2010-01-19, 17:19
  #13
Medlem
Riesenschnauzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miss-Hyde
Jag vet, men det är fruktansvärt svårt för mig att se att jag gör fel eftersom att jag själv inte tycker att jag gör det. Hade folk kommenterat mig hade jag t.ex bara skrattat åt det, och jag tänker tyvärr att alla är likadana som jag. Jag vill ju kunna vara mig själv hela tiden eftersom att jag tycker att jag är en bra och rolig tjej som jag är, och det är svårt för mig att anpassa mig efter andras behov än mina egna.

Visst är det svårt....man får "bita sig i tungan" ibland för att inte uttrycka vad man egentligen tycker. Det blir att hålla igen tills du är bland dem som accepterar dig för hur du är.

Frågan är vad du hade tyckt om rollerna var omvända? Försök tänka till först, även om det verkar omöjligt. Det som du tycker är roligt, kan andra tycka är sårande. Detta påverkas inte av att du skrattar när du sagt det. Då verkar du bara ännu mer okänslig.

De andra kan känna av att du inte är på samma våglängd som de är. Det kan vara en anledning till att de snackar skit om dig till andra. Varför skulle dig säga något till dig, om de inte tror att du tar det på allvar? De kanske tror att du skämtar om allt?
Citera
2010-01-19, 17:20
  #14
Medlem
thefisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miss-Hyde
Inte kul som i ett "HAHAHAHAHAHA DEN DÄR VAR RIKTIGT JÄVLA BRA!!!" men mer "höhöhö"-kul, ja

Lite hö hö skulle det kunna vara om det var en av ens närmsta polare. Fast knappt då ens. Men detta var väl bara en bekant? För isåfall blir det bara.
Citera
2010-01-19, 17:23
  #15
Medlem
soapmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miss-Hyde
Har inga konkreta exempel på vad det är jag säger men det är allt från att kommentera något med personens yttre och personlighet till något den gjort eller ska göra och liknande. Ska tilläggas att jag aldrig säger det med en spydig underton utan att le eller skratta hjärtligt efteråt för att inte få personen att tro att jag menar allvar, men det verkar inte funka.

Som senast minns jag att en bekant hade köpt nya färgglada skor som han tycker väldigt mycket om och jag skämtade till det och frågade om han var målare, eftersom att han tydligen hade trampat i ett antal färgburkar under dagen. Det var väl inte direkt något grovt eller taskigt skämt men han tog tydligen illa upp ändå.

Det där var ju roligt. Kan inte förstå att nån blir ledsen/sur över det där.

Kanske sa du det bland massa andra människor så han kände sig hånad eller nåt? Då kan jag förstå.
Citera
2010-01-19, 17:26
  #16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riesenschnauzer
Visst är det svårt....man får "bita sig i tungan" ibland för att inte uttrycka vad man egentligen tycker. Det blir att hålla igen tills du är bland dem som accepterar dig för hur du är.

Frågan är vad du hade tyckt om rollerna var omvända? Försök tänka till först, även om det verkar omöjligt. Det som du tycker är roligt, kan andra tycka är sårande. Detta påverkas inte av att du skrattar när du sagt det. Då verkar du bara ännu mer okänslig.

De andra kan känna av att du inte är på samma våglängd som de är. Det kan vara en anledning till att de snackar skit om dig till andra. Varför skulle dig säga något till dig, om de inte tror att du tar det på allvar? De kanske tror att du skämtar om allt?

Du har så rätt i det du säger, men jag har också väldigt svårt att ändra på mig. Det handlar trots allt om personer jag tycker mycket om och jag vill ju absolut inte förlora dem på grund av det, men ändra på mig själv har alltid varit ett av mina största problem.

Citat:
Ursprungligen postat av thefisk
Lite hö hö skulle det kunna vara om det var en av ens närmsta polare. Fast knappt då ens. Men detta var väl bara en bekant? För isåfall blir det bara.

Jag tror kanske är grejen är att jag ser de här personerna som mer än bara bekanta, och känner just därför att jag kan göra och säga saker, eftersom att de borde veta att jag tycker om dem mer än så och jag med mina andra nära vänner kan vara på det viset.
Citera
2010-01-19, 17:27
  #17
Medlem
mudpacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miss-Hyde
Har inga konkreta exempel på vad det är jag säger men det är allt från att kommentera något med personens yttre och personlighet till något den gjort eller ska göra och liknande. Ska tilläggas att jag aldrig säger det med en spydig underton utan att le eller skratta hjärtligt efteråt för att inte få personen att tro att jag menar allvar, men det verkar inte funka.

Som senast minns jag att en bekant hade köpt nya färgglada skor som han tycker väldigt mycket om och jag skämtade till det och frågade om han var målare, eftersom att han tydligen hade trampat i ett antal färgburkar under dagen. Det var väl inte direkt något grovt eller taskigt skämt men han tog tydligen illa upp ändå.


Jag är en riktig skämtare, jag kan vara fruktansvärt grov i munnen. Däremot tycker jag man kan undvika att skämta om hur folk ser ut. Det är aldrig kul för personen ifråga.
Citera
2010-01-19, 17:32
  #18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av soapmaster
Det där var ju roligt. Kan inte förstå att nån blir ledsen/sur över det där.

Kanske sa du det bland massa andra människor så han kände sig hånad eller nåt? Då kan jag förstå.

Folk är tydligen av olika åsikter, fisken tyckte inte det var roligt medan du tyckte det osv.

Nej, det var inte bland folk och jag la till ett "haha, skoja bara" efter att jag sagt det, men ändå gick personen och tjurade över det.

Citat:
Ursprungligen postat av mudpac
Jag är en riktig skämtare, jag kan vara fruktansvärt grov i munnen. Däremot tycker jag man kan undvika att skämta om hur folk ser ut. Det är aldrig kul för personen ifråga.

Ja, alltså... Jag skulle aldrig säga "fan vilken jävla judenäsa du har" till någon med stor näsa, inte heller "kom hit nu fetto" till någon överviktig person, det är inte riktigt så jag menar, men som exemplet med skorna. Det var absolut inget elakt menat med det men det hade ändå med personens yttre att göra.
Citera
2010-01-19, 17:46
  #19
Medlem
Riesenschnauzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miss-Hyde
Ja, alltså... Jag skulle aldrig säga "fan vilken jävla judenäsa du har" till någon med stor näsa, inte heller "kom hit nu fetto" till någon överviktig person, det är inte riktigt så jag menar, men som exemplet med skorna. Det var absolut inget elakt menat med det men det hade ändå med personens yttre att göra.

Även om det inte är elakt menat...du vet inte vad den andra personen tycker.
De flesta av oss har något vi är överkänsliga mot. Ofta har det med utseende att göra, men inte alltid. Detta är dock inte något som vi berättar vitt och brett om. Känner du inte personen väl, kan det vara som att träda in på minerat område, när du kommenterar något som kan vara den andra personens ömma punkt.

Grova skämt, precis som ironi och sarkasm, kan lätt uppfattas som okänslighet.
Citera
2010-01-19, 17:47
  #20
Medlem
asdfasdfs avatar
Det du säger är kanske inte så elakt, men det är nog ändå något som de flesta bara skulle betrakta som plumpt och inte roligt.

Det går att vara elak och rolig. Det exempel du gav på kommentaren med skorna var varken eller. Bara plumpt. Det finns ju ingen finess i kommentaren...

Skaffa dig vänner som tycker att Petra Mede och Katrin Zytomierska är det roligaste som finns eller försök att tygla dig.
Citera
2010-01-19, 17:51
  #21
Medlem
Riesenschnauzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miss-Hyde
Nej, det var inte bland folk och jag la till ett "haha, skoja bara" efter att jag sagt det, men ändå gick personen och tjurade över det.

Om det nu inte uppfattades som ett skämt redan, hjälper det för det mesta inte att säga att man bara skojar. Det samma gäller för kommentarer som "Fattar du inte ett skämt".
Skadan har redan skett och frågan är om det är värt att försöka reparera skadan eller inte. Det beror på hur nära vänner ni är. Bra vänner kan ha överseende med klavertramp.
Citera
2010-01-19, 19:41
  #22
Medlem
polagoms avatar
Jag tycker du går för långt i ditt skojeri eller vad vi ska kalla det, men det beror ju på vilken syn jag vill att folk ska angående mig och applicerar det nu även mot dig.

Då jag har liknande drag som dig, så har jag väl lärt mig att kontrollera mig ungefär. Med mina bättre kompisar så släpper jag med loss än vid nya bekantskaper. För jag kan bli ansedd jävligt skum osv isf, och skippar gärna en sådan epitet. Föreslår att du tänker efter lite mer innan du drar något överdrivet skämt i fortsättningen.
Citera
2010-01-19, 19:59
  #23
Medlem
BabyPinks avatar
känner igen mej lite i dej miss-hyde. jag har asgrov humor, skämtar som en byggargubbe typ. det har uppfattats fel av många som tycker att jag är för frispråkig, ex mina kollegor på jobbet, de kan tycka att jag går över gränsen när jag skojar om typ analsex "höhö alla på fb undrar om jag tar den i tvåan, klart som fan jag gör", dom tycker typ att jag är äcklig och helt störd. dock har jag träffat vänner och killar som uppskattar min frispråkiga och ibland otrevliga (bitchiga) personlighet
Citera
2010-01-19, 20:06
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miss-Hyde
Vad tycker ni, vem har rätt och vem har fel i det här fallet? Går jag för långt med min oseriositet?
Ett misstag du gör är att du i den här frågan tänker i termer av rätt och fel.

Här sitter det i betraktarens öga och du har redan fått reda på hur rätt eller fel du har.

Att du inte menar något illa, och bara vill skoja lite är en uppfattning som finns i din hjärna. Inte i de andras. Dom har en annan uppfattning.

Det du beskriver är något av påhopp av lumpar-karaktär. Det finns ett begränsat antal personer som kommer att tolerera dig så länge du uppträder så.

Ta sko-exemplet. Du gör ned de nyköpta skorna. En inställsam fjant hade sagt "Åååå vilka fina skoor". För lyssnaren är ni två ytterligheter och majoriteten är emellan.
Skoägaren kommer att gilla positiva kommentarer bättre.

Försök att låta bli attacker på andra och rikta skämten mot andra måltavlor, så kommer det att gå bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in