Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2010-09-23, 10:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fader Jack
Jaha men nått händer ju med "materialet" ifråga då det värms upp under en längre tid.
Ja, du bryter ner bindningarna.

~Paul~
Citera
2010-09-23, 10:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Aldrig upplevt fransyska så envetet att bli mört.
Vad kan det beror på?

Min brukar ligga på 2-3h och trilla isär.
Menar du att fransyskan är extra svår eftersom den övergår från seg till ultramör på kort tid?

~Paul~
Citera
2010-09-23, 11:21
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Menar du att fransyskan är extra svår eftersom den övergår från seg till ultramör på kort tid?

~Paul~
Nej, jag säger jag aldrig upplevt de svåra problem TS beskriver.
Citera
2010-09-23, 12:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Nej, jag säger jag aldrig upplevt de svåra problem TS beskriver.
Jaså, OK.

~Paul~
Citera
2010-09-23, 17:35
Medlem
"Fralla" tar tid att koka, dessutom så brukar det inte, som högrev, falla isär av sig själv.
Ta upp en bit och tryck den mellan tummen och pekfingret, är den mjuk och går isär lätt är den klar.

OT.
Finns en del påstående i tråden som känns lite tveksamma och rent av felaktiga.

Slakteri på ica maxi?
Skulle inte tro det va!
Slakteri är en anläggning där man avlivar och flår djurkroppar.
Styckning ja, det låter troligare.

Mörning
Mörning börjar direkt efter slakt och flåning, För att få ett optimalt mört kött bör helfallet hänga mellan 5-7 dagar innnan man börjar skära ner djuret.
Dom tre vanligaste formerna av mörning där efter är,
vacmörning, Anses som klart efter ca 2 veckor i vac.
elmörning, köttet möras med ström för att sedan vaccas.
hängmörning, efter detaljstyckning hängs köttet i en temp av ca 4-6 grader, hängtid varierar, allt från 7 dagar ( vilket miljö och hälsa helst ser) till ca 14 dagar. Anledning till att man inte vill hänga mer än ca 2 veckor är viktförlusten.

Hängning i 40 dargar?
Njäe, inte bara helt öppet på galge iaf. Där emot så tar vissa handlare fram "guldkött", nästan uteslutande entrecote. Det går till på följande sätt. Köttet hängmöras naket i ca 2 veckoor, där efter doppar man köttet i smält talg så man får en heltäckande och lufttät yta. Sedan möras köttet på detta sätt i 2 veckor till.

Latinokött.
Alla dessa länder jobbar med helt frigående djur, till skillnad från många anläggningar i Europa. (Våra djur står stora delar av året inomhus pga av klimatet, under den tiden lever dom på ensilage.)
Djuren i Latin Amerika lever alltså helt och hållet på naturligt och färskt foder, vilket ger ett bättre kött. Deras mobilitet är också större än europeiskt boskap, vilket ger en bra muskelmassa.
Djuren föses när dom tex ska till slaktanläggningar, dessa anläggningar ligger i samband med betesområdena.
Djuren slaktas och styckas och detaljstyckas alltså i princip där dom vuxit upp. Köttet vaccas även i dessa anläggningar. Vad det gäller transporttider med bilar till hanmnar och med fartyg låter jag vara osagt, men gott och väl över 2 veckor är att räkna med.

Ko vs stut.
Ko är benämningen på djur som har kalvat mist 2 gånger. Slaktas vid 4-5 års ålder. Slaktvikt +200kg.
Kor ger det absolut bästa köttet vad det gäller mörhet, smak och melering.
Men är mindre i storleken än stut, vilket inte gör dom lika attraktiva i uppfödningshänseende.
Stut, kastrerad ungtjur. Slaktas vid ca 25 månaders ålder och har en slakt vikt på + 300 kg.

mvh/T
Senast redigerad av kalletolv 2010-09-23 kl. 17:50.
Citera
2010-09-23, 19:38
Medlem
safadinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slabadan
När det gäller vaccat kött brukar jag låta det ligga i kylen minst en vecka över bäst före datum. Jag har gjort grytor på fransyska och det har blivit mycket bra. Cirka 4 timmar med bitar på cirka 2x2 cm. TS kanske har använt lite för "färskt" kött?

Köpte vaccat kött på Coop, biff.
Öppnade det 5 dagar innan bäst före datum, luktade gammalt lik, var bara att slänga.

Vakuumet var inte brutet, vad var det som var fel? Om nu köttet bara ska bli bättre och bättre?

Ps, varit i en del byar i brasilien, där har dom har ett träbord ute på torget och typ 2 ggr i veckan slaktar dom en ko, styckar upp den och säljer köttet direkt, bara benen kvar när dom är klara.

Och dom äter köttet direkt. Aldrig vågat testa att äta det
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in