Citat:
Ursprungligen postat av L-borealis
Det är sant, det är läkare på olika avdelningar alla på karolinska. Men jag trodde att det kanske gällde alla sjukhus som använder samma system, alla använder ju inte samma det finns ett antal olika men ändå är det flera sjukhus som använder samma system.
Det kan mycket väl vara så att man har det systemet på sjukhusen, men det ska ju komma ett system gör att en läkare kan se alla recept man fått utskrivna från alla andra läkare. Trodde att man redan börjat med det, vilket ju kanske vore dåliga nyheter för vissa...
Citat:
Ursprungligen postat av L-borealis
Ja okej. Sist jag hämtade ut en medicin så kollade apotekaren om det hade gått tillräckligt lång tid sen förra uttaget trotts att det var recept från en annan läkare och för en annan åkomma.
Men det ju bra att veta till en annan gång.

Låter ju helskumt! Än en gång, jag misstror dig inte, jag reagerar på förfarandet!
Kan ju berätta en sak som hände mig för en tid sedan. Jag har Citodon utskrivet av min husläkare, 100 st med 12 dagars intervall mellan uttagen. Var hos min "gamla" läkare för en tid sedan, och han bara förnyade de recept som fanns lagrade i datorn, bland annat ett på 50 st Citodon. Jag hämtade ut det (alltid bra med lite extra tänkte jag

) och det enda "apoteksdamen" sade var att jag hade ju nyss hämtat mitt "ordinarie" uttag, och att jag egentligen inte borde få hämta ut detta. Jag sade då, helt sanningsenligt, att ibland räcker inte den dosen och jag tar några extra (ja, jag är medveten om riskerna, och nej, det är inte i "russyfte"). Jaha, det borde du prata med din läkare om, sade hon då och expedierade receptet.
Behövde inte betala fullt pris.
Men visst, jag antar att de rent teoretiskt
kan ta fullt pris även om recepten är från olika läkare osv, jag har bara fått uppfattningen att de aldrig gör det. Kanske hade jag bara tur.