• 1
  • 2
2010-01-23, 09:38
Medlem
gb85s avatar
Jahapp nu börjar det alltså dyka upp pengar man inte vet var dom kommer ifrån. Iofs ett trevligt problem, men likväl ett problem för det stör mig att inte veta var stålarna kommer ifrån.
Upptäckte att jag fått in en rätt konstig summa på kontot i torsdags, 1629 riksdaler. Ojämnt och konstigt och det står bara gireringskort på internetbanken.
Någon som kan förklara vad gireringskort innebär, och vad det är för filurer som brukar sätta in anonyma pengar på intet ont anande folks konton.
Citera
2010-01-24, 16:50
Medlem
Hmmm.

Skumt....

Själv fick jag en summa på 2614 kr och det enda som står är Terbet. Har ingen aning om var pengarna kommer ifrån.

Kankse borde ringa banken och kolla vad det handlar om.
Citera
2010-01-24, 20:11
Medlem
gb85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zool1402
Hmmm.

Skumt....

Själv fick jag en summa på 2614 kr och det enda som står är Terbet. Har ingen aning om var pengarna kommer ifrån.

Ja mkt skumt!
Terbet, låter som nån spelsajt eller så.

Har planerat att ringa eller knalla ner t banken imorrn och fråga. Men som jag fattat det så är det en insättning som skett anonymt, dvs att någon generös person gått in på banken och fyllt i en inbetalningslapp och skrivit mitt kontonummer.
Funderar på om det kan vara någon gammal räkning eller nått som man betalat dubbelt på( hade en del strul med autogiro och internetbank osv) och nu fått tillbaka överskottet på kanske. Men det borde ju isf stå vem som betalt in pengarna.
Aja det är väl bara att låta bli pengarna så länge tills det framgått om dom verkligen är mina.
Citera
2010-01-25, 00:31
Medlem
Spindel-tarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gb85
Aja det är väl bara att låta bli pengarna så länge tills det framgått om dom verkligen är MINA.

Är nog rätt tänkt och inte bränna iväg stålarna om det visar säg vara någons annans.
Annars är det väl bara att hoppas att dom tillfaller dig
Citera
2010-01-25, 06:59
Medlem
gb85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel-tarzan
Är nog rätt tänkt och inte bränna iväg stålarna om det visar säg vara någons annans.

Jepp, vore ju rätt typiskt, just när man bränt dom kommer det ett brev om återbetalning

Hur funkar det annars, förväntas jag ha sådan superkoll på kontot att jag ska märka att jag fått in pengar som inte är mina? Jag menar egentligen borde ju dom stålar som finns på kontot vara mina oavsett vem som satt in dom. Någon som har koll på regelverk och sånt i detta sammanhang.
Vore ju nice om reglerna tillät att man behåller och bränner pengarna.Blir ju om inte annat en jävla fin innebandyklubba i sen julklapp till mig själv
Citera
2010-01-25, 07:22
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Jepp, vore ju rätt typiskt, just när man bränt dom kommer det ett brev om återbetalning

Hur funkar det annars, förväntas jag ha sådan superkoll på kontot att jag ska märka att jag fått in pengar som inte är mina? Jag menar egentligen borde ju dom stålar som finns på kontot vara mina oavsett vem som satt in dom. Någon som har koll på regelverk och sånt i detta sammanhang.
Vore ju nice om reglerna tillät att man behåller och bränner pengarna.Blir ju om inte annat en jävla fin innebandyklubba i sen julklapp till mig själv

Njaeee. Det kan vara så att det du gör är brottsligt, men likaväl kan du klara dig undan. Får du in 10 miloner på kontot när du är arbetslös förväntas du inse at någonting antagligen gått snett, men "mindre" summor däremot kan man undslippa eftersom man inte kan förväntas ha järnkoll på sin ekonomi.
Jag personligen gissar och tror att du nog skulle slippa betala tillbaka pengarna faktiskt. 1600 spänn är inte någon jättesumma som du absolut måste märka av när dom dyker in på kontot.
Släng upp frågan i juridikforumet ska du se att du får ett lite mer juridiskt hållbart svar
Citera
2010-01-25, 09:19
Medlem
gb85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Njaeee. Det kan vara så att det du gör är brottsligt, men likaväl kan du klara dig undan. Får du in 10 miloner på kontot när du är arbetslös förväntas du inse at någonting antagligen gått snett, men "mindre" summor däremot kan man undslippa eftersom man inte kan förväntas ha järnkoll på sin ekonomi.
Jag personligen gissar och tror att du nog skulle slippa betala tillbaka pengarna faktiskt. 1600 spänn är inte någon jättesumma som du absolut måste märka av när dom dyker in på kontot.
Släng upp frågan i juridikforumet ska du se att du får ett lite mer juridiskt hållbart svar
Kan ju vara så att jag är en arbetslös knarkkung som gått och väntat på att få in 10 mille på kontot, men nu råkade något stort företag sätta in lite stålar på fel konto
Ne exakt, enda anledningen till att jag märkte det var för att det stod gireringskort i kolumnen till vänster där det normalt står avsändare eller affär man handlat i, dvs avvikande från normalt.
Mjo det skulle jag kunna göra, hade ju tänkt att försöka undvika korspostning eller vad det kallas. Ny rubrik och flytt vore kanske lämpligt...
Citera
2010-01-25, 09:35
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Kan ju vara så att jag är en arbetslös knarkkung som gått och väntat på att få in 10 mille på kontot, men nu råkade något stort företag sätta in lite stålar på fel konto
Ne exakt, enda anledningen till att jag märkte det var för att det stod gireringskort i kolumnen till vänster där det normalt står avsändare eller affär man handlat i, dvs avvikande från normalt.
Mjo det skulle jag kunna göra, hade ju tänkt att försöka undvika korspostning eller vad det kallas. Ny rubrik och flytt vore kanske lämpligt...

Du korspostar ju inte. Din ursprungliga fråga handlade om vad gireringskort innebär, nu har en ny fråga uppkommit. Släng upp en ny tråd bara, ingen kommer klaga
Citera
2010-01-25, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zool1402
Hmmm.

Skumt....

"terbet" känns mera som om någon skrivit "återbet" och inte fått med å.
Citera
2010-01-25, 14:05
Medlem
gb85s avatar
Mysteriet är löst!

Det visade sig vara en betalning för en vara jag sålt och skickat via bussgods i september förra året. Konstigt att puckot på kundtjänst inte kunde tala om det då det står alldeles klart och tydligt i brevet som kom hem.
Är mkt märkligt att dt tar sådan tid att föra över pengarna för bussgods (skickade med efterkrav)
Hade liksom sorterat in affären i förluster och glömt bort det hela. Hade inte direkt räkna med att det skulle dyka upp stålars
Positivt för nu får jag definitivt behålla pengarna, men det är ju inte alls lika spännande när jag faktiskt har rätt att göra det
Senast redigerad av gb85 2010-01-25 kl. 14:07.
Citera
2010-01-25, 19:03
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel-tarzan

Minst sagt, då är det bara att betala tillbaka.
Citera
2010-01-26, 21:09
Medlem
käppss avatar
Samma sak har hänt mig!
Upptäckte det när jag skulle betala räkningarna ikväll. Gireringskort 500 kr står det. Jag har dock aldrig sålt någonting så i mitt fall kan det inte handla om det. Avvaktar och ser om det kommer något brev hem som förklarar mysteriet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in