2010-01-19, 16:35
Bannlyst
Jag har alltid varit ganska frispråkig av mig och skämtat mycket om allting, även om grövre och osmakliga saker. Jag tycker det är kul att säga saker som jag vet sticker lite i folks ögon (är oftast inte seriös med det) och som jag även vet roar andra.

Detta har gjort att jag blivit kallad kall, opassande, taskig, elak och mycket mer. Bekanta till mig har tagit illa upp av det jag sagt och tar mig ofta på alldeles för stort allvar. Mina nära vänner känner till min humor och vet när något jag säger är seriöst och inte (är i princip aldrig elak på ett seriöst sätt mot någon), men det är just nya bekanta som har svårt med min typ av humor. De tar saker jag säger som pikar mot dem, och det är verkligen inte meningen eftersom att jag tycker om de personerna väldigt mycket och menar absolut inte att vara elak med det jag säger.

Jag vill inte att de ska ta illa upp över saker jag säger men samtidigt har jag svårt att ändra på mig och se vad och när jag gör "fel" eftersom att de inte säger det till mig utan istället får jag veta det av någon annan som de sagt det till, och jag gillar verkligen inte när folk snackar bakom ryggen utan hade önskat att jag fått veta det direkt från dem.

Vad tycker ni, vem har rätt och vem har fel i det här fallet? Går jag för långt med min oseriositet?
Citera
2010-01-19, 16:38
Medlem
blotarns avatar
Är likadan. Du är som jag. Du är en Chandler Bing.
Det historiska tipset "var dig själv" passar i många situationer, men du har några få alternativ:

a) Dra dina skämt och skit i vad folk tycker. En dag kanske du skämtar för rätt kvinna som fattar din humor.
b) Skär ner på skämtandet. Tänk över saken innan du säger den. :P
Citera
2010-01-19, 16:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blotarn
Är likadan. Du är som jag. Du är en Chandler Bing.
Det historiska tipset "var dig själv" passar i många situationer, men du har några få alternativ:

a) Dra dina skämt och skit i vad folk tycker. En dag kanske du skämtar för rätt kvinna som fattar din humor.
b) Skär ner på skämtandet. Tänk över saken innan du säger den. :P

Det är just mig själv jag vill vara. Var på en fest för ett tag sedan efter att jag fått reda på att några på festen tyckte att jag sagt dumma saker och eftersom att det är personer jag tycker om så ville jag vara på min vakt, men det är inte min stil att bara sitta i soffan och småle åt vad folk säger och vara rädd för att något opassande ska komma ur min mun. Kände mig inte alls bekväm i situationen, men det är så det måste vara ifall jag ständigt måste oroa mig för att de såras.
Citera
2010-01-19, 16:50
Medlem
thefisks avatar
Kan du inte ge någon form av exempel på hur det kan låta? Tycker det är svårt att få en riktigt bra bild över vad du brukar säga annars.
Citera
2010-01-19, 16:51
Medlem
TrueCs avatar
Kan man få ett exempel på vad du skulle kunna säga?

Edit: Såg att fisken han före
Citera
2010-01-19, 16:58
Medlem
Riesenschnauzers avatar
Är du frispråkig och gärna säger saker som folk reagerar på, får du vara beredd på att gå på ett antal nitar. Alla har inte samma sorts humor. Det är bara att inse att många människor inte tycker det är acceptabelt att vräka ur sig allt som faller en in. Det kallas social anpassning.

Är själv ganska sarkastisk och ironiskt lagd, men har lärt mig att begränsa det till de som känner mig.
Citera
2010-01-19, 17:00
Bannlyst
Har inga konkreta exempel på vad det är jag säger men det är allt från att kommentera något med personens yttre och personlighet till något den gjort eller ska göra och liknande. Ska tilläggas att jag aldrig säger det med en spydig underton utan att le eller skratta hjärtligt efteråt för att inte få personen att tro att jag menar allvar, men det verkar inte funka.

Som senast minns jag att en bekant hade köpt nya färgglada skor som han tycker väldigt mycket om och jag skämtade till det och frågade om han var målare, eftersom att han tydligen hade trampat i ett antal färgburkar under dagen. Det var väl inte direkt något grovt eller taskigt skämt men han tog tydligen illa upp ändå.
Citera
2010-01-19, 17:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riesenschnauzer
Är du frispråkig och gärna säger saker som folk reagerar på, får du vara beredd på att gå på ett antal nitar. Alla har inte samma sorts humor. Det är bara att inse att många människor inte tycker det är acceptabelt att vräka ur sig allt som faller en in. Det kallas social anpassning.

Är själv ganska sarkastisk och ironiskt lagd, men har lärt mig att begränsa det till de som känner mig.

Jag vet, men det är fruktansvärt svårt för mig att se att jag gör fel eftersom att jag själv inte tycker att jag gör det. Hade folk kommenterat mig hade jag t.ex bara skrattat åt det, och jag tänker tyvärr att alla är likadana som jag. Jag vill ju kunna vara mig själv hela tiden eftersom att jag tycker att jag är en bra och rolig tjej som jag är, och det är svårt för mig att anpassa mig efter andras behov än mina egna.
Citera
2010-01-19, 17:04
Medlem
thefisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miss-Hyde
Har inga konkreta exempel på vad det är jag säger men det är allt från att kommentera något med personens yttre och personlighet till något den gjort eller ska göra och liknande. Ska tilläggas att jag aldrig säger det med en spydig underton utan att le eller skratta hjärtligt efteråt för att inte få personen att tro att jag menar allvar, men det verkar inte funka.

Som senast minns jag att en bekant hade köpt nya färgglada skor som han tycker väldigt mycket om och jag skämtade till det och frågade om han var målare, eftersom att han tydligen hade trampat i ett antal färgburkar under dagen. Det var väl inte direkt något grovt eller taskigt skämt men han tog tydligen illa upp ändå.

Fast det var inte roligt heller. Visst kan jag och mina polare säga den typen av saker ibland till varandra när vi går igång och sjukar oss. Men är ju inget jag skulle säga till någon bekant.
Tycker du verkligen det var kul?
Citera
2010-01-19, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thefisk
Fast det var inte roligt heller. Visst kan jag och mina polare säga den typen av saker ibland till varandra när vi går igång och sjukar oss. Men är ju inget jag skulle säga till någon bekant.
Tycker du verkligen det var kul?

Inte kul som i ett "HAHAHAHAHAHA DEN DÄR VAR RIKTIGT JÄVLA BRA!!!" men mer "höhöhö"-kul, ja
Citera
2010-01-19, 17:17
Medlem
asdfasdfs avatar
Synd att de lagt ner grillad annars kanske du kunnat söka jobb där...

Du kanske kan testa att prata snabbt och högt som Petra Mede?
Hon är inte heller rolig men för henne verkar det funka ändå genom att just prata snabbt och högt och sedan skratta själv åt det hon just sagt.
Iofs finns det många som bara tycker att hon är jobbig ändå... men, men...
Citera
2010-01-19, 17:19
Medlem
elitistisks avatar
Kan du kontrollera ditt fjanteri? För om du kan det så bör du göra det med. Dra dina smaklösa skämt bland de som känner dig och tänk efter innan du öppnar käften bland personer du inte alls känner. Jag personligen lärde mig detta själv när jag var runt 8-9.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in