2014-04-09, 20:10
Medlem
Hej, jag tittar just nu på Undergrad utbildningar utomlands.
Handels är ganska kört och känns inte som om de svenska universiteten har så mycket att komma med när det gäller IB i London. University of Melbourne rankas på 20:e plats av QS Top Universities för ekonomi undergrad. Någon som vet hur universitetet ses inom IB i London? Kollade in deras hemsida och jag har absolut en chans att komma in där. Annars verkar HKU och NUS ranka ganska högt, men är dom bättre om man vill jobba i exempelvis Singapore eller Hong Kong?
Citera
2014-04-09, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edtov
Handels är ganska kört och känns inte som om de svenska universiteten har så mycket att komma med när det gäller IB i London. University of Melbourne rankas på 20:e plats av QS Top Universities för ekonomi undergrad. Någon som vet hur universitetet ses inom IB i London? Kollade in deras hemsida och jag har absolut en chans att komma in där. Annars verkar HKU och NUS ranka ganska högt, men är dom bättre om man vill jobba i exempelvis Singapore eller Hong Kong?
Har du tittat på UK? Känns ganska givet för IB i London.
Citera
2014-04-10, 06:03
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

Om målet är London känns det väl inte helt optimalt att plugga i australien. Hade du tänkt hoppa på en 20 timmars flight varje gång du får en 45 minuters intervju?

Välj något i Sverige eller åtminstone Europa.
Citera
2014-04-10, 21:55
Medlem
Citat:
Har du någon koll på när deadlines är för universiteten? Hur ser dina betyg ut?
Citera
2014-04-22, 21:02
Medlem
Hoppar in här i slutet. Min fråga har säkert svar några hundra sidor bak men försöker iaf.

Känner för att helt svänga om i livet, kanske en kris vad vet jag? Har helt glömt bort söka högskola innan sista ansökningsdag. Vad jag är ute efter är tips på en skola i Europa man tar sej in på med hyfsade betyg som inte är gratis? Jag är villig att investera i min utbildning.

Är några år sedan jag var i de här tankarna senast och är totalt offside.
Citera
2014-04-22, 21:17
Medlem
gavlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HFXOM
Hoppar in här i slutet. Min fråga har säkert svar några hundra sidor bak men försöker iaf.

Känner för att helt svänga om i livet, kanske en kris vad vet jag? Har helt glömt bort söka högskola innan sista ansökningsdag. Vad jag är ute efter är tips på en skola i Europa man tar sej in på med hyfsade betyg som inte är gratis? Jag är villig att investera i min utbildning.

Är några år sedan jag var i de här tankarna senast och är totalt offside.

Driver du med oss?
Citera
2014-04-22, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gavling
Driver du med oss?

Tyvärr inte
Citera
2014-04-23, 00:06
Medlem
Du är väldigt sent ute. Jag hade tittat på Bocconi, men application deadline har förmodligen passerat. Du kan komma in på skolan via ett speciellt antagningsprov som skrivs i Italien (matematik och engelska) som inte verkar vara allt för svårt.

Information om antagningen:
http://www.unibocconi.eu/wps/wcm/connect/Bocconi/SitoPubblico_EN/Navigation+Tree/Home/Services/Application+and+Admission/Admission+-+Bachelor+Programs/International+Applicants/cdl12+I+e+II+sessions+Winter+and+spring+sessions+a .y.+2012+2013_VitaliA+2011+10+20+11+42

Information om Bocconi test:
http://www.unibocconi.eu/wps/wcm/connect/bocconi/sitopubblico_en/navigation+tree/home/services/application+and+admission/admission+-+bachelor+programs/international+applicants/more+details+about+the+bocconi+test?contentIDR=110 591a2-9f51-4f86-8d78-08987c65d785&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

VG i snitt från andra och tredje året i gymnasiet räknas som "outstanding GPA". Har du ett "outstanding GPA" så behöver du inte göra Bocconi test/SAT/ACT. Folk jag har pratat med säger dock att ett snitt på 15/20 inte räcker för att komma in, utan du bör ligga på runt 18/20. Ligger du inte så högt så rekommenderar jag dig att skriva Bocconi test eller SAT för att öka dina chanser.
Citera
2014-04-23, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrBa
Du är väldigt sent ute. Jag hade tittat på Bocconi, men application deadline har förmodligen passerat. Du kan komma in på skolan via ett speciellt antagningsprov som skrivs i Italien (matematik och engelska) som inte verkar vara allt för svårt.

Information om antagningen:
http://www.unibocconi.eu/wps/wcm/connect/Bocconi/SitoPubblico_EN/Navigation+Tree/Home/Services/Application+and+Admission/Admission+-+Bachelor+Programs/International+Applicants/cdl12+I+e+II+sessions+Winter+and+spring+sessions+a .y.+2012+2013_VitaliA+2011+10+20+11+42

Information om Bocconi test:
http://www.unibocconi.eu/wps/wcm/connect/bocconi/sitopubblico_en/navigation+tree/home/services/application+and+admission/admission+-+bachelor+programs/international+applicants/more+details+about+the+bocconi+test?contentIDR=110 591a2-9f51-4f86-8d78-08987c65d785&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

VG i snitt från andra och tredje året i gymnasiet räknas som "outstanding GPA". Har du ett "outstanding GPA" så behöver du inte göra Bocconi test/SAT/ACT. Folk jag har pratat med säger dock att ett snitt på 15/20 inte räcker för att komma in, utan du bör ligga på runt 18/20. Ligger du inte så högt så rekommenderar jag dig att skriva Bocconi test eller SAT för att öka dina chanser.

Bekant hade ca 16, gjorde testet och kom in. Dock är deadline för applications förbi sen låååångt tillbaka, så ett värdelöst förslag.
Citera
2014-04-23, 21:43
Medlem
Asturiass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Bekant hade ca 16, gjorde testet och kom in. Dock är deadline för applications förbi sen låååångt tillbaka, så ett värdelöst förslag.

16 är ju faktiskt ett löjligt lågt betygssnitt. Jag har läst att undergrad på Bocconi anses vara lite av en dussinutbildning, men att skolan lyckas hamna högt uppe i dessa larviga universitetsrankingar tack vare dess finansiella situation med bra lokaler osv.

Hur förhåller ni er till det? Stämmer det?
Citera
2014-04-23, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asturias
16 är ju faktiskt ett löjligt lågt betygssnitt. Jag har läst att undergrad på Bocconi anses vara lite av en dussinutbildning, men att skolan lyckas hamna högt uppe i dessa larviga universitetsrankingar tack vare dess finansiella situation med bra lokaler osv.

Hur förhåller ni er till det? Stämmer det?

Utbildningen i sig är kanske inte den allra bästa (misstolka mig inte, fortfarande bra) men både från dessa larviga rankingar och bland potentiella arbetsgivare anses den väldigt bra.
16 är verkligen lågt, blev förvånad att han lyckades knipa sig en plats på skolan men det var som sagt genom detta testet som han lyckades.
Citera
2014-04-23, 23:47
Medlem
Asturiass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Utbildningen i sig är kanske inte den allra bästa (misstolka mig inte, fortfarande bra) men både från dessa larviga rankingar och bland potentiella arbetsgivare anses den väldigt bra.
16 är verkligen lågt, blev förvånad att han lyckades knipa sig en plats på skolan men det var som sagt genom detta testet som han lyckades.

Angående rankingar så måste du erkänna att vissa av dem är löjliga eftersom att de ibland mäter utefter så pass irrelevanta parametrar att Lund placerar sig högre upp än LSE (något jag läst om i varje fall). Det som är intressant är just hur arbetsgivare ser på skolan och hur möjligheterna till ett bra arbete ser ut.

Anledningen till min post var att jag minns detta jag läste för ett tag sedan:
(FB) Universitá Bocconi !
(FB) Universitá Bocconi !

Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Bocconi är inte bättre än något annat norditalienskt universitet och i princip så är det namnet du betalar för och ingenting annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Det är väl egentligen bara en fördel; universitetet är rikt. De har gräddfilar på LSE och kända firmor i London och du har ingen större konkurrens med goda engelskakunskaper. Idag står det dock rätt still på grund av krisen. Min kontaktperson berättade att bachelorstudenterna får finna sig i att tjäna ett knappt existensminimum och arbeta med dåliga avtal, om de jobbar i Italien. Det kommer väl vända, men det förändrar inte det faktumet att Bocconi för en vanlig rödblodig dödlig är bortkastade pengar. Du får i stort sett samma utbildning som på vilket annat italienskt universitet som helst, och kvalitén är inte högre än på något annat norditalienskt uni. Om man vill jobba någon annanstans än i Italien så är det bättre att utbilda sig i något annat land, t.ex. Storbritannien som många italienare ser som lite av en dröm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in