2010-01-21, 22:18
Medlem
Krinoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boostankan
Du levererar det absolut, i särklass, sämsta jävla förslaget i denna tråden. Hur fan ska pojken förklara för IT-tek. att hårddisken är wipad ? Du måste ju vara tappad som liten, helt klart.

Om nu TS, mot all jävla förmodan, skulle vilja följa ditt skitförslag så rekommenderar jag istället http://www.dban.org/.

Inte nog med att du ska komma med ett dåligt förslag, du ska krångla till det också... Suck.
Krångligt? Visst är det lite knepigt första gången, men sedan har du ett sätt att tömma hårdiskar på som få andra program kan slå. Någon minut tar det att starta tömningen om man gör det rätt. Inte bara det, han har lärt sig ett verktyg som kan gagna honom resten av livet. Inget ont sagt om dban förstås. Specialverktyg är bra de med.

Och vad för slags IT-tekniker kollar om hårdisken är nollad? Inte de dåligt betalda människor han lär kunna få problem med.
Citera
2010-01-21, 22:56
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krinos
Krångligt? Visst är det lite knepigt första gången, men sedan har du ett sätt att tömma hårdiskar på som få andra program kan slå. Någon minut tar det att starta tömningen om man gör det rätt. Inte bara det, han har lärt sig ett verktyg som kan gagna honom resten av livet. Inget ont sagt om dban förstås. Specialverktyg är bra de med.

Och vad för slags IT-tekniker kollar om hårdisken är nollad? Inte de dåligt betalda människor han lär kunna få problem med.
Nej då, de märker säkert inte alls att hårddisken är tömd när de försöker starta datorn

Ärligt talat, jag förstår inte hur du tänker. Killen vill undvika problem med IT-tek. och du tycker att det bästa vore om han rensade hårddisken? Visst döljer det det faktum att TS har haft Vista på datorn, men han lär få problem.
Citera
2010-01-22, 00:10
Medlem
/bin/ladens avatar
Eftersom TS inte fick installera något annat operativ på datorn så kan han kanske komma dragandes med en historia om att han bootat Linux från USB, bara för att labba lite, och så har klantat sig och råkat nolla hårddisken...

Så mycket gnäll kan det väl inte bli om det..?

"Amen jag ville bara testa och ni sa ju att jag inte fick installera något annat så jag tänkte att det skulle gå bra att köra från USB.."

Skriv /dev/urandom över disken i stället så är det kanske inte lika uppenbart att disken har nollats med flit..
Citera
2010-01-22, 07:34
Medlem
Krinoss avatar
Citat:
Nej då, de märker säkert inte alls att hårddisken är tömd när de försöker starta datorn

Ärligt talat, jag förstår inte hur du tänker. Killen vill undvika problem med IT-tek. och du tycker att det bästa vore om han rensade hårddisken? Visst döljer det det faktum att TS har haft Vista på datorn, men han lär få problem.
Han ville formatera disken, detta gör i princip samma sak. Men om IT-teknikern förväntar sig att det ska finnas en installation av XP på den så hjälper det naturligtvis inte. Å andra sidan kan han även installera XP från usb-minne. Om han verkligen vill vara säker på att allt ska se rätt ut när teknikern kollar på datorn så lär det vara bäst att göra.
Citera
2010-01-22, 07:37
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Om du har tillgång till en extern hdd så ghosta ngn klasskamrats installation och släng in på burken.
Citera
2010-01-22, 07:44
Medlem
andy67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krinos

Håller med. IT-tek kommer prova att starta, sedan bara köra en ghost på den. Inte fan kommer man att sitta och kolla varför man får diskfel.
Citera
2010-01-22, 09:56
Medlem
hishultas avatar
Förstör datorn helt så den inte går att starta`?

Nej men.. Om du inte får installera ett annat op så förstår jag inte varför du gjorde det. Hoppas du får problem.

Använd istället ett vista tema bara?
Citera
2010-01-22, 12:19
Medlem
Svensson910221s avatar
Säg att den fick bluescreen och snacka med ngn på en datorbutik o dom kunde fixa det samma dag för någon hundring så du lämna in den där, och då fick du vista
Citera
2010-01-22, 12:31
Medlem
Peanutss avatar
Radera filer i Windows mappen sa att datorn inte kan startas ordentligt. Eller battre, i registret.

IT-killen pa skolan kommer inte att kolla varfor datorn inte startar korrekt, du kan ju saga att det blev nat skit efter att installerat nagot program eller sa.
Han kommer nog bara att satta i skivan med ghosten.
Citera
2010-01-22, 12:38
Bannlyst
Lämnar bara in den formaterad och frågar om bios password med förklaringen att jag vill testa att kicka igång den med linux med min externa hårdisk (som jag inte har :P )
Citera
2010-01-22, 16:14
Medlem
echel0ns avatar
Citat:
Du levererar det absolut, i särklass, sämsta jävla förslaget i denna tråden. Hur fan ska pojken förklara för IT-tek. att hårddisken är wipad ? Du måste ju vara tappad som liten, helt klart.

Om nu TS, mot all jävla förmodan, skulle vilja följa ditt skitförslag så rekommenderar jag istället http://www.dban.org/.

Inte nog med att du ska komma med ett dåligt förslag, du ska krångla till det också... Suck.
Han startade upp datorn med Linux, testade hur bash funkar.
Han visste inte vad 'dd' var. "Nollad? Wipad? Vad är det?"
Citera
2010-01-22, 16:38
Bannlyst
Citat:
Du levererar det absolut, i särklass, sämsta jävla förslaget i denna tråden.
Och du verkar helt efterbliven. Läs tråden och håll dig till topic. Han vill ta bort Vista och det gör han enklast genom en formatering med Vista-skivan. Vad är det du inte förstår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in