2010-01-18, 20:56
Medlem
Tänkte starta en tråd om detta underbara band eftersom det har inte varit några större försök till det på FB enligt mig

Har lyssnat på dem i ett antal år nu och kan med handen på hjärtat säga att det är mitt absoluta favoritband i nuläget.
Tyckte deras musik var lite "småkonstig" till en början och den enda låten jag tyckte om var "Back To School". Men så började jag få upp ögonen för fler av deras andra verk och sen var jag fast De påverkade min musiksmak starkt och gjorde så att jag fick upp ögonen för många andra band med "alternativt" sound(The Melvins, Tool, Mastodon etc)

Men nu lämnar jag över stafettpinnen till er andra Deftones fans(om det nu finns några på FB)eller haters. Gillar/ogillar ni bandet? I så fall varför? Favoritlåt? Bästa plattan? Sämsta plattan? Synpunkter på deras nästa skiva? Synpunkter på Eros? osv osv
Citera
2010-01-18, 21:17
Medlem
Mashtars avatar
Började lyssna rejält mycket på Deftones när White Pony kom ut och de är mitt absoluta favoritband tillsammans med Nirvana.

De har verkligen ett brett spektrum av låtar, från det folk kanske mest förknippar med bandet; aggressivitet och tyngd, till mer melankoliska tongångar och vemod. Det jag gillar mest med dem är framförallt Chinos röst och texter som ger en helt annan dimension än band i samma genre, även om det är svårt att placera Deftones i en sådan.

Som sagt så tycker jag att Chinos texter, om ibland svårbegripliga och konstiga, lyfter bandet över allt annat, då de i sina konstigheter är ganska... poetiska, "vackra", och just vemodiga, iaf som jag tolkar dem. Gäller kanske mest texter White Pony och framåt.

Favoritlåtar är skitsvårt att plocka, men så här på rak arm dyker följande upp: Mascara, Be quiet and drive, Elite, The Passenger, Minerva, Hexagram, Change och Kimdracula upp.

Favoritplatta är nog White Pony eller Deftones.

Bästa minne: när jag såg dem i New York hösten 2003.
Citera
2010-01-18, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mashtar
Började lyssna rejält mycket på Deftones när White Pony kom ut och de är mitt absoluta favoritband tillsammans med Nirvana.

De har verkligen ett brett spektrum av låtar, från det folk kanske mest förknippar med bandet; aggressivitet och tyngd, till mer melankoliska tongångar och vemod. Det jag gillar mest med dem är framförallt Chinos röst och texter som ger en helt annan dimension än band i samma genre, även om det är svårt att placera Deftones i en sådan.

Som sagt så tycker jag att Chinos texter, om ibland svårbegripliga och konstiga, lyfter bandet över allt annat, då de i sina konstigheter är ganska... poetiska, "vackra", och just vemodiga, iaf som jag tolkar dem. Gäller kanske mest texter White Pony och framåt.

Favoritlåtar är skitsvårt att plocka, men så här på rak arm dyker följande upp: Mascara, Be quiet and drive, Elite, The Passenger, Minerva, Hexagram, Change och Kimdracula upp.

Favoritplatta är nog White Pony eller Deftones.

Bästa minne: när jag såg dem i New York hösten 2003.

Skulle faktiskt gärna vilja se dem live men har kollat på diverse live-videos på youtube och måste säga att den musikaliska kvaliten är inte på topp IMO. Men skulle ändå lätt vara värt att gå på en spelning bara för att höra Chinos "defscreams" in person så att säga

Kan inte vänta tills nya plattan
Citera
2010-01-19, 13:48
Medlem
clandestines avatar
Deftones är ett av mina favoritband och jag har hängt med sedan första skivan. Minns att det var en ordentlig spark i ballarna för mig som lyssnade mest på grunge vid tidpunkten. 7 words var komprimerad ilska som gick varm i min cd-walkman.

Hade lite svårt för around the fur, då den krävde lite mer av lyssnaren men när den väl var inlyssnad så gick den varm på stereon.

Sedan kom White Pony som nog är deras mest kompletta skiva, och nog den som är mest lätttillgänglig. Fan vad den är bra.

Skivorna därefter är lite ojämna, men det finns favoriter "Battle Axe" och "Deathblow" och "Beware" för att ta några exempel.

Nu har vi ju två nya skivor att se fram emot. Eros som vi inte vet när dom tänker släppa och den än så länge obetitlade skivan där Sergio Vega har gått in som bassist istället för Chi. Den ska släppas preliminärt i april senast jag hörde något och ska enligt Chino ha varit väldigt rolig och lätt att spela in. Han jämnförde lite med inspelningarna av bland annat Around the fur och White Pony som tydligen har varit liknande kreativa och roliga processer.

Jag såg dom live i paris och det var nog också under turnén 2003, och det enda jag kan säga är att inga youtubeklipp kan göra deras ljud rättvisa...
Det är riktigt jävla bra och det som slog mig var att samplingarna fick en tydligare plats i vissa låtar vilket gav en extra krydda.
Såg dom även på Roskilde 2005 tror jag, men det var en spelning mitt på dagen och jag hade svårt att komma in i stämning (bakis möjligen).
Citera
2010-01-19, 16:29
Medlem
Najs najs

Själv har jag ingen favoritplatta av Deftones(gillar alla ungefär lika mycket) men White Pony som många pratar varmt om ligger inte i topp för mig. Då tycker jag Around The fur och den självbetitlade plattan är något bättre. To each man his own antar jag
Citera
2010-01-19, 17:33
Medlem
rhymenocerouss avatar
Har lyssnat på Deftones i några år nu. Det var nog passenger som fick mig att öppna ögonen (eller öronen kanske man ska säga?) för dom ordentligt.

Min favoritplatta är around the fur och absoluta favoritlåten är nog dai the flu från samma platta.

Ett band som jag tror är svårsmält i mångas öron men jag tror de flesta skulle älska dom ifall dom bara satt sig in i musiken.

Hoppas verkligen dom kommer till sverige efter skivsläppet! Skulle vara så sjukt laddat!
Citera
2010-01-19, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhymenocerous
Hoppas verkligen dom kommer till sverige efter skivsläppet! Skulle vara så sjukt laddat!

Jovars
Tror dock inte deras fanbase i Sverige är vidare stor. Enda gången de varit i sverige är väl på nån hultsfred? eller har de varit här fler gånger?
Citera
2010-01-19, 22:47
Medlem
clandestines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillife
Jovars
Tror dock inte deras fanbase i Sverige är vidare stor. Enda gången de varit i sverige är väl på nån hultsfred? eller har de varit här fler gånger?

Tror dom har kört 2 gånger på hultsfred iaf 2000 och 2006 om jag inte minns fel
2006 så gick väl spelningen på Z-tv också......fan vad dåligt minne jag har
Citera
2010-02-18, 21:37
Medlem
Mashtars avatar
Nya plattan "Diamond eyes" släpps den 18/5. Äääääntligen!!!
http://m.youtube.com/index?desktop_u...ient=mv-google
Citera
2010-02-22, 18:22
Medlem
Tänkte bumpa tråden med lite info.

Imorgon släpper bandet en singel från sin nya platta "Diamond Eyes". Låten heter "Rocket Skates" och kommer att vara gratis att ladda ner från sidan deftones.com.

Här är en teaser av låten med lite info: http://www.youtube.com/watch?v=V2mt1S7wSP0

1...

2...

3...

YEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEES!!!
Citera
2010-02-22, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stillife
Tänkte bumpa tråden med lite info.

Imorgon släpper bandet en singel från sin nya platta "Diamond Eyes". Låten heter "Rocket Skates" och kommer att vara gratis att ladda ner från sidan deftones.com.

Här är en teaser av låten med lite info: http://www.youtube.com/watch?v=V2mt1S7wSP0

1...

2...

3...

YEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEES!!!

Rätt skönt riff i snippet där, även om det inte sa alltför mycket? När kan man i svensk tid vänta sig att kunna ladda ner hela låten? Riktigt skönt trumljud som vanligt!
Citera
2010-02-22, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettson3816
Rätt skönt riff i snippet där, även om det inte sa alltför mycket? När kan man i svensk tid vänta sig att kunna ladda ner hela låten? Riktigt skönt trumljud som vanligt!

Finns också live-versioner lite varstans på tuben som man kan lyssna på. Alla instrument hörs rätt bra på de flesta, det är bara låttesxten man inte riktigt hör. Måste säga att jag blev lite rädd när jag först hörde riffet, det lät så "nu-mainstream-metal" aktigt men när jag hade hört hela låten så lugnade jag ner mig. De har kvar Deftones-stuket
Just nu är klockan runt 12.53 i USA så det är ett tag kvar skulle jag tro. Damn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in