Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-01-23, 13:13
  #1
Medlem
Rocket-Queens avatar
Hur väljer ni vad ni ska lyssna på för tillfället om ni inte riktigt vet vilken artist/band ni är sugna på? Tänker ni att ni vill ha någon speciell genre och utgår sedan från det eller hur tänker ni?
För mig kan det vara lättast att kolla på mina skivor jag har och sedan kanske jag ser något jag inte lyssnat på på ett tag som är jävligt bra och lägger på den. Humöret väljer också min musik såklart. Ibland kan jag vara lite småsur till exempel och få ut ilskan med en snabb, hård platta.

Hur gör ni när ni inte riktigt vet vad ni vill lyssna på?
Citera
2010-01-23, 15:28
  #2
Medlem
netkos avatar
Jag "känner" sånt... blir som ganska naturligt. Oftast blir det rätt musik man slår på... om man inte är på upptäcksfärd, dvs.
Citera
2010-01-23, 15:37
  #3
Medlem
norces avatar
De senaste månaderna har det blivit mest metal av olika former. Man sätter igång något lugnt som Radiohead eller Sigur Ros och känner att man behöver mer tempo, så man byter till metal. Känner jag INTE det så blir det oftast det som kommer upp i huvudet bara, vilket brukar betyda att jag byter band/artist ganska ofta.
Citera
2010-01-23, 16:19
  #4
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocket-Queen
Hur väljer ni vad ni ska lyssna på för tillfället om ni inte riktigt vet vilken artist/band ni är sugna på? Tänker ni att ni vill ha någon speciell genre och utgår sedan från det eller hur tänker ni?
För mig kan det vara lättast att kolla på mina skivor jag har och sedan kanske jag ser något jag inte lyssnat på på ett tag som är jävligt bra och lägger på den. Humöret väljer också min musik såklart. Ibland kan jag vara lite småsur till exempel och få ut ilskan med en snabb, hård platta.

Hur gör ni när ni inte riktigt vet vad ni vill lyssna på?
Ibland får jag bara en ingivelse, att "fan, den där skivan måste jag lyssna på!", men annars står jag en bra stund och glor på skivsamlingen, funderar på vad som skulle passa bäst, ibland är det en långdragen process.
Citera
2010-01-23, 16:30
  #5
Medlem
Catlites avatar
Jag har en spellista på ~500 låtar som jag gillar, sen slår jag igång shuffle och kör tills jag hittar nåt jag vill lyssna på
Citera
2010-01-23, 16:55
  #6
Medlem
TheRockerss avatar
Allt beror på vilket humör man är på.

Arg: Psyclon Nine, Suicide Commando, Hocico, Lil Jon och en hel del Death och Black Metal

Glad: Mariah Carey, Bruce Springsteen, Björn Afzelius

Deppig: Sopor Aeternus, Bruce Springsteen, Waylon Jennings, Johnny Cash, Mörk Ambient

Sen är ju allting relativt. Mariah Carey har gjort deppiga låtar hon också tex. Jag kan dra på Black Metal när jag är på bra humör också så det är egentligen svårt att sätta fingret på hur man bestämmer sig för vilken musik man vill lyssna på just nu.
Citera
2010-01-23, 17:37
  #7
Medlem
beejay5s avatar
Jag brukar alltid ha någon låt på skallen så jag brukar utgå från det Ibland kan man dock på ångest när man plockar i skivsamlingen
Citera
2010-01-23, 19:49
  #8
Medlem
C2H6Os avatar
Antingen så "känner" jag vilken skiva jag vill lyssna på för tillfället, eller så sätter jag min musikspelare till att blanda bland skivorna jag har på disken, och bläddrar tills jag hittar något roligt.
Citera
2010-01-23, 20:02
  #9
Medlem
loomiss avatar
Man står, precis som Jazz skriver, och glor. Inte alltid men ganska ofta. Jag kan tänka ut långt i förväg vad jag ska lyssna på när kvällen kommer. Men sen ändrar jag mig i sista stund - och står där och glor in i en massa plastfodral. Sist jag tvekade mynnade det ut i att jag rotade fram Whiskeytowns gamla Strangers Almanac som inte varit i cd:n på många år. Jag hade nästan glömt bort hur jävla bra de var. Och av bara farten blev det även Heartbreaker med Ryan Adams. Sen gick den kvällen i den alternativa countryrockens tecken.

Men det som nästan alltid funkar om man, efter att ha glott en lång stund in i hyllan fortfarande inte kommit på vad man vill lyssna på, är något med Van Morrison och Tom Waits.
Citera
2010-01-23, 23:14
  #10
Medlem
Eitzels avatar
Här kommer en till som ställer sig och stirrar in i bokhyllorna med skivor. Tyvärr har jag drabbats av ovanan att början på bokstaven a och fortsätta tills jag hittar något som sticker ut från ''the collection'' och detta innebär, trots att jag är medveten om denna brist, att mina Tom Waits, Frank Zappa och Warren Zevon står och samlar damm. (Springer genast bort och lyfter ut Zevon-plattorna och lägger på cd-spelaren)
__________________
Senast redigerad av Eitzel 2010-01-23 kl. 23:37.
Citera
2010-01-23, 23:31
  #11
Medlem
mooseys avatar
Eftersom jag alltid lyssnar på datorn har jag en spellista med all musik jag har, kör den på random tills jag hittar det jag känner att jag vill lyssna på.
Citera
2010-01-25, 02:06
  #12
Medlem
Geomeisters avatar
Jag brukar mest ha detta problem när jag lyssnat på för mycket på musik under en dag. När youtube stått på i flera timmar varvat med Spotify för att man sedan tränat till en hel vanlig skiva (ja, en fysisk CD-skiva kids! ).

Är det dags att åka bil eller skriva ett arbete på datorn efter det så kan det slå slint. Då brukar, kan bli lynchad pga. detta, U2 eller Depeche Mode vara mina alternativ. Även fast U2 och Depehe Mode är två på pappret hejvilt skilda band tycker jag deras musik i stort fyller samma funktion. Det konstiga är dock att när jag väl är riktigt sugen på musik .. då finns nästan aldrig U2 eller Depeche Mode i tankarna
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback