2010-01-23, 20:23
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CitySoundtrack
Nej,brott begås enbart av fysiska personer, dessa kan vara både invandrare och de du kallar svenskar. Att en viss folkgrupp skulle vara mer benägen till brott än andra, har jag svårt att tro.

Men brottsligheten skiljer sig kraftigt mellan olika invandrargrupper med samma socioekonomiska status, har BRÅ visat. Så vissa folkgrupper i Sverige är mer benägna att begå brott än andra, det är statistiskt bevisat.

Dock om det gäller globalt är en annan sak, det vet jag inte, men i Sverige är det så.

Läs exempelvis Mauricio Rojas debattartikel om detta:
http://www.dn.se/opinion/debatt/kulturarv-ligger-bakom-invandrarnas-brottslighet-1.421859
Citera
2010-01-23, 20:41
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexander857
Och dina erfarenheter fran brottsmal har i Sverige(antar jag) har inte gett dig bilden av att folk fran vissa kulturer(las MENA) ar mer brottsbenagna an andra? Valdigt konstigt om sa inte ar fallet anser jag eftersom det gar tvartemot faktan som finns pa omradet, varfor inte lata din uppfattnign styras av den forresten?

Nyss sa hade du ju valdigt svart att tro att en viss folkgrupp skulle vara mer brottsbenagen an andra, har du andrat dig pa en halvtimme?
Ar erfarenheten fran dina brottsmal att det ar Japaner, Kanadensare och Hollandare som oftast ar inblandade eller vad ar anledningen till att du anvander de som exempel.

Alla svenska man har gatt i grundskola och kan darfor inte anses vara outbildade, tillskillnad fran manga av MENA-invandrarna som hittat hit.

Nej, det är som sagt mina erfarenheter, och även om jag är tämligen ointresserad av brottmål idag så vore det ändå intressant att läsa att de flesta brotten i Sverige totalt begås av invandrare.

Jag har inte ändrat mig, jag säger att jag inte utesluter det. Men jag har svårt att tro att kriminalitet skulle vara något genetiskt, därav mina exempel med kanadensare, japaner, holländare och tyskar.

All svenska män har givetvis inte gått ut grundskolan, även om de flesta har det. Att sen kalla dessa för utbildade ser jag som ett hån mot oss som faktiskt har en utbildning. Att det sen är dessa personer, utan utbildning, som det går dåligt för i livet är ingen överraskning. Vidare finns det även skolor och universitet i både Iran, Syrien, med flera.
Citera
2010-01-23, 20:53
Medlem
Alexander857s avatar
Citat:
Nej, det är som sagt mina erfarenheter, och även om jag är tämligen ointresserad av brottmål idag så vore det ändå intressant att läsa att de flesta brotten i Sverige totalt begås av invandrare.

Du har varit medlem pa FB ett helt ar och har lyckats missa den informationen?

Edit: Nu laste jag ditt inlagg ltie for snabbt, jag har aldrig pastatt att de flesta brotten i Sverige begas av invandrare, bara att vissa folkgrupper ar valdigt overrepresenterade i statistiken.

Citat:
Jag har inte ändrat mig, jag säger att jag inte utesluter det. Men jag har svårt att tro att kriminalitet skulle vara något genetiskt, därav mina exempel med kanadensare, japaner, holländare och tyskar.

Jag ar inte tillrackligt insatt i biologin for att kunna sag om generna paverkar brottsbenagenheten. Daremot sa vet jag att folk fran vissa kulturer ar mer brottsbenagna an andra(en extremt stor skillnad i vissa fall) eftersom jag har sett fakta pa det svart pa vitt.

Citat:
All svenska män har givetvis inte gått ut grundskolan, även om de flesta har det. Att sen kalla dessa för utbildade ser jag som ett hån mot oss som faktiskt har en utbildning. Att det sen är dessa personer, utan utbildning, som det går dåligt för i livet är ingen överraskning. Vidare finns det även skolor och universitet i både Iran, Syrien, med flera.

For det forsta sa ar utbildning inte samma sak som bildning, defintivt inte idag i Sverige med de genus- och flummuniversitet som vi har. Utan att vilja komma in pa personangrepp sa maste jag anda saga att din insats i denna traden ar ett bevis pa detta om du nu har en fin utbildning bakom dig.

Forovrigt sa vet jag att det finns skolor i Iran, vad det har med saken att gora forstar jag dock inte.
Senast redigerad av Alexander857 2010-01-23 kl. 20:57.
Citera
2010-01-23, 21:03
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Du har varit medlem pa FB ett helt ar och har lyckats missa den informationen?

Edit: Nu laste jag ditt inlagg ltie for snabbt, jag har aldrig pastatt att de flesta brotten i Sverige begas av invandrare, bara att vissa folkgrupper ar valdigt overrepresenterade i statistiken.

Jag ar inte tillrackligt insatt i biologin for att kunna sag om generna paverkar brottsbenagenheten. Daremot sa vet jag att folk fran vissa kulturer ar mer brottsbenagna an andra(en extremt stor skillnad i vissa fall) eftersom jag har sett fakta pa det svart pa vitt.

For det forsta sa ar utbildning inte samma sak som bildning, defintivt inte idag i Sverige med de genus- och flummuniversitet som vi har. Utan att vilja komma in pa personangrepp sa maste jag anda saga att din insats i denna traden ar ett bevis pa detta om du nu har en fin utbildning bakom dig.

Forovrigt sa vet jag att det finns skolor i Iran, vad det har med saken att gora forstar jag dock inte.

Men borde det inte vara mer intressant att minska brottsligheten totalt, än hos vissa folkgrupper i samma land? Alltså, då svenskar rimligtvis står för den största delen av de brott som begås.

Jag skulle hellre se att dessa industriarbetare som saknar utbildning, och röstar på Sverigedemokraterna, läser vad som helst, även på det du kallar för flumuniversitet.
Citera
2010-01-23, 21:13
Medlem
Alexander857s avatar
Citat:
Men borde det inte vara mer intressant att minska brottsligheten totalt, än hos vissa folkgrupper i samma land? Alltså, då svenskar rimligtvis står för den största delen av de brott som begås.

Jag skulle hellre se att dessa industriarbetare som saknar utbildning, och röstar på Sverigedemokraterna, läser vad som helst, även på det du kallar för flumuniversitet.

Eftersom du uppenbarligen totalt saknar kunska om hur det ser ut i verkligheten och aven ar expert pa att dra ovanligt verklighetsfranvanda slutsatser(gated communities har ingeting med trygghet att gora, otryggheten i Malmo har ingenting med invandringen att gora etc) sa kanns detta valdigt lonlost, sarskilt eftersom du pa rutin ignorerar mina fragestallningar hela tiden.

Ett tips till dig, ska man ga in i en debatt sa borde man hellst ha lite grundkunskap om amnet. Du har bevisat flertalet ggr att du totalt saknar det i detta fallet. Vill du tas pa allvar, och verka nagorlunda bildad sa borde du ta dig en titt i diverse trader i I&I och aven har i PI och lasa pa lite. Det blir latt pinsamt annars.
Citera
2010-01-23, 21:23
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Eftersom du uppenbarligen totalt saknar kunska om hur det ser ut i verkligheten och aven ar expert pa att dra ovanligt verklighetsfranvanda slutsatser(gated communities har ingeting med trygghet att gora, otryggheten i Malmo har ingenting med invandringen att gora etc) sa kanns detta valdigt lonlost, sarskilt eftersom du pa rutin ignorerar mina fragestallningar hela tiden.

Ett tips till dig, ska man ga in i en debatt sa borde man hellst ha lite grundkunskap om amnet. Du har bevisat flertalet ggr att du totalt saknar det i detta fallet. Vill du tas pa allvar, och verka nagorlunda bildad sa borde du ta dig en titt i diverse trader i I&I och aven har i PI och lasa pa lite. Det blir latt pinsamt annars.

Om jag missat någon konkret frågeställning så ber jag om ursäkt för det, du är välkommen att upprepa dem.

Grundkunskap i främlingsfientlighet hoppar jag gärna över.
Citera
2010-01-23, 21:35
Medlem
Alexander857s avatar
Citat:
Grundkunskap i främlingsfientlighet hoppar jag gärna över.

Sanningen ar framlingsfientlig i de politiskt korrektas ogon, det gor den ju itne mindre sann for det. Men jag forstar att det ar lattare att dra med floskler som "vem ar egentligen svensk och vem ar invandrare", "overrepresentation i brottslighet beror endast pa sociala orattvisor" etc istallet for att se den skakande sanningen.
Citera
2010-01-23, 22:34
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Sanningen ar framlingsfientlig i de politiskt korrektas ogon, det gor den ju itne mindre sann for det. Men jag forstar att det ar lattare att dra med floskler som "vem ar egentligen svensk och vem ar invandrare", "overrepresentation i brottslighet beror endast pa sociala orattvisor" etc istallet for att se den skakande sanningen.

Du verkar dock inte vara särskilt objektiv i den frågan.
Citera
2010-01-24, 02:42
Avslutad
Citat:

Om vissa grupper är runt 500% mer benägna att begå en viss typ av brott är detta givetvis intressant och behöver studeras för att komma till bukt med brottsligheten. Givetvis begår etniska svenskar flest brott då vi fortfarande till 8,5/10 är majoritetsbefolkningen men överrepresentationen hos vissa grupper är självklart av intresse. Varför är östasiatiska och västerländska invandrare knappt mer brottsbenägna än etniska svenskar överhuvudtaget? Kan det inte vara så att blandningen av olika kulturer föder brottsbenägenhet? Ska all denna fakta förkastas??
Citera
2010-01-24, 03:45
Medlem
Stroh-M.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Om vissa grupper är runt 500% mer benägna att begå en viss typ av brott är detta givetvis intressant och behöver studeras för att komma till bukt med brottsligheten. Givetvis begår etniska svenskar flest brott då vi fortfarande till 8,5/10 är majoritetsbefolkningen men överrepresentationen hos vissa grupper är självklart av intresse. Varför är östasiatiska och västerländska invandrare knappt mer brottsbenägna än etniska svenskar överhuvudtaget? Kan det inte vara så att blandningen av olika kulturer föder brottsbenägenhet? Ska all denna fakta förkastas??

Visst, det intresserar säkert kriminalvetare men det är som bekant en komplicerad fråga med en massa faktorer. Att det skulle bero enbart på etnicitet är mer eller mindre förkastat för länge sedan - bevisen stöder helt enkelt inte hypotesen, vare sig inom samhällsvetenskap eller genetik.

Kulturkrockshypotesen är förstås intressant. Men den är inte i närheten bevisad, så att kalla den för fakta är magstarkt. Det är helt enkelt inte så enkelt - överrepresentationen kan inte förklaras utan att man räknar in andra faktorer som socialgrupp också. Problemet är att orsaken till kriminalitet finns på individnivå och varierar stort från person till person. Så svaret på din oro lär aldrig bli lätt nog att sammanställa i mindre än en avhandling eller tre.

Det enda vi har idag är det här: en avvikelse vad gäller förekomsten av kriminalitet inom vissa grupper. Men det är korrelation, inte kausalitet.
Citera
2010-01-24, 04:06
Bannlyst
Citat:
Du verkar dock inte vara särskilt objektiv i den frågan.
Och var är du objektiv? Om man tillämpar din metod på allting i samhället skulle det aldrig bli någonting gjort.
Citera
2010-01-24, 04:36
Medlem
Stroh-M.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonno41
Och var är du objektiv? Om man tillämpar din metod på allting i samhället skulle det aldrig bli någonting gjort.

Bra mycket bättre att vara kyligt objektiv och se till att göra rätt från början än att vara hetsigt passionerad och dra förhastade slutsatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in