Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-19, 15:58
  #1
Medlem
Prometeuss avatar
Jag får ganska lätt ont i korsryggen, speciellt vid marklyft, men även vid andra övningar. Körde med den rätt lätta vikten 40kg idag, ändå känns det obehagligt efter några repetitioner. Jag försöker verkligen ha rak rygg genom övningen så jag tror inte det orsakar problemet.

Kan det bero på att jag helt enkelt har väldigt svaga muskler i det området som får jobba hårt? Det är ungefär 4 timmar sen jag tränade nu men det känns fortfarande. Smärtan beskrivs bäst som värk, dock inte riktigt som träningsvärk.

Jag sitter oftast rätt dåligt på stolar och annat, kan det ge sådana problem?

Kan inte direkt minnas några skador men fick ganska ont på ett bjj-pass då jag blev lite böjd "bakåt" från back control, det var dock övergående.
Citera
2010-01-19, 16:08
  #2
Medlem
CBSativas avatar
Vad är det för sorts smärta? Om du känner att det är i musklerna tror jag inte det ska vara någon fara men om du känner att det i ryggraden så borde du nog låta någon kolla tekniken.

Angående BJJn. Säg åt dina träningspartners att inte göra några sorts can openers eller cranks om det nu är det du har blivit utsatt för.
Citera
2010-01-19, 16:20
  #3
Medlem
Prometeuss avatar
Smärtan sitter ganska långt ner, en liten bit ovanför svanskotan och är mitt i ryggen, antar att det är ryggraden då? Smärtan kan som sagt beskrivas som värk, lite som tränings-trött-värk men samtidigt obehagligare, känns inte bra som vanlig värk gör.

Tillfället då jag fick ont i ryggen var vid en aningen överdrivet våldsam RNC bakifrån, mycket drag med både armar och ben sas, i övrigt har jag inte råkat ut för något, vi kör inte med några typer av cranks.
Citera
2010-01-19, 16:41
  #4
Medlem
CBSativas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Smärtan sitter ganska långt ner, en liten bit ovanför svanskotan och är mitt i ryggen, antar att det är ryggraden då? Smärtan kan som sagt beskrivas som värk, lite som tränings-trött-värk men samtidigt obehagligare, känns inte bra som vanlig värk gör.

Okej. Den smärtan beror förmodligen på bristande teknik. Låt någon se över den och sänk vikterna tills det verkligen sitter.
Citera
2010-01-19, 17:02
  #5
Medlem
ettkilomjoels avatar
Du böjer nog ryggen fel när du lyfter och använder därför tyngden på fel ställe, då marklyft inte ska göra ont i ryggen.

Prova som ovanstående med sa att gå ner några vikter och börja om från början så att säga
Citera
2010-01-23, 09:44
  #6
Medlem
nonameds avatar
Värm upp redigt. Gör övningar för korsryggen vilket det är eller? Sen ger du dig på marklyft. Sänk vikten. Lätt att skada sig men ändå en övning där man behöver lägga på lite mer. Finns lite olika tekniker sumolyft kanske du skulle prova i början. Men jag hatar det. (du ska vila och köra rehab övningar ibörjan)
__________________
Senast redigerad av nonamed 2010-01-23 kl. 09:48.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback