2010-01-26, 10:00
Medlem
Bergakungens avatar
Nej, du kommer nog inte undan att du myglat till dig jägarexamen, utan poängen är att du "inte visste" eller "inte trodde" att det var några problem eftersom polisen godkände dig. Jag vet som sagt inte hur formkraven är på en jägarexamen. Hur har det nu gått till när du fått din jägarexamen inskriven?

Att mygla med jägarexamen är illa nog, men nu gäller det att göra svårt för åklagaren att visa att du med vett och vilja begått vapenbrott. Det är inte vad du vet, tror eller inser som räknas, utan vad åklagaren kan visa att du borde insett och förstått när du sökte om tillstånd.

I frågan om vapnen, så säljer du dem till en kamrat som har tillstånd, för en symbolisk summa, och med ett tydligt villkor att han aldrig får sälja dem till någon annan än dig (när/om du får tillstånd igen). Verkar det hela sedan hopplöst säljer du (genom honom) vapnen till någon lämplig köpare.
Citera
2010-01-26, 10:29
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nej, du kommer nog inte undan att du myglat till dig jägarexamen, utan poängen är att du "inte visste" eller "inte trodde" att det var några problem eftersom polisen godkände dig. Jag vet som sagt inte hur formkraven är på en jägarexamen. Hur har det nu gått till när du fått din jägarexamen inskriven?

Att mygla med jägarexamen är illa nog, men nu gäller det att göra svårt för åklagaren att visa att du med vett och vilja begått vapenbrott. Det är inte vad du vet, tror eller inser som räknas, utan vad åklagaren kan visa att du borde insett och förstått när du sökte om tillstånd.

I frågan om vapnen, så säljer du dem till en kamrat som har tillstånd, för en symbolisk summa, och med ett tydligt villkor att han aldrig får sälja dem till någon annan än dig (när/om du får tillstånd igen). Verkar det hela sedan hopplöst säljer du (genom honom) vapnen till någon lämplig köpare.

Han som sitter på den myndigheten som skriver ut jägarbeviset var de som utfärdade detta.
Och vad ja förstått har han även erkänt att han gjort detta.

Tror du att om ja spelar naiv och dum och trodde att detta var hur vanligt som helst att de skulle räcka för mig att bli en godkänd jägare?
Och nu när ja är i chocktillstånd och bedrövad ( som ja faktiskt är ) anmäller mig till en intensiv kurs som har special undervisning för dyslektiker ( som ja nu gjort ) klarar av kursen innan rättegången och är djupt ångerfull över de inträffade kan ja klara min vapenlicens då?
Citera
2010-01-26, 10:58
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Han som sitter på den myndigheten som skriver ut jägarbeviset var de som utfärdade detta.
Och vad ja förstått har han även erkänt att han gjort detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen son nu kollat upp
Det är väl ungefär här jag tappar tråden. Vilken myndighet skriver ut "jägarbevis"?

Nu vet jag, det är Naturvårdsverket, tydligen i Kiruna. Jägarexamen och jaktkort krävs för jakt, tydligen bara jägarexamen för att få vapentillstånd av polisen. Du har tydligen via ett okänt ombud mutat tjänstemannen på Naturvårdsverket, vilket är obra, anledningen var din dyslexi och svårigheterna med den eoretiska delen av examen. Ledtåden till dig är tydligen uppgifterna från tjänstemannen i fråga och du har tydligen bekräftat det hela i polisförhör.

Det är klart att det kan dröja ett tag innan du får vapentillstånd igen. Har du tur får du ett lindrigt straff för mutorna och kanske, kanske kan du slingra dig ur vapenbrottet. Ny (riktig) jägarexamen, inga problem, jaktkort inte heller. Men vapentillstånd hänger på polisens bedömning av eventuella domar du har med dig vid ansökan.
Senast redigerad av Bergakungen 2010-01-26 kl. 11:45.
Citera
2010-01-26, 11:31
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Det är väl ungefär här jag tappar tråden. Vilken myndighet skriver ut "jägarbevis".

Att kommentera runt "spela naiv och dum" vill jag inte göra.

Är ja grundlurad kan vilken "firma" som helst skriva ut examensbevis?
Mig vetligen så är de väl någon form av avdelning inom den aktuela komunen som har som uppgift att skriva ut dessa bevis?
Citera
2010-01-26, 11:44
Medlem
Bergakungens avatar
Nu vet jag bättre hur "jägarbeviset" går till och jag gissar av ditt tidigare uttalande att det handlat om Naturvårdsverkets tjänsteman som "hjälpt dig".

En godkänd examinator hade naturligtvis kunnat examinera dig utan problem, om du uppfyller kraven och ett falskt (köpt) intyg från en sådan hade fungerat på samma sätt, men varit svårare att upptäcka.
Citera
2010-01-26, 12:10
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Nu vet jag bättre hur "jägarbeviset" går till och jag gissar av ditt tidigare uttalande att det handlat om Naturvårdsverkets tjänsteman som "hjälpt dig".

En godkänd examinator hade naturligtvis kunnat examinera dig utan problem, om du uppfyller kraven och ett falskt (köpt) intyg från en sådan hade fungerat på samma sätt, men varit svårare att upptäcka.

Ja Naturvårdsverket är de givet vis som skriver ut de.

Ja men nu var de tyvärr ingen examinator utan de var tjänstemannen om gjorde de!

Du har inga råd att ge SNÄLLA
Citera
2010-01-26, 12:35
Medlem
Bergakungens avatar
Jo, erkänn inget hos polisen, be att få reda på vad du är misstänkt för och säg, artigt och vänligt att du inte har något att berätta. Tala sedan med en (riktig) jurist.

Din story är väl (den kan ju vara sann) att du är en stackars dyslektiker som inte har så lätt att läsa dig till alla regler. Du fick besked om att det bara var att betala in pengar så skulle du få din jägarexamen. Detta fick du hjälp med av någon som samlade in namn och pengar - vem det var tänkte du inte på att ta reda på. Men du fick ju ditt intyg, så allt verkade ju vara som det skulle.

Nu inser du att du är lurad, men det fattar du NU, inte DÅ. När du får frågor om ifall du inte tycket det var konstigt, varför det inte fanns ett prov och sådant, så kan du inte veta hur man får jägarexamen mer än på det sättet du fått den, genom att betala avgiften.

Men om du inte verkar var lika dum som det här kommer att låta funkar det inte...

Upp med hakan nu. Kan du slingra dig ur vapenbrott och mutbrott och hamna i något lindrigare skall du väl kunna bli förlåten med tiden. Att ta en riktig jägarexamen skall gå bra, att betala jaktvårdskostnaden får du göra och vapnen säljer du till en jägarkompis och så jagar du med lånat vapen, under hans överinseende. Sedan får du säkert tillbaka vapentillståndet efter ett par säsonger om du sköter dig i övrigt.
Citera
2010-01-26, 13:20
Medlem
Jensofswedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Ringde en vän med lite jurist kunskaper omgående och frågade om råd.
Han sa ja skulle omgående anmäla mig till en intensivkurs som hade speciell hjälp för dyslektiker ( något ja nu har gjort )
Sen i rätten skulle ja dra på en snyftare att ja är en grav dyslektiker ( något som ja är ) så ja skämdes så inför klassen ja gick i att ja inte alls hängde med i lektionerna så att ja tog den enkla vägen.

Ja något i de stilen ska de bli.
Har ni några tips på att förbättra min snyfthistoria?

Är det så den svenska rätten ska funka, att man ska ljuga sig fri? Ska inte sanningen fram liksom
Citera
2010-01-26, 13:53
Medlem
Bergakungens avatar
Jo, men i det spelet är det polisens sak att reda ut vad som hänt (egentligen) och åklagarens sak att bevisa brott. I spelet (rättvisan) ingår att den som är anklagad berättar sin historia, på sitt sätt.

I det här fallet gäller det för åklagaren att visa att TS har haft uppsåt till en del hemska brott (mutbrott, vapenbrott, anstiftan till en del mindre brott typ "osant intygande" och kanske urkundsförfalskning eller anstiftan till detta). Det finns ingen anledning att hjälpa åklagaren med detta, om man inte vinner något på saken själv.
Citera
2010-01-26, 13:57
Medlem
Dom plockar väl dig när du kommer hem igen, och någon riktig vapenlicens kommer du aldrig att få efter din lilla historia. För er som har vapenlicens kan det ju vara bra att veta att snuten kan dra in den pga fylla, fortkörning, misshandel eller liknande.
Citera
2010-01-26, 14:05
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Jo, erkänn inget hos polisen, be att få reda på vad du är misstänkt för och säg, artigt och vänligt att du inte har något att berätta. Tala sedan med en (riktig) jurist.

Din story är väl (den kan ju vara sann) att du är en stackars dyslektiker som inte har så lätt att läsa dig till alla regler. Du fick besked om att det bara var att betala in pengar så skulle du få din jägarexamen. Detta fick du hjälp med av någon som samlade in namn och pengar - vem det var tänkte du inte på att ta reda på. Men du fick ju ditt intyg, så allt verkade ju vara som det skulle.

Nu inser du att du är lurad, men det fattar du NU, inte DÅ. När du får frågor om ifall du inte tycket det var konstigt, varför det inte fanns ett prov och sådant, så kan du inte veta hur man får jägarexamen mer än på det sättet du fått den, genom att betala avgiften.

Men om du inte verkar var lika dum som det här kommer att låta funkar det inte...

Upp med hakan nu. Kan du slingra dig ur vapenbrott och mutbrott och hamna i något lindrigare skall du väl kunna bli förlåten med tiden. Att ta en riktig jägarexamen skall gå bra, att betala jaktvårdskostnaden får du göra och vapnen säljer du till en jägarkompis och så jagar du med lånat vapen, under hans överinseende. Sedan får du säkert tillbaka vapentillståndet efter ett par säsonger om du sköter dig i övrigt.

Tackar så hemskt mycket för tipsen.

Jens of sweden >>>>

Ge dig för helvete, så om du kunde slippa tex en fortkörning eller något annat liknande så skulle du erkänna på stört istället för att slippa undan!
Citera
2010-01-26, 14:31
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheef
Dom plockar väl dig när du kommer hem igen, och någon riktig vapenlicens kommer du aldrig att få efter din lilla historia. För er som har vapenlicens kan det ju vara bra att veta att snuten kan dra in den pga fylla, fortkörning, misshandel eller liknande.

Det där med aldrig stämmer inte om man inte bygger på med dumheter. Om man sköter sig dröjer det några år, sedan görs en ny prövning. Just jakt kan man ju dessutom hålla på med i alla fall, men inte som ägare till vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in