• 1
  • 2
2010-01-21, 17:34
Bannlyst
Tjena, ska lämna in min dator till datasnubben på skolan för en ominstallation och vill inte att han ska se att jag har Vista på den. Hur döljer jag det/tar bort vista?
Har ej tillgång till
- floppy
- cd-brännare
- min XP skiva kan ej hitta min hårddisk

kan man formatera med vista skivan?
Citera
2010-01-21, 17:36
Medlem
sodertorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasergun
Tjena, ska lämna in min dator till datasnubben på skolan för en ominstallation och vill inte att han ska se att jag har Vista på den. Hur döljer jag det/tar bort vista?
Har ej tillgång till
- floppy
- cd-brännare
- min XP skiva kan ej hitta min hårddisk

kan man formatera med vista skivan?

Jepp går att formatera med vista skivan.. sett in den och följ instruktionerna..
Citera
2010-01-21, 17:38
Bannlyst
Om det är en skoldator är det antagligen HP eller något har således en återställningsfunktion. Kolla vad för alternativ du har när du bootar upp.

Varför vill du förresten inte att han ska se att du har Vista?

EDIT: Läste nu att du har en Vista-skiva. Då är det väl bara boota upp med den i och följa instruktionerna?
Citera
2010-01-21, 17:43
Bannlyst
Yep, det är HP. Ska ta min vista skiva och boota upp med den och därefter formatera den ifrån skivan?

Man får inte installera andra operativsystem på dom för skolan, står på något kontrakt. Iofs står det att man inte får spela/se film osv också men det ger dom blanka fan i. Men tror dom är lite hårdare med att installera andra operativsystem då dom har novell på alla (utom min hihi )
Citera
2010-01-21, 18:03
Medlem
sodertorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasergun
Yep, det är HP. Ska ta min vista skiva och boota upp med den och därefter formatera den ifrån skivan?

Man får inte installera andra operativsystem på dom för skolan, står på något kontrakt. Iofs står det att man inte får spela/se film osv också men det ger dom blanka fan i. Men tror dom är lite hårdare med att installera andra operativsystem då dom har novell på alla (utom min hihi )

Jepp boota med skivan.. o sen formatara partionen..
Citera
2010-01-21, 18:06
Medlem
boostankans avatar
Hur fan ska du ta bort vista med just vista-skivan? Det går inte ihop. Du vill alltså ta bort vista genom att installera vista, låter inte skitbra.

Förstår inte vad det är för tjomme som är inne och säger åt dig att använda vista-skivan...

Aja, du får väl återställa datorn genom att starta om och trycka f10 eller vad det nu är.

Troligtvis är skolans installation inte en ren installation så din datorn kommer skilja sig i vilket fall.

Slutsats: Du kommer nog aldrig att lyckas återställa din dator till sitt ursprungliga läge. Ett alternativ är dock att ta en kompis datorn, med det "rätta" OSet på och skapa en ghost-kopia av hans hårddisk och sedan installera ghosten på din dator. Ni får då identiska datorer.
Citera
2010-01-21, 18:07
Medlem
sodertorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boostankan
Hur fan ska du ta bort vista med just vista-skivan? Det går inte ihop. Du vill alltså ta bort vista genom att installera vista, låter inte skitbra.

Förstår inte vad det är för tjomme som är inne och säger åt dig att använda vista-skivan...

Aja, du får väl återställa datorn genom att starta om och trycka f10 eller vad det nu är.

Troligtvis är skolans installation inte en ren installation så din datorn kommer skilja sig i vilket fall.

Slutsats: Du kommer nog aldrig att lyckas återställa din dator till sitt ursprungliga läge. Ett alternativ är dock att ta en kompis datorn, med det "rätta" OSet på och skapa en ghost-kopia av hans hårddisk och sedan installera ghosten på din dator. Ni får då identiska datorer.

Jo i början kan man välja att formatera om datorn.. o sen är det bara att stänga av den.
Citera
2010-01-21, 18:25
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sodertorn
Jo i början kan man välja att formatera om datorn.. o sen är det bara att stänga av den.
För det första så formaterar man ingen dator, man formaterar hårddisken. För det andra så undrar jag hur du tänker när TS ska lämna in datorn utan att något ska vara annorlunda och helt sonika lämnar in datorn "tom", tror du inte att det blir problem då?
Citera
2010-01-21, 18:57
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boostankan
För det första så formaterar man ingen dator, man formaterar hårddisken. För det andra så undrar jag hur du tänker när TS ska lämna in datorn utan att något ska vara annorlunda och helt sonika lämnar in datorn "tom", tror du inte att det blir problem då?
Han har ju fortfarande inte brutit mot kontraktet då det sa att han inte fick installera något annat operativsystem, inget om att ta bort
Citera
2010-01-21, 20:09
Medlem
fizzles avatar
IT-ansvarig kommer mycket troligt att märka att du inte kör hans XP-ghost, oavsett om du lyckas bli av med Vista eller inte.

Har du installerat Vista på en egen partition?
Citera
2010-01-21, 21:51
Medlem
Krinoss avatar
Boota från usb

Om du nödvändigtvis måste få bort alla spår från disken så finns det smidiga sätt att göra det på.

Om det inte är en uråldrig maskin (vilket det knappast kan vara om den kört Vista) så lär den kunna boota upp från USB. Linux på usb-minne fungerar mycket bra för detta.

Stoppa in ett usb-minne på valfri storlek i någon dator och installera och starta unetbootin. Välj valfri linux-distribution (tex puppy-linux) och säg åt den att lägga det på ditt usb-minne.

När den är klar sticker du i minnet i datorn med diskan du vill formatera och startar (du kanske måste gå in i bios för att ändra vilken ordningen den väljer vad den ska starta från). När linux startat öppnar du en terminal och om du har en sata-disk skriver du

dd if=/dev/zero of=/dev/sda

och om du har en ide-disk

dd if=/dev/zero of=/dev/hda

Sen är det bara att vänta ett tag (ett bra tag om det är en stor disk). Om du har mer än en disk byter du a:t mot b (andra disken), c (tredje), d (fjärde) osv.

Grattis. Du har nu lärt dig att skriva över diskar med nollor, och allt du behöver är ett usb-minne.
Citera
2010-01-21, 22:11
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krinos
[...text...]
Du levererar det absolut, i särklass, sämsta jävla förslaget i denna tråden. Hur fan ska pojken förklara för IT-tek. att hårddisken är wipad ? Du måste ju vara tappad som liten, helt klart.

Om nu TS, mot all jävla förmodan, skulle vilja följa ditt skitförslag så rekommenderar jag istället http://www.dban.org/.

Inte nog med att du ska komma med ett dåligt förslag, du ska krångla till det också... Suck.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in