2010-01-24, 10:52
Medlem
kess avatar
Eftersom ämnet om Kosovo är så populärt här på Flashback och att den tidigare tråden låstes så startar vi upp en ny tråd

3 trådar om Kosovo har fått över 1000 inlägg och tiotusentals läsare, sedan hade vi flera trådar om Kosovo som passerade 600 inlägg, så jag tror att ingen kan säga att detta är en onödig trådstart, det är ju ett av PUT´s populäraste ämne.

Kosovo är ett land i sydost Europa och ligger mitt i Balkan, Kosovo har tillhört ockupationsmakten Osmanska Riket från 1389 fram tills 1912 då de blev en del av Albanien. 1913 ockuperade Serbien Kosovo trotts folkets motstånd och har haft de under sin famn fram till 1999 då ett krig utbröt mellan Serbien och Kosovoalbanerna, NATO ingrep och stoppade kriget. Från 1999 fram till 17 Februari 2008 har de tillhört Serbien men styrts av FN. 17 Februari 2008 utropade Kosovo sin självständighet från Serbien och flera länder har erkännt, bla har Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island, Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Italien, USA, Australien, Japan, Saudi Arabien, Albanien, Makedonien och Montenegro erkännt. Finns många fler men dessa är de viktigaste länderna som varit med och erkänt.

För att minska på OT så kör vi med flera frågeställningar:

Vad har hänt?

Hur och när har konfliken börjat, är de från 1989, 1990, 1939-1945, 1913, 1912, 1878, 1600-talet, 1389, 1100-talet, 5-800-talet eller längre bak?

Vad är de som har hänt, de nämns ofta massa mord på varandra, vilka mord, hur många har dött, varför har dem dött, hur många har deporterats, hur många har flytt osv?

Har de hänt något i Slovenien, Kroatien, Bosnien som kan ha koppling till Kosovo?

Vad har Kosovos grannländer för roll i spelet. (Albanien, Makedonien, Montenegro).

Hur har omvärlden reagerat på utropanden, hur ser den ekonomiska, sociala och politiska situationen ut i Kosovo?

Hur tror man framtiden blir?

Vad finns de för nyheter om Kosovo, hur blir de med självständigheten?

Har Kosovo något och leva på? Naturresurser? Ålder på befolkningen (demografin), industrier, turism?

Hur lever alla människor i Kosovo, ja menar de finns ju även Serber, Zigenare, Turkar, Bosnier och inte endast albaner.

Hur ser framtiden ut för Kosovo och Serbien?

Hur är de med religionen i Kosovo?

Hur såg de ut i de senaste Kosovokriget 1999?

Vad finns de för politiker i Kosovo, hur är de med deras partier, vad har de för ideologier?

Hur ser uppbyggnaden ut i Kosovo?

Vem eller vilka är ursprungsinvånarna i Kosovo, vilka kom först är de albanerna eller serberna?
Senast redigerad av kes 2010-01-24 kl. 11:08.
2010-01-24, 12:04
Medlem
korsriddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kes
För att när albanerna kom till Sverige 1992 så placerades dem i förorter till tex Malmö och Göteborg där integrationen inte funkar så bra. Dem har haft de svårt att bli integrerade och kommit i kontakt med andra människor från olika länder som också känner sig utstötta av resten av befolkningen i Sverige och staten. Människor har haft de svårt med språket eftersom de inte talades någon svenska i dessa invandrarområden, eftersom dem aldrig riktigt fick lära sig språken som man ska så kom dem aldrig riktigt in i samhället, men detta har börjat ändra på sig sedan ett antal år tillbaka på många håll.

Vet inte om jag håller med dig där. Sverige tog emot dem med öppna armar och bara för att man bor i en förort med många invandrare betyder inte det att man får grönkort att begå personrån och stjäla samt skylla detta på bristande integration.
Jag har läst lite bland I&I trådarna och där står albaner inte högt i kurs. Om man jämför juggar och albaner så har svenskarna mestadels positiva omdömen om juggarna till skillnad från albanerna som de ser som ett pack. Detta rykte är ju välförtjänt, ni har ju inget bra rykte på balkan heller för den delen, förklara väl det mesta. Ingen rök utan eld.
2010-01-24, 12:14
Medlem
kess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korsriddaren
Vet inte om jag håller med dig där. Sverige tog emot dem med öppna armar och bara för att man bor i en förort med många invandrare betyder inte det att man får grönkort att begå personrån och stjäla samt skylla detta på bristande integration.
Jag har läst lite bland I&I trådarna och där står albaner inte högt i kurs. Om man jämför juggar och albaner så har svenskarna mestadels positiva omdömen om juggarna till skillnad från albanerna som de ser som ett pack. Detta rykte är ju välförtjänt, ni har ju inget bra rykte på balkan heller för den delen, förklara väl det mesta. Ingen rök utan eld.

Har du gått i skolan?
Har du läst psykologi, Livskunskap och kriminologi?

Lär dig något om dessa ämnen istället för att lyssna på vad dem på I&I skriver.

FÖ vad tycker du nu om Iraniern´s artikel, den var vist inte så bra som du trodde. Han hade en hel del faktafel och artiklen var helt vinklad. Bättre lycka nästa gång
2010-01-24, 12:24
Medlem
korsriddarens avatar
Citat:
Har du gått i skolan?
Har du läst psykologi, Livskunskap och kriminologi?

Lär dig något om dessa ämnen istället för att lyssna på vad dem på I&I skriver.

FÖ vad tycker du nu om Iraniern´s artikel, den var vist inte så bra som du trodde. Han hade en hel del faktafel och artiklen var helt vinklad. Bättre lycka nästa gång

Jag drar mina slutsatser från många andra invandrargrupper som kommit hit och de har inte hälften så dåligt rykte som albaner har. Sen kan du läsa psykologi och kriminologi tills ditt hår blir vitt men det förändrar inte faktum att ni är ett extremt hatat släkte i Sverige. Men visst, skyll du på integrationen. Ett tips är att ifrågasätta om dessa kriminella shiptarer har fått en civiliserad uppfostran av sina föräldrar?

Iranierns artikel är ju klockren
2010-01-24, 12:34
Medlem
Rodolfuss avatar
Världen behöver inte sådana här ministater.

Kosovo kunde lika gärna blivit ihopslaget med Albanien eller så kunde man erbjuda alla kosovo-albaner en biljett till Albanien. Dock så skulle dem ju kunna ha suttit där och komma överens med serberna också..
2010-01-24, 12:41
Medlem
kess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodolfus

Kosovo kunde lika gärna blivit ihopslaget med Albanien eller så kunde man erbjuda alla kosovo-albaner en biljett till Albanien. Dock så skulle dem ju kunna ha suttit där och komma överens med serberna också..

Det är därför vi har EU min vän Så fort alla Balkanländerna är med i EU så kommer gränserna att suddas ut och alla kommer kunna ha möjlighet att röra sig fritt runt hela Balkan utan problem.
2010-01-24, 12:49
Medlem
korsriddarens avatar
Citat:
Det är därför vi har EU min vän Så fort alla Balkanländerna är med i EU så kommer gränserna att suddas ut och alla kommer kunna ha möjlighet att röra sig fritt runt hela Balkan utan problem.

För en gångs skull håller jag med dig Kes.
2010-01-24, 12:52
Medlem
Rodolfuss avatar
Citat:
Måste faktiskt säga att jag tycker att det är småironiskt att för ett par år sen så var det brinnande krig därnere för sin självständighet och idag vill alla gå med i EU..
2010-01-24, 12:57
Medlem
korsriddarens avatar
Citat:
Måste faktiskt säga att jag tycker att det är småironiskt att för ett par år sen så var det brinnande krig därnere för sin självständighet och idag vill alla gå med i EU..

Ja du under 40-talet så brann ju hela Europa i det mest fruktansvärda krig man kan tänka sig och nu är nästan samtliga med i EU. EU skapar stabilitet, fred samt ekonomiskt välstånd och det är för att vi ska undvika konflikter framöver. Därmed gynnas alla av EU-samarbetet.
2010-01-24, 14:23
Medlem
Citat:

Ett ihopsslag med Albanien är nog inget som ens vågas att tänka på för tillfället. Det skulle bara trigga upp en större ostabilitet i Balkan vilket är det sista regionen behöver. Sen har väst investerat för mycket i Kosovo för att låta kontrollen falla i händerna på nissarna i Tirana. Men att kompromissa med serberna försökte man däremot med i 9 år utan några vidare resultat. Serberna vägrade kompromissa och reslutatet leva att Prishtina körde på sitt eget race med stöd av de flesta västländer och stormakter i världen.

Förresten:

http://www.b92.net/eng/news/politics...3&nav_id=64699

Boris Tadic och Skender Hyseni var på FN: säkerhetsrådsmöte i torsdags där man skulle diskutera Kosovo och representerade Serbien respektive Kosovo. Tydligen ska Skender Hyseni haft bättre argument på bordet och påpekade vilka framsteg landet gjort sedan självständighetsförklaringen. Kosovo hade stöd från de flesta västländer medan Serbien fortfarande hade stöd från Kina och Ryssland, inget nytt med andra ord. Vet någon vad den bosniska representanten sa? Missade det tyvärr men skulle vara intressant och veta med tanke på att man än inte erkänt Kosovo på grund av serberna i landet?
Senast redigerad av Oxidro 2010-01-24 kl. 14:30.
2010-01-24, 14:44
Bannlyst
Citat:
Eftersom ämnet om Kosovo är så populärt här på Flashback och att den tidigare tråden låstes så startar vi upp en ny tråd

3 trådar om Kosovo har fått över 1000 inlägg och tiotusentals läsare, sedan hade vi flera trådar om Kosovo som passerade 600 inlägg, så jag tror att ingen kan säga att detta är en onödig trådstart, det är ju ett av PUT´s populäraste ämne.

Kosovo är ett land i sydost Europa och ligger mitt i Balkan, Kosovo har tillhört ockupationsmakten Osmanska Riket från 1389 fram tills 1912 då de blev en del av Albanien. 1913 ockuperade Serbien Kosovo trotts folkets motstånd och har haft de under sin famn fram till 1999 då ett krig utbröt mellan Serbien och Kosovoalbanerna, NATO ingrep och stoppade kriget. Från 1999 fram till 17 Februari 2008 har de tillhört Serbien men styrts av FN. 17 Februari 2008 utropade Kosovo sin självständighet från Serbien och flera länder har erkännt, bla har Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island, Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Italien, USA, Australien, Japan, Saudi Arabien, Albanien, Makedonien och Montenegro erkännt. Finns många fler men dessa är de viktigaste länderna som varit med och erkänt.

För att minska på OT så kör vi med flera frågeställningar:

Vad har hänt?

Hur och när har konfliken börjat, är de från 1989, 1990, 1939-1945, 1913, 1912, 1878, 1600-talet, 1389, 1100-talet, 5-800-talet eller längre bak?

Vad är de som har hänt, de nämns ofta massa mord på varandra, vilka mord, hur många har dött, varför har dem dött, hur många har deporterats, hur många har flytt osv?

Har de hänt något i Slovenien, Kroatien, Bosnien som kan ha koppling till Kosovo?

Vad har Kosovos grannländer för roll i spelet. (Albanien, Makedonien, Montenegro).

Hur har omvärlden reagerat på utropanden, hur ser den ekonomiska, sociala och politiska situationen ut i Kosovo?

Hur tror man framtiden blir?

Vad finns de för nyheter om Kosovo, hur blir de med självständigheten?

Har Kosovo något och leva på? Naturresurser? Ålder på befolkningen (demografin), industrier, turism?

Hur lever alla människor i Kosovo, ja menar de finns ju även Serber, Zigenare, Turkar, Bosnier och inte endast albaner.

Hur ser framtiden ut för Kosovo och Serbien?

Hur är de med religionen i Kosovo?

Hur såg de ut i de senaste Kosovokriget 1999?

Vad finns de för politiker i Kosovo, hur är de med deras partier, vad har de för ideologier?

Hur ser uppbyggnaden ut i Kosovo?

Vem eller vilka är ursprungsinvånarna i Kosovo, vilka kom först är de albanerna eller serberna?

Kosovo tilhörde Serbien även 1290-1450 under Nemanjic Dynastin, hade inte turkarna varit hade Kosovo fortfarande tillhört Serbien.

Kosovo är idag ett rövhål, är ingen tillfällighet att Albanien och Kosovo är Europas rövhål då det är nästan 50% arbetslöshet i Kosovo och folket flyr landet, jag har hela tiden tyckt att norra delen bör slitas isär och falla in i Serbien för det lär ta 1000 år å få Kosovo på fötter därför kan Serbien i alla fall styra upp norra delen.

Angående ursprungsbefolkningen så var det på den tiden illyrer och thraker i Kosovo på 500-600 talet kom slaverna. Albanerna i Kosovo idag är de flesta albanska muslimer från Albanien som passade på att invandra Kosovo med turkarna.

Samt att idag är albaner en blandning av alla dess folk därför är Kosovo lika mycket serbiskt som albaner påstår att det är albanskt.

Sammanfattning, Kosovo är med Albanien europas rövhål.
Senast redigerad av leon666 2010-01-24 kl. 15:08.
2010-01-24, 14:49
Medlem
Imirons avatar
Citat:

Kosovo har tillhört ockupationsmakten Osmanska Riket från 1389 fram tills 1912 då de blev en del av Albanien.
Alltså, om ett område tillhört en stat i 523 år är det knappast en ockupation det är frågan om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in