• 1
  • 2
2010-01-22, 09:48
Medlem
maruder88s avatar
Frågas kom. Jag har seriöst letat lite överallt, och även frågat på ICA Maxi men dom hade i alla fall inga i sitt sortiment..

Jag vill ha ägg från frigående höns lika mycket som ekologisk mjölk och lågenergilampor, dvs inte alls.
Citera
2010-01-22, 09:54
Medlem
fags avatar
fråga kolon
känner du skillnad i smaken? skulle du klara ett blindtest?
Citera
2010-01-22, 09:54
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maruder88
Frågas kom. Jag har seriöst letat lite överallt, och även frågat på ICA Maxi men dom hade i alla fall inga i sitt sortiment..

Jag vill ha ägg från frigående höns lika mycket som ekologisk mjölk och lågenergilampor, dvs inte alls.
Tönt, varför vill du inte ha från frigående? För att visa hur tuff du är som tycker att hönsen ska sitta o trängas i små små burar hela livet och bara producera ägg?
Citera
2010-01-22, 10:13
Medlem
Känner på precis samma sätt, vill inte äta nå jävla estet-ägg från hippiehöns. Helvete! De ska sitta fastkedjade på en liten pinne med sondmatning och värpa dygnet runt
Citera
2010-01-22, 10:20
Medlem
epost72s avatar
Citat:

Hönorna förbjöds att sälja äggen då de ofta sålde äggen svart.
Äggen har en diskretare märkning "burhöns"
http://www.svenskaagg.se/aggmarkning...onsmetod_3.htm
en 3:a på ägget betyder burhöns.
Citera
2010-01-22, 10:32
Medlem
SexyBeasts avatar
Jodå visst finns det. Som ovan sade så är de märkta burhöns.

Jag upplever dock de ekologiska är betydligt större. Det är möjligen inbillning, i övrigt är jag dock emot Ekologiskt som en kvalitetsmärkning. Att det inte är några bekämpningsmedel inblandade säger ingenting om kvaliteten som många tycks tro.
Citera
2010-01-22, 10:54
Medlem
siddharthas avatar
Överlag innehåller ekologiska varor mer näringsämnen vilket gör dem till bättre livsmedel. Dock inte alltid. Det har delvis att göra med hur fort man producerar något, ju längre tid ju bättre är en tumregel. I fallet med hönsen får man väl utgå ifrån att fodret är nyttigare, men det är inte säkert.

Makabert att hönsen på din bild där uppe är gjorda med stora leenden. Som om de stormtrivdes i sina burar. Fy fan va illa. haha
Citera
2010-01-22, 11:40
Medlem
Dödskalleavatar och motståndare mot frigående höns... Är det bara jag som vill ha TS autograf? Han är ju jättetuff!
Citera
2010-01-22, 11:58
Medlem
maruder88s avatar
Varför jag inte vill ha ägg från frigående höns? Ja, bara för sakens skull. Jag tvivlar starkt på att jag skulle känna någon skillnad på smaken.

Får hålla ögonen öppna efter en 3a alltså

Sen Mansig, så har jag ingen aning om vad Offsprings logga har att göra med det hela? Jag tycker däremot att man har rätt att bestämma själv om man vill äta "ekologiskt" eller inte.
Citera
2010-01-22, 12:24
Medlem
Citat:
Varför jag inte vill ha ägg från frigående höns? Ja, bara för sakens skull. Jag tvivlar starkt på att jag skulle känna någon skillnad på smaken.

Får hålla ögonen öppna efter en 3a alltså

Sen Mansig, så har jag ingen aning om vad Offsprings logga har att göra med det hela? Jag tycker däremot att man har rätt att bestämma själv om man vill äta "ekologiskt" eller inte.
Att aktivt eftersträva att bevisa sin totala ignorans inför djurens välmående är så mycket dagisnivå som något kan bli.
Citera
2010-01-22, 12:30
Medlem
maruder88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Att aktivt eftersträva att bevisa sin totala ignorans inför djurens välmående är så mycket dagisnivå som något kan bli.
Att efterfråga möjligheten att välja själv tycker jag snarare är sunt tänkande, sen om jag väljer ägg från burhöns eller frigående är en annan sak, jag undrade bara om det överhuvudtaget gick att köpa ägg från höns som inte är frigående idag.

Vill du fortsätta moralpredika så kan du ta det via PM. Och du har fortfarande inte svarat på vad min avatar har med saken att göra...
Citera
2010-01-22, 13:39
Bannlyst
Citat:

såg ägg från burhöns senast igår på en liten ica butik om det var sånna du menade
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in