• 1
  • 2
2010-01-23, 18:29
Medlem
Som topic, har gjort en köttgryta med fransyska, det har kokat sen klockan 3, dvs 4,5 timmar nu och det är fortfarande inte mört och ramlar isär, har bara gjort med högrev tidigare och det har blivit bra med kortare koktid

Bitarna är ca 1x2 cm stora

Har den kokat för länge? För kort tid? Nått annat som är galet?

Tacksam för snabba svar, är hungrig
Citera
2010-01-23, 18:32
Medlem
Apppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerpundare
Som topic, har gjort en köttgryta med fransyska, det har kokat sen klockan 3, dvs 4,5 timmar nu och det är fortfarande inte mört och ramlar isär, har bara gjort med högrev tidigare och det har blivit bra med kortare koktid

verkar kokat för länge , bitarna är väldigt små
Citera
2010-01-23, 18:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apppe
verkar kokat för länge , bitarna är väldigt små
Nja, kokar man kött för länge så faller det slutligen sönder i lameller. I det här fallet handlar det om ett från början tämligen "torrt" kött vilket fransyska är jämfört med t ex högrev.

Köttet har helt enkelt inte blivit kokt tillräckligt länge. Det tyder på en ganska usel kvalité eftersom TS skriver att det har kokat i närmare 4,5 h och bitarna är inte större än 1x2 cm.

Frågan är var köttet är inhandlat. Jag gissar på en av våra vanligaste butiker? T ex ICA?

~Paul~
Citera
2010-01-23, 18:58
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerpundare

Låter som att du fått tag i en gammal självdöd fransyska.
Fransyska är bakdelskött och skall göras grytstek av.

Testa annars att tillsätta vin och citronsaft i köttgrytan men köttet kommer inte att bli så mört att det faller isär som med grovtrådigare kött som högrev.
Citera
2010-01-23, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Nja, kokar man kött för länge så faller det slutligen sönder i lameller. I det här fallet handlar det om ett från början tämligen "torrt" kött vilket fransyska är jämfört med t ex högrev.

Köttet har helt enkelt inte blivit kokt tillräckligt länge. Det tyder på en ganska usel kvalité eftersom TS skriver att det har kokat i närmare 4,5 h och bitarna är inte större än 1x2 cm.

Frågan är var köttet är inhandlat. Jag gissar på en av våra vanligaste butiker? T ex ICA?

~Paul~

Köttet har nu kokat i 5,5 timmar och har blivit bättre om än inte bra, får äta det ändå...

Köttet är precis som du säger inhandlat på ICA..
Aldrig mer fransyska eller ICA!

Mvh
Citera
2010-01-23, 21:41
Medlem
Vilken av de stora livsmedelskedjorna har bäst kött? Handlade idag ryggbiff på Coop och den var betydligt bättre än den på ICA.
Citera
2010-01-23, 22:02
Medlem
mrnemtrixs avatar
Vet inte hur det är i övriga Sverige men citygross i kungälv har mycket bra kött. Prova speciellt deras nötfärs.
Citera
2010-01-23, 22:04
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drizzel
Vilken av de stora livsmedelskedjorna har bäst kött? Handlade idag ryggbiff på Coop och den var betydligt bättre än den på ICA.

Det är lite lotteri när man skall köpa svenskt nötkött. Det beror helt på vilken kossa de har styckat upp i charken. Ena dagen kan det vara en gammal uttjänt mjölkkossa, andra dagen kan det vara ett ungdjur.
Citera
2010-01-23, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Det är lite lotteri när man skall köpa svenskt nötkött. Det beror helt på vilken kossa de har styckat upp i charken. Ena dagen kan det vara en gammal uttjänt mjölkkossa, andra dagen kan det vara ett ungdjur.
Kan man på något sätt minimera risken för att köpa en dålig bit? Ibland ser man ju att nötkött mörknat väldigt. Innebär det dåligt enbart? Sen ska man ju försöka hitta bitar med mycket insprängt fett vilket jag aldrig ser i de butiker jag vistas i.
Citera
2010-01-23, 22:11
Moderator
Falukropps avatar
Brukar köpa argentinskt kött när jag kan, tycker det brukar vara mört och fint för det mesta. En genväg för den som inte kan allt om kött :>

Det är dyrt att lagerhålla, och därmed också att hänga köttet. Kan mycket väl tänka mig att köttproducenterna fuskar med det där för att hålla ner lagerhållningskostnaderna, och som bonus kunna sätta ett bäst före-datum längre fram i tiden.

Argentinskt kött har ju på något sätt en garanterad "hängningstid" då det legat i en container och trivts under resan över Atlanten.
Citera
2010-01-24, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Brukar köpa argentinskt kött när jag kan, tycker det brukar vara mört och fint för det mesta. En genväg för den som inte kan allt om kött :>

Det är dyrt att lagerhålla, och därmed också att hänga köttet. Kan mycket väl tänka mig att köttproducenterna fuskar med det där för att hålla ner lagerhållningskostnaderna, och som bonus kunna sätta ett bäst före-datum längre fram i tiden.

Argentinskt kött har ju på något sätt en garanterad "hängningstid" då det legat i en container och trivts under resan över Atlanten.
Frågor:
Köttet från Argentina måste väl rimligen styckas och packeteras i Argentina eller?
Edit, med tanke på logistiken vore det horribelt annars?
Appropå hängandet så sprutar de väl in saltvatten för att slippa det?
Citera
2010-01-24, 19:03
Medlem
klutes avatar
För att få den möra känslan av välkokt högrev krävs just...högrev. Har också tabbat mig och försökt göra gryta på rostbiff och fransyska, men med ungefär samma resultat som du. Förutom hårdheten blir även smaken lite mer "järnig" på köttet. Kan tänka mig att göra gryta eller koka andra framdelar som bog och bringa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in