• 1
  • 2
2010-01-25, 16:01
Medlem
Gustav2adolfs avatar
våras köpte ja mig en jägarexamen.
Var till polisen fick min vapenlicens, köpte vapen och har varit med på årets älgjakt.
Men idag så var snuten hemma och leta efter mig, jag är för tillfället i Thailand så de fick ej tag på mig personligen.
Men de dröjde inte innan de ringde på min mobil och de var givet vis ifrån Polisen.
De tog förhöret via telefon och ja givet vis nekade´.
Ringde ringde runt till några andra som ja vet gjort på likadant sätt.
Och dom jävla idioterna har givet vis erkänt de hela, med motiveringen att huvudmannen sitter häktad och erkänt alltihopa.
Så de är bara att inse att loppet är kört för mig.

Så vad kan hända?
ja åker givet vis på urkundsförfalskning och vad är straffet för de?
Tar de mina vapen eller får ja chans att sälja dem?

Om ja anmäler mig till en ny kurs illa kvickt och får min examen på ärligt vis, blir de några förmildrande omständigheter?
Jaga kommer jag att fortsätta med så exmanen tar ja i vilket fall.
Får ja då tillbaka min licens direkt då?
Citera
2010-01-25, 16:22
Medlem
Lt.Boobiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
våras köpte ja mig en jägarexamen.
Var till polisen fick min vapenlicens, köpte vapen och har varit med på årets älgjakt.
Men idag så var snuten hemma och leta efter mig, jag är för tillfället i Thailand så de fick ej tag på mig personligen.
Men de dröjde inte innan de ringde på min mobil och de var givet vis ifrån Polisen.
De tog förhöret via telefon och ja givet vis nekade´.
Ringde ringde runt till några andra som ja vet gjort på likadant sätt.
Och dom jävla idioterna har givet vis erkänt de hela, med motiveringen att huvudmannen sitter häktad och erkänt alltihopa.

Så vad kan hända?

Om ja anmäler mig till en ny kurs illa kvickt och får min examen på ärligt vis, blir de några förmildrande omständigheter?

Straffet för urkundsförfalskning är fängelse i upp till 6 år ifall brottet anses som grovt.

Den som uppsåtligen innehar ett skjutvapen utan att ha rätt till det eller överlåter eller lånar ut ett skjutvapen till någon som inte har rätt att inneha vapnet döms för vapenbrott till fängelse i högst ett år.
Om brottet är grovt döms för grovt vapenbrott till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år.
Citera
2010-01-25, 18:17
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf

Så vad kan hända?

Det här var ju jävligt osmart.

Man vill ju ta vapnen i beslag..men du kan ju hinna sälja dom eller lämna dom i förvar till en vapenhandlare som sköter försäljningen.

Blir knappast förmildrande om du får en ärlig examen.

Du lär få problem med en ny vapenlicens helt klart. Det ska du inte räkna med att få på ett bra tag.
Citera
2010-01-25, 18:25
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Det här var ju jävligt osmart.

Man vill ju ta vapnen i beslag..men du kan ju hinna sälja dom eller lämna dom i förvar till en vapenhandlare som sköter försäljningen.

Blir knappast förmildrande om du får en ärlig examen.

Du lär få problem med en ny vapenlicens helt klart. Det ska du inte räkna med att få på ett bra tag.

Man har väl rätt att överlåta vapnen på en person som har licens? Min brorsa gjorde så när han blev med sina licenser för många år sen..fast det kan väl ha ändrats antar jag....men jag håller med om att det var korkat..men det inser säkert TS också!
Citera
2010-01-25, 19:04
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Man har väl rätt att överlåta vapnen på en person som har licens?

Det klart han kan göra det.
Citera
2010-01-25, 20:35
Medlem
Citat:
Det klart han kan göra det.

Inte säkert. Han innehar ju vapnen olagligt.
Citera
2010-01-25, 23:28
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smyrf
Inte säkert. Han innehar ju vapnen olagligt.

Men det ju just därför han säljer dom smartass!!!

Vad skall han annars göra av dom?
Citera
2010-01-26, 00:26
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Men det ju just därför han säljer dom smartass!!!

Vad skall han annars göra av dom?

Nu vet jag inte hur dom bedömer det i detta fall men normalt så får man möjligheten att sälja vapnen om man skulle få licenserna indragna pga upprepad rattfylla eller liknande.
Har vapnet använts i samband med ett brott så anses vapnet förverkat och man kan inte sälja det, Hur man bedömer i TS fall har jag ingen aning om men han har ju ägt dom och använt dom på falsk grund så dom kanske anses förverkade.

Bara min spekulation men TS får gärna berätta vad som händer.
Citera
2010-01-26, 03:26
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Nu vet jag inte hur dom bedömer det i detta fall men normalt så får man möjligheten att sälja vapnen om man skulle få licenserna indragna pga upprepad rattfylla eller liknande.
Har vapnet använts i samband med ett brott så anses vapnet förverkat och man kan inte sälja det, Hur man bedömer i TS fall har jag ingen aning om men han har ju ägt dom och använt dom på falsk grund så dom kanske anses förverkade.

Bara min spekulation men TS får gärna berätta vad som händer.

Ringde en vän med lite jurist kunskaper omgående och frågade om råd.
Han sa ja skulle omgående anmäla mig till en intensivkurs som hade speciell hjälp för dyslektiker ( något ja nu har gjort )
Sen i rätten skulle ja dra på en snyftare att ja är en grav dyslektiker ( något som ja är ) så ja skämdes så inför klassen ja gick i att ja inte alls hängde med i lektionerna så att ja tog den enkla vägen.

Ja något i de stilen ska de bli.
Har ni några tips på att förbättra min snyfthistoria?
Citera
2010-01-26, 04:31
Medlem
Hade gärna sett denna teaterföreställning live... pm mottages gärna om plats och tid

Låter inte så enkelt för dig att få skaffa vapen lagligt i framtiden om det nu skulle bli olaga vapeninnehav.
Citera
2010-01-26, 07:34
Medlem
Bergakungens avatar
Tydligen är själva vapenlicensen alldeles korrekt, den har ju TS fått av polisen. Däremot är det ju jägarexamen som är felaktig, eftersom den har köpts, dvs den som utfärdat intyget har tagit betalt för att (inte) göra en korrekt utbildning och examination.

Nu kan man ju fundera på vilka formkrav som gäller för en jägarexamen och vad som gäller för att utfärda en sådan och ifall och hur TS har begått något brott i detta sammanhang. Man skulle kunna tänka sig att det är åklagarens sak att visa att TS insett eller bort inse att den examen han erhållit inte är korrekt, och det är ju inte så lätt. Själva poängen med jägarexamen är ju att man inget vet och kan, och den erfarne jägare som leder utbildningen är ju garant för att kursen genomförs rätt. Att det kostar pengar är inget konstigt, och det finns intensivkurser - man är helt enkelt lurad av den elake provförrättaren.

Att det sakligt sett har ryckts undan en av förutsättningarna för att ha vapen (vapenlicens) är ju dock alldeles klart, så man får ju traggla sig igenom det hela en gång till.
Senast redigerad av Bergakungen 2010-01-26 kl. 08:25.
Citera
2010-01-26, 09:19
Medlem
Gustav2adolfs avatar
i mitt fall så är de en mindre härva som håller på att nystas upp.
Ja anmälde mig till medborgarskolan och gick där 3 ggr.
Då helt plötsligt så berättar en "bekant" att han käner 1 som känner 1 som jobbar på in skrivningsmyndigheten och utfärdar och registrerar vilka som gjort examen.
Så de blir svårt att hitta på att ja trodde detta var på ett lagligt vis eller??
Och speciellt när ja inte vill nämna vem som tipsa mig eller hjälpte mig med detta
För tillfället har min värld rasat samma så lite tips är ja oerhört tacksam för.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in