2010-01-24, 08:36
Medlem
SummaSummarums avatar
Låter intressant, men risken är att araberna står och hänger vid grinden till inhängnaden och hugger en direkt när man går ut. Man lär inte gå ut till fots. Man får ta bilen och när grinden öppnas så är det bara att blunda, gasa och hoppas på att man undviker alla molotowcocktails samt att man fäller några araber i farten.
Citera
2010-01-24, 10:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stroh-M.D.
Visst, det intresserar säkert kriminalvetare men det är som bekant en komplicerad fråga med en massa faktorer. Att det skulle bero enbart på etnicitet är mer eller mindre förkastat för länge sedan - bevisen stöder helt enkelt inte hypotesen, vare sig inom samhällsvetenskap eller genetik.

Kulturkrockshypotesen är förstås intressant. Men den är inte i närheten bevisad, så att kalla den för fakta är magstarkt. Det är helt enkelt inte så enkelt - överrepresentationen kan inte förklaras utan att man räknar in andra faktorer som socialgrupp också. Problemet är att orsaken till kriminalitet finns på individnivå och varierar stort från person till person. Så svaret på din oro lär aldrig bli lätt nog att sammanställa i mindre än en avhandling eller tre.

Det enda vi har idag är det här: en avvikelse vad gäller förekomsten av kriminalitet inom vissa grupper. Men det är korrelation, inte kausalitet.

Oavsett hur många faktorer som spelar in finns det en signifikativ del som inte går att bortse från. Vissa invandrargrupper klarar sig mycket illa oavsett vilket västerländskt land de hamnar i (tex Somalier) medan andra lyckas mycket bra, ibland tom bättre än ursprungsbefolkningen (östasiater i USA). Det vi VET är att det inte finns något västerländskt land med kulturell/etnisk mångfald som har lika låg brottslighet som etniskt och kulturellt homogena land som tex Japan.

Etnicitet är mer än bara hudfärg. Det finns många saker som skiljer olika etniciteter åt, muskelutveckling, intelligens, testosteronnivåer...Jag säger verkligen inte att detta enkom är en faktor som kan vara en fullständig grund för hur man kategoriserar invandrares möjlighet men likväl är det en aspekt som alla andra.
Citera
2010-01-24, 10:38
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Givetvis begår etniska svenskar flest brott då vi fortfarande till 8,5/10 är majoritetsbefolkningen.

Det är inte säkert längre. Läs mer här:
https://www.flashback.org/sp21081754

Kanske har 50%-gränsen passerats. Eller kanske inte. Om den inte har passerats än så lär den iaf passeras inom några år, om utvecklingen håller i sig.
Citera
2010-01-24, 10:40
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Låter intressant, men risken är att araberna står och hänger vid grinden till inhängnaden och hugger en direkt när man går ut. Man lär inte gå ut till fots. Man får ta bilen och när grinden öppnas så är det bara att blunda, gasa och hoppas på att man undviker alla molotowcocktails samt att man fäller några araber i farten.

I framtiden så blir kanske bepansrade fordon en försäljningssuccé? Något för SAAB kanske?

Fordonet använder man när man ska till/från sitt jobb samt när man ska handla. I övrigt så lämnar man inte sin Gated Community.
Citera
2010-01-24, 10:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
I framtiden så blir kanske bepansrade fordon en försäljningssuccé? Något för SAAB kanske?

Fordonet använder man när man ska till/från sitt jobb samt när man ska handla. I övrigt så lämnar man inte sin Gated Community.

Jag träffade människor i L.A som hade skottsäkra glas på sin Range Rover de använde att köra ut bland "pöbeln" med..
Citera
2010-01-24, 11:12
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Ja det kan bli nödvändigt om man i kortare perioder skall vistas i det laglösa landet utanför de säkrade zonerna. Helikopter är en lösning för de mer välbärgade. Antagligen får vi bygga saker på jättelika platåer i skyn dit de blodtörstiga ökenfolken på marken inte når.
Citera
2010-01-24, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum

Citera
2010-01-24, 11:31
Medlem
Starvids avatar
I korthet kan man säga att förr i tiden var hela Sverige en enda stor gated community. Nu när det inte längre är det utan man snarare infört svängdörrspolitik borde ingen bli överraskad av att folk vill återupprätta egna privata gated communities i den omfattning man mäktar med.
Citera
2010-01-24, 12:34
Medlem
tripleas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuloAsk
Min tanke är att Gated Communities är en reflektion av människans nostalgiska ådra, och dess basala behov av trygghet; som är en konsekvens av att vi är vanedjur.

I USA talar man ofta och länge om småstaden. Egentligen existerar inte småstaden längre. Men det var så man föreställer sig att landet såg ut i begynnelsen. I varje småstad fanns en slaktare som var hej med grannskapet, en barberare som var du med kunderna och en bartender som var tjenis med drinkarna. Det samhälleliga sköttes i medborgarhuset. Frågor som berörde allmänheten diskuterades och överlades för att sedan bestämmas. Besluten befann sig på en lokal nivå, där individen deltog; och kände sig involverad i samhället.

Jag tror att det är denna, smått naiva synen på "det som varit" som skapar dessa GC:n. Innanför murarna skapas nya konstruktioner, som en spegelbild av människornas önskan om vad världen och samhället borde vara. Låt utanför vara sitt, och innanför vara vårt. Innanför kan vi skapa det som i tystnad drömts om, det där lite barnsligt nostalgiska samhället. Vi kan vara du med barberaren och byta tårta med grannen. Tillsammans delas normer, regler och behov; vilket inte delas i övriga samhället.

Medlemskapet ger inflytande. Vänner. Sammanhang. I en värld som blir alltmer komplex. Då är det skönt att omsluta sig, närmst en livmoderskänslan, längtan efter att omslutas. Det otäcka, mördandet, våldet, bedrägerierna, hatet, krockarna; det lämnar vi nu. Här inne skapar vi något nytt; men ändå gammalt - som det var innan.

Vem kan säga emot dem? Det vi ser runtomkring oss är skapat av oss. Normerna skapas och samhällen skapas. Naturlagarna styr måhända jordens rotation, men inte människans organisering eller tillvaro. Att bygga en mur, och omsluta sig, därinne kan nya konstruktioner skapas. Kanske är det så, att dessa samhällen är minst lika verkliga som de vi lever i nu? Jag tror det. Verkligt är det vi intalar oss. Det är inte på låtsas, de lever där, andra här. Verkligt är vad vi gör.

Jag tror dessa konstruktioner blir allt mer verkliga. Som rutor i ett shackbräde. En hel plan, men tydliga rutor, olika konstruktioner och drömmar i ett bräde. Tänker mig att det nästintill är vackert.

Vackert skrivet! Jag välkomnar också en utveckling mot fler stängslade bostadsområden. Det ser utan tvekan också ut att bli så, om ni tittar in på Victoria Parks hemsida finns där planer på etablering både i Stockholm och Göteborg. Det behöver egentligen inte heller bli särskilt dyrt. Eftersom brottsligheten sjunker inom området borde också brottslighetens kostnader sjunka. Den som driver en affär i ett stängslat område får förhoppningsvis mindre problem med snatterier och skadegörelse, och kan justera sina priser därefter. Det förutsätter dock att det finns en fungerande konkurrens, vilket det antagligen inte lär göra så länge som området bara har ett par tusen invånare.

Det måste dock finnas gränser. Till exempel har jag svårt att acceptera att en hel kommun får stängsla in sig, och inte ta del i att lösa Sveriges gemensamma problem (försvarsmakt och andra statliga angelägenheter). Men nu är det väl heller ingen som har föreslagit det.
Citera
2010-01-24, 14:26
Medlem
Ryghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triplea
Vackert skrivet! Jag välkomnar också en utveckling mot fler stängslade bostadsområden. Det ser utan tvekan också ut att bli så, om ni tittar in på Victoria Parks hemsida finns där planer på etablering både i Stockholm och Göteborg. Det behöver egentligen inte heller bli särskilt dyrt. Eftersom brottsligheten sjunker inom området borde också brottslighetens kostnader sjunka. Den som driver en affär i ett stängslat område får förhoppningsvis mindre problem med snatterier och skadegörelse, och kan justera sina priser därefter. Det förutsätter dock att det finns en fungerande konkurrens, vilket det antagligen inte lär göra så länge som området bara har ett par tusen invånare.

Det måste dock finnas gränser. Till exempel har jag svårt att acceptera att en hel kommun får stängsla in sig, och inte ta del i att lösa Sveriges gemensamma problem (försvarsmakt och andra statliga angelägenheter). Men nu är det väl heller ingen som har föreslagit det.
Jag kan med ganska stor säkerhet säga att ingen befintlig kommun kommer låsas in eftersom det förutsätter att alla vill bli inlåsta.
Däremot tror jag att invånarunderlaget för GC kommer vara enormt så att det till slut kan bli fristående kommuner med ansvar för skola och omsorg.
Citera
2010-01-24, 15:38
Medlem
servuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rygh
Jag kan med ganska stor säkerhet säga att ingen befintlig kommun kommer låsas in eftersom det förutsätter att alla vill bli inlåsta.
Däremot tror jag att invånarunderlaget för GC kommer vara enormt så att det till slut kan bli fristående kommuner med ansvar för skola och omsorg.

GC är en expansionsmarknad. Det finns mycket pengar att tjäna. Jag undrar hur länge vi måste vänta innan det bildas riktigt stora GC i större länder som UK, Nederländerna och Frankrike.
Citera
2010-01-24, 15:57
Medlem
zozolas avatar
Lake Sherwood Gated Community, Beverly Hills bor Anna Anka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in