Citat:
Ursprungligen postat av leon666
Jag har inte skrivit något om en invasion? nu är du naiv.
Det står ju tydligt i alla mina länkar att albaner börjar återinvandra in i Kosovo.
Det står tom att det runt 1300-talet av 89 orter så var endast 3 orter albansk majoritet.
År 1899 står det att det var 48% albaner och 44% serber, ser du inte hur mycket logik det finns i min teori?
Alltså när slaverna kom trängdes den dåvarande befolkningen bort och majoiteten var helt klart serber från att turken kom så fick serberna fly och blev även deporterade och så har det sett ut flera 100 år framåt då passade albaner på att glida in i Kosovo.
Vad är problemet egentligen? du har fått 3 källor där det står samma sak men ändå avfärdar du dem?
Logik verkar inte vara din starkaste sida.
Ett sista försök. Fattar du inte nu är du ett hopplöst fall. Du har inga som helst historiska belägg för dina påstående så jag fattar inte riktigt varför du fortsätter envisas när du gång efter gång motbevisas. Måste vara någon slags serbisk mentalitet, att jävlas med andra.
1. I din svenska wiki-källa stod det om en påstådd storskalig inflyttning av albaner från Albanien in till Kosovo. Du baserade ditt påstående på detta så jag förstår inte hur jag är naiv.
2. Nej, det gör det inte alls. Din första källa, wiki-källan, är en ren och skär lögn. Den referar till en serbisk författaren. Jag letade till och med upp boken och länkade den som du såg. Din wiki-källa refererade till sida 22 i boken men det stod ingenting om den "storskaliga inflyttningen" där.
3. Nu går du in i något annat. Hur långt bak vill du egentligen gå? Bestäm dig, 1300- eller 1600-talet? Jag har redan berättat för dig att bergsfolket inte registrerades. Det var bara de som levde i låglandet. Det var de som betalade skatt. Du skippade säkert medvetet att läsa mitt exempel om Malcia distriktet som är ett höglandsområde i Albanien. Turkarna hade ingen som helst kontroll över albanerna där. Albanerna betalade t.ex. varken skatt eller soldater till turkarna medan de som levde i låglandet gjorde det. Förstår du?
Dessutom är det också taget (89 orter ...) från den svenska wiki-källan som referarar till serbiska källor.
4. Albanerna blev i majoritet i slutet av 1600-talet. Jag citerar från din bästa källa du någonsin under din FB-karriär bidragit med:
Citat:
Efter ett par sekler inleddes emellertid en folkomflyttning som skulle få stor betydelse för framtiden. Från och med 1600-talet skedde en successiv serbisk emigration från Kosovo. Överhuvudtaget medförde 1600- och 1700-talen en kraftig förflyttning av serbernas demografiska fokus från söder till norr.
Citat:
Eftersom det nu blev gott om plats i Kosovo kunde bergsfolket flytta ned på slätterna och ta över åkerjord, vilken förvandlades till betesmark. Detta ledde till att landet blev alltmer albanskt – och därmed också mer muslimskt.
http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=54&vid=223
Observera (!) det understrukna. Du har en tendens att bara se det du vill. Glöm inte heller att över 160.000 albaner deporterades från Kosovo 1877-1878 (ryss-turkiska kriget) vilket givetvis får en stor effekt på demografin.
5. Okej, serben trängde undan den dåvarande befolkningen (albaner) och sen kom turken och trängde undan serben och albanerna passade på att ta tillfället i akt och flytta ner till låglandet. Vad är problemet? Eller får man bara gnälla på att turken trängde undan serben men inte att serben trängde undan albanen?
6. Det finns som sagt inte historiska belägg för att en stor andel av dagens kosovoalbaner är från Albanien som du påstår. Du har inte lyckats bevisa detta och jag förväntar mig att du lägger ner dina lögner. Om du nu vill fortsätta den här diskussionen så kan du ta och visa vilka historiska dokument som stödjer denna påstådda invasionen som ägt rum i det dolda. Eller hänvisa mig till någon seriös och opartisk historiker som stödjer den teorin.