2005-11-30, 11:04
Medlem
jangos avatar
http://www.banachek.org
Citera
2005-12-28, 14:12
Medlem
Gringons avatar
Hade på högstadiet en lärare som minst sagt visste en del om en del. B.la hade han skrivit en bok om den där förmågan att kunna "lämna" sin kropp vid sömn/meditation (vad heter denna förmåga, någon???). I alla fall, enligt honom skulle man absolut inte försöka tjäna pengar på sin "förmåga". I värsta fall kunde det hända nåt tråkigt eller så förlorade man förmågan. Har flera gånger velat ta ett snack med honom igen. En av de mest faschinerade personer jag träffat. Många klasskompisar avfärdade hans korta, mystiska berättelser men jag och några till lyssnade intensivt. Enligt honom så borde alltså de som försöker tjäna pengar på sina förmågor vara lurendrejare. Det svaret kom efter att en i klassen sa något i stil med "Men om du har vänner som kan spå framtiden - varför kollar de inte börsens uppgång då"..

Sedan har jag hört att den där "Jörgen" är ett skämt genom min svärmor vars bekant känner honom. Om han är det eller inte vet dock inte jag.
Citera
2005-12-28, 17:13
Medlem
Halvannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gringon
Hade på högstadiet en lärare som minst sagt visste en del om en del. B.la hade han skrivit en bok om den där förmågan att kunna "lämna" sin kropp vid sömn/meditation (vad heter denna förmåga, någon???). I alla fall, enligt honom skulle man absolut inte försöka tjäna pengar på sin "förmåga". I värsta fall kunde det hända nåt tråkigt eller så förlorade man förmågan. Har flera gånger velat ta ett snack med honom igen. En av de mest faschinerade personer jag träffat. Många klasskompisar avfärdade hans korta, mystiska berättelser men jag och några till lyssnade intensivt. Enligt honom så borde alltså de som försöker tjäna pengar på sina förmågor vara lurendrejare. Det svaret kom efter att en i klassen sa något i stil med "Men om du har vänner som kan spå framtiden - varför kollar de inte börsens uppgång då"..

Sedan har jag hört att den där "Jörgen" är ett skämt genom min svärmor vars bekant känner honom. Om han är det eller inte vet dock inte jag.

Protest!
Inget skämt där inte. har gått några kurser tillsammans med honom och det är bara raka rör som gäller. För att inte tala om hans healingförmåga! Det närapå brinner om hans händer under healingsessionerna. Det kanske Kentiro kan intyga, du som blev av med din acne.

Högstadieläraren, har du inget namn på honom? Vore intressant om man känner igen honom. Det där med att vara lurendrejare om man tar betalt stämmer nog inte . Det är nog bara samvetet och avundsjukan som spökar då.

Om att spå framtiden: En gång för alla - man kan inte "spå" lottonummer mm. Inget som kan göra att man tjänar pengar. Annars är det en stående kommentar från Aschberg till alla som "spår"
Citera
2005-12-30, 08:26
Medlem
Gringons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halvannan
Protest!
Inget skämt där inte. har gått några kurser tillsammans med honom och det är bara raka rör som gäller. För att inte tala om hans healingförmåga! Det närapå brinner om hans händer under healingsessionerna. Det kanske Kentiro kan intyga, du som blev av med din acne.

Högstadieläraren, har du inget namn på honom? Vore intressant om man känner igen honom. Det där med att vara lurendrejare om man tar betalt stämmer nog inte . Det är nog bara samvetet och avundsjukan som spökar då.

Om att spå framtiden: En gång för alla - man kan inte "spå" lottonummer mm. Inget som kan göra att man tjänar pengar. Annars är det en stående kommentar från Aschberg till alla som "spår"

Märkligt nog så kommer jag inte ihåg hans namn.. Mats-någonting är jag nästan säker på att det var. Men även om jag hade hans fulla namn så vill jag inte lägga ut det här av respekt till honom. Lyckas du, Halvannan, komma på vem han är så kan du ju PMa mig.
Kanske menade han att man inte skulle försöka "utnyttja" sin förmåga för egen vinning helt enkelt. Som att försöka vinna på lotto eller mjölka folk på $$$ - då kunde man bli av med förmågan.
Citera
2006-01-01, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gringon

De som är medier måste ju tjäna pengar så att de kan leva de också så jag tycker inte att det är fel att de tar betalt. De skulle ju kunna låta bli att ta betalt men i så fall skulle de bara kunna hålla på med det på fritiden och då inte hinna hjälpa så många.
Citera
2006-01-03, 12:34
Medlem
calle555s avatar
Citat:
För att inte tala om hans healingförmåga! Det närapå brinner om hans händer under healingsessionerna. Det kanske Kentiro kan intyga, du som blev av med din acne.

Acne går för de flesta bort av sig själv, men om Jörgen påstår sig kunna bota acne så är det intressant eftersom det går att testa vetenskapligt. Tror du att Jörgen skulle vara intresserad av att delta i ett sådant test och bli världsberömd, vinna Randis miljon och så vidare?

Citat:

Vilka kriterier anser du måste uppfyllas för att en händelses utfall ska kunna spås?
Citera
2006-01-05, 18:35
Medlem
Halvannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calle555
Acne går för de flesta bort av sig själv, men om Jörgen påstår sig kunna bota acne så är det intressant eftersom det går att testa vetenskapligt. Tror du att Jörgen skulle vara intresserad av att delta i ett sådant test och bli världsberömd, vinna Randis miljon och så vidare?

Tror nog inte att Jörgen lovat eller garanterat bättring. Snarare lovat att försöka! Ang Kentiro så var frågan till honom om han kännt av värmen, inget annat.

Nej, jag är övertygad om att han inte är intresserad av lurendrejaren Randi!

Citat:
Ursprungligen postat av calle555
Vilka kriterier anser du måste uppfyllas för att en händelses utfall ska kunna spås?

Ingen aning. Dåtid, nutid och framtid kan man spå, inte vilka nummer man ska spela på Lotto.
Citera
2006-01-05, 18:51
Medlem
systems avatar
Citat:
...
Nej, jag är övertygad om att han inte är intresserad av lurendrejaren Randi!
...
På vilket sätt skulle Randi vara lurendrejare?
Citera
2006-01-06, 01:22
Medlem
Citat:
Ingen aning. Dåtid, nutid och framtid kan man spå, inte vilka nummer man ska spela på Lotto.
På vilket sätt är inte utfallet av lottodragningen en del av framtiden?
Citera
2006-01-06, 04:50
Medlem
Indians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
På vilket sätt skulle Randi vara lurendrejare?

Jag hoppar in & länkar till några vittnesmål om Randis karaktär.
Han är professionell magiker, och som sådan skicklig på att dupera människor.

Han agerar i media genom att avfärda alla påståenden om företeelser utanför den ortodoxa vetenskapen. Detta oavsett vilka undersökningar som stödjer sådana paståenden.

Hans agerande liknar därför mer politikerns än vetenskapsmannen. Han har f.ö. ingen vetenskaplig skolning och ej heller några vetenskapliga ambitioner med sitt pris - det rör sig om propagandavärde.
Kraven på träffsäkerhet i miljondollartestet sätts av Randi/JREF tillräckligt högt så att ingen klarar det.
(De kända psi-förmågorna -även hos specialbegåvningar när de inte har ideala betingelser- är vanligtvis ganska svaga, så riktiga vetenskapliga test görs i långa serier och utvärderas statistiskt)

Övergripande om Randi på svenska http://paranormal.se/topic/james_randi.html "Han är dåligt påläst om den parapsykologiska forskningen och hans kritik är överlusad av felaktigheter."

Om Randi på engelska; http://www.skepticalinvestigations.org/whoswho/index.htm#JamesRandi
"Of his current work, he writes, “We at the JREF are skilled in two directions: we know how people are fooled by others and we know how people fool themselves. We deal with hard, basic facts.” Yet in a review of his book The Supernatural A-Z: The Truth and the Lies, his fellow skeptic Susan Blackmore commented that the book “has too many errors to be recommended.”"

http://www.skepticalinvestigations.org/exam/Prescott_Randi.htm
Michael Prescotts analys av Randis påhittade argument & brist på trovärdiga källor i boken Flim Flam.
"Now, having explored his contribution to the Targ-Puthoff controversy in some detail, I am thoroughly unimpressed. Randi comes across as a bullying figure, eager to attack and ridicule, willing to distort and even invent evidence - in short, the sort of person who will do anything to prevail in a debate, whether by fair means or foul."
Länken förtjänar att läsas i sin helhet.

Symptomatiskt att Randi erkänner att han inte har något på fötterna i enskilda samtal med kritiker, men sedan struntar att korrrigera i kommande bokupplagor + återupprepar samma fel i nya mediaframträdanden.
Det handlar om propaganda, inte sanning.

En till sida som visar Randis lögnaktighet i media.. http://www.skepticalinvestigations.org/whoswho/Randi_dogs.htm
Tyvärr slår ju aldrig en ev. dementi i kommande nummer igenom, och det vet Randi. Han kommer undan med lögner, eftersom det finns så många som är känslomässigt engagerade i vetenskapligt status quo - så de är alltid beredda att tro Randi(/valfri dogmatisk skeptiker) som säger det de vill höra, oavsett hur ovederhäftigt och ovetenskapligt han beter sig.
Citera
2006-01-06, 09:56
Medlem
calle555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indian
De kända psi-förmågorna -även hos specialbegåvningar när de inte har ideala betingelser- är vanligtvis ganska svaga, så riktiga vetenskapliga test görs i långa serier och utvärderas statistiskt.

Svaga? I den här tråden diskuterar vi Förnimmelse-Jörgen och hans förmåga att på kommando i TV prata med andar är extremt tydlig. Det borde inte vara några större problem att testa hans förmåga.
Citera
2006-01-06, 15:16
Medlem
zizacons avatar
Mediers förmåga är väldigt enkel att testa. Ta ett gäng medier till samma hus. Sätt på dem ögonbindel och låt dom vandra runt i samma slinga.
Därefter kan de berätta vad de känt och om det visar sig att berättelserna är åtminstone relativt lika, så kan vi börja snacka sen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in