2013-04-04, 19:35
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Kanske var det ordet »markant« som var på väg, men befanns alltför tamt i sammanhanget. Ordet »makabert« är nästan ett anagram på »markant« med vässad prosodi och laddning.

Du kan ha rätt i det – han var lite dröjande om jag minns rätt. Det kan ju också ha varit så att han bara inte kom på rätt ord. Hur som helst är alla rapporter om ovanliga makaber/makabert ganska välkomna.
Citera
2013-04-04, 21:43
Medlem
AldenGs avatar
Jag är knappast någon auktoritet men jag antar att makabert användes (felaktigt) I båda fall som starkare synonym för bisarrt. Till och med vårdade talare vet inte alltid exakt vad ett eller annat ord betyder men har vaga aningar om vilka liknar varandra eller förekommer i liknande sammanhang. Kan tänka mig höra samma misstag på engelska.

Antog också att första eller andra svaret antydde det.
Citera
2013-04-04, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
I det aktuella fallet är det fullt tänkbart att det är så. Förstärkningen blir ju lite klen med ett "ganska" framför sig. Det påminner mig återigen om Kjell-Olof Feldts svar till pressen [tidigt på morgonen efter Palmemordet] på frågan hur han kände det:

- Det är ganska fruktansvärt.
Edit: Fel av mig.

P.S. Nog var det Feldt som på retoriskt manér drog till med en litotes!
Senast redigerad av scheutz 2013-04-04 kl. 23:35.
Citera
2013-04-05, 00:03
Medlem
egon2bs avatar
För att förstå vad ett ord egentligen betyder och därmed kunna missbruka ordet på ett informerat sätt, bör man alltid fråga sina etymologiska källor.

I fallet »makaber« skiljer sig källorna rejält. SASO (Svenska Akademiens Svensk ordbok, 2009) har ett arabiskt alternativ, men i första hand referens till det franska ordet. Lite förvånande har NE Svensk ordbok online skrotat den etymologiska kommentaren som tydligen gick från NEO 2000 till SASO ca 2009. En engelsk källa nämner Makabéerna och Judas Mackabaios i kombination, med reservationer i rikt mått.

Den mest utförliga etymologin jag som amatör hittar är http://fr.wiktionary.org/wiki/macabre .
Visserligen med inledande reservationen «Étymologie incertaine».

I denna osäkra situation fortsätter jag använda adjektivet »makaber« ungefär som hittills, dvs ganska flitigt. Dansen kring guldkalven har inte blivit mindre makaber efter de framgångsrika stresstesterna på 90 europeiska banker för 20 månader sen. Inga bankproblem på Cypern var då synliga. I pressreleasen på en halv A4-sida nämnde ECB ordet “transparency” två gånger. Jojo, vad stort sker, det sker transparent. De dansande är praktiskt taget transparenta.

Ref. NEO 2000
makaber adj. ...
Hist.: sedan 1900; av fra. macabre med samma bet., oftast i uttr. dance macabre 'dödsdans'; till arab. maqabr 'kyrkogård', till qabr 'grav'
Citera
2013-04-05, 07:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
För att förstå vad ett ord egentligen betyder och därmed kunna missbruka ordet på ett informerat sätt, bör man alltid fråga sina etymologiska källor.

Här är ju "egentligen" inte det rätta ordvalet eftersom det närmast kan ses som om det fortfarande i bakgrunden skulle betyda det. Det rätta valet är: För att förstå vad ett ord ursprungligen betytt...
Citera
2013-04-05, 10:37
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Här är ju "egentligen" inte det rätta ordvalet eftersom det närmast kan ses som om det fortfarande i bakgrunden skulle betyda det. Det rätta valet är: För att förstå vad ett ord ursprungligen betytt...
Tack, för det förtydligandet. Ordet egentligen är ett av de få ord som jag rutinmässigt markerar typografiskt via kursivering, därför att det ofelbart är ironiskt per se [sic!]. Det kan gälla exempelvis att atomer egentligen inte är odelbara. Eller att påvar egentligen inte är ofelbara. Det blir lite tröttsamt med glorian varje gång egentligen används.

Citera
2015-03-04, 23:19
Medlem
Käg Malaxs avatar
Jag fortsätter min fleråriga spaning efter underliga "makabert". Björn Skifs talar i programmet "Hitlåtens historia" om när "Hooked on a Feeling" blev etta på Billboard-listan 1974:

Citat:
... och sen helt plötsligt så ligger den etta i USA. Det är ju ... det är ju fullständigt ... makabert helt enkelt.
http://www.svtplay.se/video/2705363/...ng-5-avsnitt-1 (intervjusnutt från ca 17:09)

Han kan ha valt fel ord, menat t.ex. "absurt", men ju fler som "råkar" använda makabert så här desto närmare kommer det förstås att ordet är på väg att få en bibetydelse.
Citera
2015-03-04, 23:53
Medlem
AldenGs avatar
Ja, han tycks ha menat absurt eller bisarrt.

Det är synd om skillnaden visavi makabert håller på att förloras.
Citera
2015-03-05, 00:27
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
... Han kan ha valt fel ord, menat t.ex. "absurt", men ju fler som "råkar" använda makabert så här desto närmare kommer det förstås att ordet är på väg att få en bibetydelse.
Mindre än en minut tidigare i programmet använder en annan person frasen »fullständigt otänkbart«. Björns tvekan och ordvalet »makabert« kan bero på att han vill undvika upprepning. Innebörden är snarlik.

Av en nyck kollade jag >makaber< (adjektiv) på Korp med enbart finlandssvenska texter. Första träffen av 200+ gäller ett oväntat sportresultat.

Sammantaget tycks den tunga laddningen i det egentligt makabra kvarstå. Med 122 korpusar verkar även bloggosfären vika 85% av förekomsterna åt det egentligt makabra, dess representation på tiljorna etc.
Senast redigerad av egon2b 2015-03-05 kl. 00:35.
Citera
2015-03-05, 00:41
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldenG
Ja, han tycks ha menat absurt eller bisarrt.

Det är synd om skillnaden visavi makabert håller på att förloras.
I samma sfär är »otänkbart« en klassisk överdrift. De makabra händelserna IRL har en förmåga att överträffa det tidigare otänkbara.
Citera
2015-03-05, 05:15
Medlem
PeterNosters avatar
Undrar vad den där skotten McAber hade gjort för hemskt?
McAdam gjorde ju grus.
Citera
2015-03-05, 08:51
Medlem
JaneCs avatar
Kan man inte tänka sig att det (ibland i alla fall) är makalöst som spelar in? Om man enbart läser texten så finns det väl inga exempel där detta skulle vara otänkbart?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in