2010-01-24, 16:03
Medlem
Ryghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av servus
GC är en expansionsmarknad. Det finns mycket pengar att tjäna. Jag undrar hur länge vi måste vänta innan det bildas riktigt stora GC i större länder som UK, Nederländerna och Frankrike.
Du skriver "stora GC". Hur stort är ett stort GC? Personligen går min gräns vid ett invånarantal omkring 5 - 10 000 människor. Utöver det blir det svårt att hålla koll på de boende. Det ska dock sägas att jag inte är sämre än att jag kan ändra mig. Hellre ett GC på 20 000 än en stad med lika många kriminella.
---
Hur mycket äger Victoria Park egentligen av området Victoria Park?
Lägenhetsinnehavaren äger borätten och brf:en äger fastigheterna. Hur är det med marken - tillhör den företaget eller invånarna?

Kort och gott:
Har VP något inflytande över GC:t mer än att de står för servicen - ska jag se VP som ett serviceföretag?
---
Citera
2010-01-24, 16:06
Medlem
Ett problem är att definiera vad som ska få vara innanför muren, och vad som ska hållas utanför. Om det är en ras som eftersträvas, kommer det förr eller senare leda till inavel. Om en viss ideologi eftersträvas, leder det till absolut konservatism. Om våld ska hållas ute, för att hålla rädsla borta, ja, varför byggdes då muren i första hand? Och vilka murar kan stå emot vår tids vapen?

En bra film om ett gated community är "La Zona".
Citera
2010-01-24, 16:16
Medlem
Ryghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobbikus
Ett problem är att definiera vad som ska få vara innanför muren, och vad som ska hållas utanför. Om det är en ras som eftersträvas, kommer det förr eller senare leda till inavel. Om en viss ideologi eftersträvas, leder det till absolut konservatism. Om våld ska hållas ute, för att hålla rädsla borta, ja, varför byggdes då muren i första hand? Och vilka murar kan stå emot vår tids vapen?

Inavel uppstår då populationen är ingen inflyttning sker (se det aktuella exemplet med den svenska vargstammen). Det finns troligtvis ingen risk för inavel.
Citera
2010-01-24, 16:20
Medlem
Apspektakels avatar
Citat:

De som hålls utanför muren är de som inte har råd att bo innanför den, kort och gott.
Genom att hålla sådana människor utanför muren slipper man med stor sannolikhet framför allt personrån då detta inte är någonting som mer välbärgade människor håller på med i större utsträckning.
I det stora så handlar det om att hålla "buset" ute, inte någon speciell ras eller ideologi.
Sedan så är det inte så att människorna som bor i gated communities inte kan röra sig utanför grindarna, de kan ju naturligtvis röra sig som de själva vill.
Citera
2010-01-24, 16:45
Medlem
tripleas avatar
Citat:
Om våld ska hållas ute, för att hålla rädsla borta, ja, varför byggdes då muren i första hand?

Tyckte du att du fick till en snygg frasering där eller? Svaret på första frågan är: Muren byggs för att hålla våldsverkare ute.
Citera
2010-01-24, 16:51
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apspektakel
De som hålls utanför muren är de som inte har råd att bo innanför den, kort och gott.
Genom att hålla sådana människor utanför muren slipper man med stor sannolikhet framför allt personrån då detta inte är någonting som mer välbärgade människor håller på med i större utsträckning.
I det stora så handlar det om att hålla "buset" ute, inte någon speciell ras eller ideologi.
Sedan så är det inte så att människorna som bor i gated communities inte kan röra sig utanför grindarna, de kan ju naturligtvis röra sig som de själva vill.
Jag skulle inte flytta in om jag inte visste att alla blev kollade gentemot ett brottsregister innan de tilläts köpta lägenhet/bostad i GC:n. Annars är det ju meningslöst.
Citera
2010-01-24, 16:56
Bannlyst
Jag bodde en period i Singapore i ett condominium som är ett slags gated community. Där bodde kanske 150 personer. I området hade vi en tennisbana, squashhall, pingishall, stort gym, jacuzzi, en jättestor pool med en ö i mitten, lekplats. Det fanns även en flott festlokal för 100 sittande gäster. Varje hus hade egen tomt och i mitten fanns ett höghus med stora lägenheter. Vissa i två plan, killen som bodde längst upp hade 3 plan med inomhuspool!.

De som bodde där var rika då husen / lägenheterna gick från ca 35 miljoner kronor och uppåt. De var mellan 250 och 720 kvadratmeter stora, vissa hade slagit ihop de så att två blev en. Han längst upp hade 2 ggr 560 m2 och ett plan med pool Så satans sjukt. En känd norsk miljardär bodde granne. På parkeringarna stod många fina bilar, Bently, RR, Lexus, Mercedes, Lotus osv.

Vi hade gemensamma vakter som även fungerade som vaktmästare, de var ca 20 som jobbade i två pass.
Det fanns några hantverkare, trädgårdsmästare osv. Hushållerskor fick man själv anställa, de flesta hade hushållerskor, vissa hade flera. Min granne som bodde själv hade 4 st!

Det är låg kriminalitet i Singapore så vakterna var mest för syns skull, men det var ändå bra att ha då de var lite av ordningsmän. De kollade också upp de som skulle in i området. Var det någon som skulle besöka en så fick de uppge namn, de skulle vara på listan. Var de det inte så ringde de till en och frågade innan de släppte in dem. Därmed var man trygg. Det blev som en oas mitt i staden. Jag ser absolut inga nackdelar med det. Äger man marken så tycker jag också att man ska ha rätt att hägna in den så att oönskade gäster inte kommer dit.

I området så var det aldrig slagsmål, våldtäkt osv. Alla kände igen alla osv, barnen lekte med varandra. Ingen trafik att tala om förutom vid parkeringen. Det är helt enkelt en trygg plats. Eftersom faciliteterna ägdes av invånarna själva så existerade ingen vandalism.

Som sagt bara fördelar

Husen låg som en ringmur uppe på en kulle med pool mm i mitten: http://img163.imageshack.us/i/balmoralpark.jpg/

Viktoria Park ser inte särskilt skyddat ut, har de bara staket runt?

http://img202.imageshack.us/i/victoriapark.jpg/
Senast redigerad av oehae 2010-01-24 kl. 17:22.
Citera
2010-01-24, 17:36
Medlem
servuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rygh
Du skriver "stora GC". Hur stort är ett stort GC? Personligen går min gräns vid ett invånarantal omkring 5 - 10 000 människor. Utöver det blir det svårt att hålla koll på de boende. Det ska dock sägas att jag inte är sämre än att jag kan ändra mig. Hellre ett GC på 20 000 än en stad med lika många kriminella.
Hot Springs Village - 15000 invånare. Det är en stor GC.
http://www.hsvpoa.org/Newcomers.pdf
99% vitt enligt wikipedia.

Förövrigt kan man ju dra en parallell till MENA, där många hem är "gated communitys" i princip. Små borgar i ett landskap av kaos. I Marocko tex har husen inga fönster utåt, alla vetter inåt.
Senast redigerad av servus 2010-01-24 kl. 17:40.
Citera
2010-01-24, 19:23
Medlem
Ryghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av servus
Hot Springs Village - 15000 invånare. Det är en stor GC.
http://www.hsvpoa.org/Newcomers.pdf
99% vitt enligt wikipedia.

Förövrigt kan man ju dra en parallell till MENA, där många hem är "gated communitys" i princip. Små borgar i ett landskap av kaos. I Marocko tex har husen inga fönster utåt, alla vetter inåt.
Dubbel yta som Manhattan eller lika stort som San Francisco. Det är gigantiskt stort i förhållande till folkmängd! Privatliv är viktigt, men jag vill ha lite närmare till närmsta granne

Annars ser det bra ut. Polis, brandkår och ambulans ser jag som ett stort plus.
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Jag skulle inte flytta in om jag inte visste att alla blev kollade gentemot ett brottsregister innan de tilläts köpta lägenhet/bostad i GC:n. Annars är det ju meningslöst.
Jag tror en koll i brottsregistret tillhör rutinen.
Citera
2010-01-24, 19:36
Medlem
tripleas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rygh
Jag tror en koll i brottsregistret tillhör rutinen.
Knappast i Sverige väl? Det låter inte som någonting i harmoni med vår lagstiftning. Däremot går det förstås att kasta ut fridstörare, man får förstås skriva på något kontrakt där man åtar sig att följa reglerna.
Citera
2010-01-24, 19:40
Medlem
Ryghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triplea
Knappast i Sverige väl? Det låter inte som någonting i harmoni med vår lagstiftning. Däremot går det förstås att kasta ut fridstörare, man får förstås skriva på något kontrakt där man åtar sig att följa reglerna.
Inte i en brf, men köper man bostad i GC:t får jag verkligen hoppas att de kollar upp de som flyttar in. Det är ju lite därför man vill bo isolerat

Det bor nästan uteslutande pensionärer på Victoria Park och bland dem får man anta att brottsligheten är låg
Citera
2010-01-24, 19:56
Medlem
Robin Woods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CitySoundtrack
Jag är ingen motståndare till dessa områden, jag hade gärna bott där själv om jag var tvingad till ett liv i Malmö. Nu bor jag bra som det är idag utan vare sig brottslingar eller Sverigedemokrater som grannar.

Man kan kritisera hanteringen av invandring idag, folk måste givetvis komma in i systemet. Forskning visar också att mångfald leder till tillväxt. Så, gärna mer invandring om de bara får en chans att få riktiga jobb.

Du drömmer om en tillväxt som överstiger alla andra länders tillväxtmöjligheter.
Varför skall svensken stå åt sidan?
jag ber dig att leva efter din filosofi, att se till att du aldrig tar ett jobb innanför Sveriges gränser!
Folk som stödjer en galen invandringspolitik skall heller inte ha möjlighet att arbeta, eftersom det inte finns tillräckligt med arbetstillfällen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in