• 1
  • 2
2010-01-25, 00:21
Medlem
M0ntanas avatar
Jag har stesolid från en läkare, sen tramadol från en annan. nu i veckan ska jag försöka fixa så jag får både citodon och tramadol från denna läkaren och stesolid vilket han har erbjudit innan. Benso använder jag bara för min depression, ångest torgskräck,sömnproblem osv. Men citodonen och tramadolen använder jag dels mot smärta i ryggen, men också för att mysa till det lite på fredagskvällen.

Nu till mina frågor, kommer någon av mina läkare se att jag har en annan läkare med liknande (en till benso, som iofs är till för sömnen. Båda värktabletterna kommer ju vara utskrivna av samma läkare) mediciner?

Sen, kommer apotektspersonalen reagera på att jag får stesolid och tramadol som tillskott till mina xanor och citodon?

Kan jag gå till ett annat apotek så kanske dem inte blir lika misstänksamma? Eller ser dem på det andra apoteket att jag nyss hämtade ut 2 andra recept på det förra apoteket?

Bor i stockholm och kan gå till ett "privatägt" apotek och ett som fortfarande är statligt apotek, beroende på hur det funkar med deras register?
Citera
2010-01-25, 00:32
Medlem
NostradamusJRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M0ntana
Jag har stesolid från en läkare, sen tramadol från en annan. nu i veckan ska jag försöka fixa så jag får både citodon och tramadol från denna läkaren och stesolid vilket han har erbjudit innan. Benso använder jag bara för min depression, ångest torgskräck,sömnproblem osv. Men citodonen och tramadolen använder jag dels mot smärta i ryggen, men också för att mysa till det lite på fredagskvällen.

Nu till mina frågor, kommer någon av mina läkare se att jag har en annan läkare med liknande (en till benso, som iofs är till för sömnen. Båda värktabletterna kommer ju vara utskrivna av samma läkare) mediciner?

Sen, kommer apotektspersonalen reagera på att jag får stesolid och tramadol som tillskott till mina xanor och citodon?

Kan jag gå till ett annat apotek så kanske dem inte blir lika misstänksamma? Eller ser dem på det andra apoteket att jag nyss hämtade ut 2 andra recept på det förra apoteket?

Bor i stockholm och kan gå till ett "privatägt" apotek och ett som fortfarande är statligt apotek, beroende på hur det funkar med deras register?

Det är inte apotekspersonalens uppgift att hålla på och snoka/pussla ihop saker när det gäller dina recept. Och läkarna kanske ser alla saker du får utskrivet men de lär inte argumentera emot varann och försöka "avslöja" att du använder din medicin till annat än just deras användningsområden.

Det är däremot en helt annan femma om du åker dit för något drogrelaterat brott och får missbruksstämpel.
Citera
2010-02-01, 15:46
Bannlyst
Än så länge kan inte läkare på olika mottagningar se varandras ordinationer, men det är på gång med ett system som ska göra att en läkare kan se alla mediciner en patient fått utskrivna.

Apotekspersonalen brukar inte säga något om det inte är så att olika mediciner är helt olämpliga att tas tillsammans, men är de griniga kan de ju ifrågasätta. Har dock aldrig varit med om att de totalvägrat, en ville neka mig att hämta en medicin (Citodon) med hänvisning till att jag nyss hämtat ut den på ett annat recept men jag sade som det var; Ibland ger den inte tillräcklig smärtlindring, och jag tar några extra.

Det enda hon sade då var att jag borde prata med min läkare om det, jag lovade att göra det och så var det inget mer med det.
Citera
2010-02-01, 17:00
Medlem
Nuförtiden, iallafall på karolinska, får läkarna upp i dokumentet dom använder för att föreskriva receptet alla mediciner du har fått utskrivna, när dom skrevs ut, mängd och av vilken läkare.

Apotekspersonalen får även upp en lista på detta, dom ser även när och vart du har plockat ut receptet. Jag är rätt säker på att även de "nya" privata apoteken har kvar samma system.
Men det behöver ju inte betyda att dom skulle neka dig, möjligtvis får du inte plocka ut mer än den dags föreskrivna dosen på grund av högkostnadsskyddet men du kan kanske få ta ut medicinen ändå men då måste man betala fullt pris.
Citera
2010-02-01, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av L-borealis
Nuförtiden, iallafall på karolinska, får läkarna upp i dokumentet dom använder för att föreskriva receptet alla mediciner du har fått utskrivna, när dom skrevs ut, mängd och av vilken läkare.

Har de börjat med det nya systemet där redan? Eller gäller det recept skrivna av läkare på olika avdelningar inom Karolinska sjukhuset, så att säga?

Menar inte att jag misstror dig, jag har bara inte hört att det nya systemet börjat användas ännu.

Citat:
Apotekspersonalen får även upp en lista på detta, dom ser även när och vart du har plockat ut receptet. Jag är rätt säker på att även de "nya" privata apoteken har kvar samma system.
Men det behöver ju inte betyda att dom skulle neka dig, möjligtvis får du inte plocka ut mer än den dags föreskrivna dosen på grund av högkostnadsskyddet men du kan kanske få ta ut medicinen ändå men då måste man betala fullt pris.

Är receptet skrivet av en annan läkare behöver man inte betala fullt pris, då gäller högkostnadsskyddet.
Citera
2010-02-01, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
Har de börjat med det nya systemet där redan? Eller gäller det recept skrivna av läkare på olika avdelningar inom Karolinska sjukhuset, så att säga?

Menar inte att jag misstror dig, jag har bara inte hört att det nya systemet börjat användas ännu.

Det är sant, det är läkare på olika avdelningar alla på karolinska. Men jag trodde att det kanske gällde alla sjukhus som använder samma system, alla använder ju inte samma det finns ett antal olika men ändå är det flera sjukhus som använder samma system.

Citat:

Är receptet skrivet av en annan läkare behöver man inte betala fullt pris, då gäller högkostnadsskyddet.
Ja okej. Sist jag hämtade ut en medicin så kollade apotekaren om det hade gått tillräckligt lång tid sen förra uttaget trotts att det var recept från en annan läkare och för en annan åkomma.
Men det ju bra att veta till en annan gång.
Citera
2010-02-01, 21:12
Bannlyst
Citat:
Det är sant, det är läkare på olika avdelningar alla på karolinska. Men jag trodde att det kanske gällde alla sjukhus som använder samma system, alla använder ju inte samma det finns ett antal olika men ändå är det flera sjukhus som använder samma system.

Det kan mycket väl vara så att man har det systemet på sjukhusen, men det ska ju komma ett system gör att en läkare kan se alla recept man fått utskrivna från alla andra läkare. Trodde att man redan börjat med det, vilket ju kanske vore dåliga nyheter för vissa...

Citat:
Ja okej. Sist jag hämtade ut en medicin så kollade apotekaren om det hade gått tillräckligt lång tid sen förra uttaget trotts att det var recept från en annan läkare och för en annan åkomma.
Men det ju bra att veta till en annan gång.

Låter ju helskumt! Än en gång, jag misstror dig inte, jag reagerar på förfarandet!

Kan ju berätta en sak som hände mig för en tid sedan. Jag har Citodon utskrivet av min husläkare, 100 st med 12 dagars intervall mellan uttagen. Var hos min "gamla" läkare för en tid sedan, och han bara förnyade de recept som fanns lagrade i datorn, bland annat ett på 50 st Citodon. Jag hämtade ut det (alltid bra med lite extra tänkte jag ) och det enda "apoteksdamen" sade var att jag hade ju nyss hämtat mitt "ordinarie" uttag, och att jag egentligen inte borde få hämta ut detta. Jag sade då, helt sanningsenligt, att ibland räcker inte den dosen och jag tar några extra (ja, jag är medveten om riskerna, och nej, det är inte i "russyfte"). Jaha, det borde du prata med din läkare om, sade hon då och expedierade receptet.

Behövde inte betala fullt pris.

Men visst, jag antar att de rent teoretiskt kan ta fullt pris även om recepten är från olika läkare osv, jag har bara fått uppfattningen att de aldrig gör det. Kanske hade jag bara tur.
Citera
2010-02-03, 00:21
Medlem
Karolinska och Danderyd delar databas och deras alla läkare kan klicka in på recept historiken i din journal. Men det är inte nödvändigt så att de gör de.
Läkaren kan inte se om du hämtat ut recepten eller ej. Du har ett skydd som privat person och om de ska ha tillgång till det så måste du skriftligen ge tillåtelse.
Jag fix en fråga om 2 recept som kommit in från KS hos en läkare på DS. Jag sa att jag inte hämtat ut dessa och att jag inte visste att det fanns där.
När jag kom hem ringde jag apoteket och frågade om just detta och de sa som jag skrev ovanför, de kan se recepten om de delar på baserna. KS och DS gick väl i hop för ett tag sen.

Om man ska fixa recept med olika läkare ska man göra det på olika läkarmottagningar så man är säker på att de inte delar journaler.
Citera
2010-02-04, 02:38
Medlem
Ska själv ta reda på detta idag, ska försöka få stilnoct från vårdcentralen trots att jag har zopiklon från psykiatrymottagningen.

Tror personligen inte att de skulle dela journaler.
Citera
2010-02-04, 14:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Ska själv ta reda på detta idag, ska försöka få stilnoct från vårdcentralen trots att jag har zopiklon från psykiatrymottagningen.

Nej, de brukar inte dela journaler om de inte har samma datasystem. Beror ju på var i landet du bor.

Men som sagt, snart kommer "supersystemet" och då är de dagar då man kunde få samma piller av olika läkare förbi.

Bra eller dåligt? Personligen tycker jag det är ganska bra, faktiskt. Det inser man när man slutar knapra piller.
Citera
2010-02-06, 06:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp

Hur gick det för dig då?
Citera
2010-02-06, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
Nej, de brukar inte dela journaler om de inte har samma datasystem. Beror ju på var i landet du bor.

Men som sagt, snart kommer "supersystemet" och då är de dagar då man kunde få samma piller av olika läkare förbi.

Bra eller dåligt? Personligen tycker jag det är ganska bra, faktiskt. Det inser man när man slutar knapra piller.
Du kan skriva ut dig ur det.
Talat med ansvariig och förklarat att jag vill ur allt!
Min DNA ska förstöras, inga journalar ska delas, INGA.
Sen om vanilj vill, så får väl hon...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in