) dryftades var huruvida debattörer skulle ha rätt att i förbigående påpeka att hon identifierar sig som och av filosemiter identifieras som judinna eller inte - vilket Jecke som sagt fastslog var helt tillåtet, och relevant. Trådstartaren MoLOK drev fram den offtopic-pseudodiskussionen genom att bete sig oresonligt (som någon sagt skulle de enda "tillåtna" inläggen om MoLOK:s "order" hade hörsammats i princip ha varit "ja" resp. "nej" - och då får man förstås ingen diskussion).

En så "liten" skara rör det sig knappast heller om - i nedanstående tråd har 79 personer (7,78%) valt att beteckna judar som "Sveriges mest problematiska invandrargrupp". Då ska man betänka att judarna har jävligt hård konkurrens , och att alla PK-vaccinerade ens vägrar beteckna judar som en invandrargrupp - ändock var det i princip jämnt skägg med de folkkära zigenarna i omröstningen:

https://www.flashback.org/t1071868

Bra att du eftersträvar seriös diskussion exempelvis på I&I - precis det vill alla dugliga debattörer också ha. Och vi kan rimligen inte förbjuda någon debattör att påpeka att det svarttaxikörande egyptiska svinet i Malmö som ägnat sig åt serievåldtäkter är muslim, eller hur?
Senast redigerad av Ezzelino 2010-02-01 kl. 13:45.
Citera
2010-02-01, 16:46
Medlem
Mad monks avatar
Jag tycker gott man kan påpeka att hon är judinna, det är relevant pga. dom samhällsförstörande verksamheter dessa ofta håller på med. Men man kan vara lite diskret och inte skrika jude! i folks öron så fort judar är inblandade, dom flesta som är insatta i frågan förstår nog ändå. Ja, det är min syn på det hela.
Citera
2010-02-01, 17:51
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Det kan administratorerna och moderatorerna så var lugn

Sen vill jag bara tillägga att jag tycker att moderatorerna ofta är ganska trångsynta och bara jämför diskussionsunderlaget eller frågan i TS. I många fall kan en diskussion uppstå som i periferin berör diskussionsunderlaget eller frågan och är väsentlig för diskussionens fortlevnad.
Ja, men då är frågan om den uppståndna diskussionen har något att göra med det som står i trådstarten, och då istället dränker ut det som tråden ursprungligen handlade om.

Är det inte bättre att ta den diskussionen i en egen tråd i så fall, medans originaltråden får fortsätta handla om det som trådstarten handlar om.

Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
Därför att det var den texten som hela tråden byggde på, och att det var en tråd i ett forum som handlade om integration och invandring, och att inlägget var ovanligt "rasistiskt" för att komma från en etablerad skribent

Jag är på intet sätt en judehatare eller en som tror på "zions vise protokoll", jag bara tyckte det var lustigt att Z kommer undan med ett inlägg som de flesta andra kända skribenter skulle bannlysas för. Det är väl värt att kommenteras?

Är det lika känsligt att nämna att hon är polack, eller är det förbjudet att nämna judiskhet enbart?

Jag visste inte att det på något sätt var tabu att nämna judiskhet i en post?
Har den politiska korrektheten kommit till FB?
Den sortens kommentarer var helt korrekta, och dessa finns också kvar i tråden.
Det som tagits bort, och det som de fick en tillsägelse för, var när de blarrade ut helt om judar och judendomen och helt släppte alla kopplingar med Katrin Z upplevelser på bion.

Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Nja, ett steg i rätt riktning vore om du bytte namn på delforumet från "Judiska konspirationer" (en felaktig och missvisande rubrik om det ska handla om seriös judaismkritisk analys och diskussion) till exempelvis "Judiskt inflytande" (som Trasymachos nyss föreslog i denna tråd).
Jag brukar se till att mina inlägg följer topic i tråden, det är sällan jag får inlägg raderade, oavsett ämne.
Något jag kan hålla med om fullständigt.
Konspirationer ger en negativ klang och associerar till foliehattat.

"Judiskt och sionistiskt inflytande" vore nog en bättre titel, för ingen tvivlar väl exempelvis på ADLs inflytande över den amerikanska politiken (som i sin tur har ett oerhört inlflytande över politiken i resten av världen).

Citat:
Ursprungligen postat av Manik
Jag hoppas att admin och moderatorer i alla fall är konsekventa: nästa gång någon skriker om islam och muslimer i en tråd i I&I hoppas jag att ni är lika snabba med att radera inlägg.
Om det går utöver trådens topic och lämnar ämnet, så ja, då ska det ageras på samma sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av J400d
Ja det borde skapas ett forum som heter "Araber och muslimska konspirationer" sen flyttas ALLT som har med araber eller muslimer dit utan att passera gå med hjälp av autofilter

Men hur går vi med alla trådar om finnar, danskar och albaner då?
Vi har ett sådant forum redan, vi kallar det I&I

Men albanerna får vara med på ett hörn de med, och nån gång ibland så ramlar det till och med inlägg om danskar och finnar.

Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Det är ungefär som att det inte skulle vara relevant att påpeka för en kompis som fått ett tiggarbrev i mailen, vars villkor han funderar på att uppfylla, är nigerianskt. Jag menar, det är ju faktiskt informativt att låta veta att det är nigerianskt då så många bedrägerier kommer därifrån.
För att spela vidare på din liknelse.
Att påpeka att tiggarbrevet är nigerianskt är on-topic, precis som det var att påpeka att Katrin Z är judinna (jag till och med fastslog det själv i mitt modsinlägg).

Men när "du" börjar breda ut dig om nigeriansk inrikespolitik och kriminalsystem istället för tiggarbrev, så har det hela kommit OT och det är dags att ingripa och få det hela tillbaka på rätt spår igen, vilket är vad som hände i denna tråden.
Citera
2010-02-01, 18:36
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Ja, men då är frågan om den uppståndna diskussionen har något att göra med det som står i trådstarten, och då istället dränker ut det som tråden ursprungligen handlade om.

Är det inte bättre att ta den diskussionen i en egen tråd i så fall, medans originaltråden får fortsätta handla om det som trådstarten handlar om.

Jecke, jag är helt med dig på att OT inte borde få förekomma i en tråd. Men jag tycker man krånglar till diskussionen kring teorin om OT i trådar när man säger att diskussioner som är väldigt nära trådstarten och ligger till grund för en ordentlig diskussion måste tas i en annan tråd.

Just nu verkar alla moderatorer väldigt måna om att _bara_ det som efterfrågas i trådstarten skall diskuteras. Lite trångsynt enligt mig.
Citera
2010-02-01, 19:31
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Jecke, jag är helt med dig på att OT inte borde få förekomma i en tråd. Men jag tycker man krånglar till diskussionen kring teorin om OT i trådar när man säger att diskussioner som är väldigt nära trådstarten och ligger till grund för en ordentlig diskussion måste tas i en annan tråd.

Just nu verkar alla moderatorer väldigt måna om att _bara_ det som efterfrågas i trådstarten skall diskuteras. Lite trångsynt enligt mig.
Om diskussionen är väldigt nära trådstarten kan jag hålla med.

Men om det är något som passar bättre i en annan tråd, eller som är så skilt att det behöver en egen tråd, så ska det inte vara i originaltråden och ersätta diskussionen i den.
Citera
2010-02-02, 00:39
Medlem
EliasAlucards avatar
Efter att ha läst Jecke's inlägg och resonemang i den här tråden vill jag ta tillbaka mina personangrepp där jag beskrev Jecke som tjockskallig och inkompetent. Jag var lite smått förbannad efter hans agerande, men han verkar resonlig och någorlunda seriös i hans moderering.

Dock, tycker jag fortfarande att han i princip behandlade Zytomierska-tråden fel, men jag förstår att han försöker göra sitt jobb som moderator. Hur som helst tycker jag fortfarande att judefrågan behandlas med en dubbelmoral i förhållande till trådar där muslimbabbar debatteras och kritiseras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in