Jag bodde en period i Singapore i ett condominium som är ett slags gated community. Där bodde kanske 150 personer. I området hade vi en tennisbana, squashhall, pingishall, stort gym, jacuzzi, en jättestor pool med en ö i mitten, lekplats. Det fanns även en flott festlokal för 100 sittande gäster. Varje hus hade egen tomt och i mitten fanns ett höghus med stora lägenheter. Vissa i två plan, killen som bodde längst upp hade 3 plan med inomhuspool!.
De som bodde där var rika då husen / lägenheterna gick från ca 35 miljoner kronor och uppåt. De var mellan 250 och 720 kvadratmeter stora, vissa hade slagit ihop de så att två blev en. Han längst upp hade 2 ggr 560 m2 och ett plan med pool

Så satans sjukt. En känd norsk miljardär bodde granne. På parkeringarna stod många fina bilar, Bently, RR, Lexus, Mercedes, Lotus osv.
Vi hade gemensamma vakter som även fungerade som vaktmästare, de var ca 20 som jobbade i två pass.
Det fanns några hantverkare, trädgårdsmästare osv. Hushållerskor fick man själv anställa, de flesta hade hushållerskor, vissa hade flera. Min granne som bodde själv hade 4 st!
Det är låg kriminalitet i Singapore så vakterna var mest för syns skull, men det var ändå bra att ha då de var lite av ordningsmän. De kollade också upp de som skulle in i området. Var det någon som skulle besöka en så fick de uppge namn, de skulle vara på listan. Var de det inte så ringde de till en och frågade innan de släppte in dem. Därmed var man trygg. Det blev som en oas mitt i staden. Jag ser absolut inga nackdelar med det. Äger man marken så tycker jag också att man ska ha rätt att hägna in den så att oönskade gäster inte kommer dit.
I området så var det aldrig slagsmål, våldtäkt osv. Alla kände igen alla osv, barnen lekte med varandra. Ingen trafik att tala om förutom vid parkeringen. Det är helt enkelt en trygg plats. Eftersom faciliteterna ägdes av invånarna själva så existerade ingen vandalism.
Som sagt bara fördelar
Husen låg som en ringmur uppe på en kulle med pool mm i mitten:
http://img163.imageshack.us/i/balmoralpark.jpg/
Viktoria Park ser inte särskilt skyddat ut, har de bara staket runt?
http://img202.imageshack.us/i/victoriapark.jpg/