2004-02-18, 10:20
Bannlyst
Jag vet inte vad jag ska tro om denne man! Jag säger inte att jag tror, men jag säger ändå inte att jag inte tror!

Någon som varit hos honom?

Kortfattat kan man säga att han på något sätt fick reda på en massa om mig! Via andar eller tankeläsning, det vette fan, men han sa för mycket som stämde för att det skulle vara slumpen!
Jag kan också inlägga att jag knappt sa något, och koncentrerade mig på att inte "rycka till" vid "träffar", så han kan inte ha gissat rätt enbart på mina reaktioner!
Och såna saker som namn osv, det förstår jag inte hur han skulle få fram genom att se på mina "reaktioner"?! Speciellt inte när han gissar rätt på första försöket, flera gånger om!

Well, skeptiker, börja kasta skit nu, så ska jag svara på era frågor och kanske få mig en tankeställare själv!
Citera
2004-02-18, 10:25
Medlem
snapcases avatar
Vem är Jörgen Gustavsson? Kan du inte berätta lite om honom och om besöket?
Citera
2004-02-18, 14:54
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av digitalwanker
Och såna saker som namn osv, det förstår jag inte hur han skulle få fram genom att se på mina "reaktioner"?! Speciellt inte när han gissar rätt på första försöket, flera gånger om!

Hur mycket visste han om dig? Visste han vad du hette går det med lite detektivarbete att luska ut väldigt mycket.

Ett sätt att framstå som synsk är att vara bevandrad i sannolikhetslära och alltid ge svar som är det troligaste.

Du får gärna berätta vem denne man är och detaljerat berätta hur du kom i kontakt med honom och hur mycket information du givit honom innan han sade dessa träffande saker om dig. Och tänk på att små detaljer du sagt kan vara väldigt informativa om man vet hur man skall tolka dem och sätta dem i ett större sammanhang.
Citera
2004-02-19, 02:41
Bannlyst
Well, okej! Jörgen Gustavsson är mer känd som Mannen som jämt gråter i Förnimmelse av mord!

Det enda han visste om mig innan jag åkte dit var att jag heter Daniel.. Jag ringde inte från min hemtelefon, så han kan inte med hjälp av mitt telefonnummer luskat reda på något!

När vi väl började så berättade han efter ett litet tag att det fanns två personer där som ville ta kontakt med mig, en äldre herre som (enligt jörgen, var släkt på min mammas sida), tilläggas kan göras att min morfar stod mig väldigt nära.. Den andre var en yngre person, i 20-års åldern, som blivit mördad, helt klart (också igen enligt jörgen).. han berättade detaljer om dessa två personer, och dom passar in som handen i handsken på min morfar och en nära vän som blivit mördad för några år sedan.. Well, vi pratade i cirka 1 timme, så att citera allt som sades verkar överflödigt.. Kortfattat kan som sagt sägas att han prickade in namn, årtal, detaljer kring de bådas bortgång mm mm på pricken..

Då är min fråga, hur fan lyckas han med det? Jag är väl medveten om sannolikhetslära mm, men det är en sak, det här är en annan sak! Att gissa mellan man och kvinna är tämligen simpelt, men att gissa på ett namn + ålder + dödsorsak, det har inte med sannolikhetslära att göra!

Så, anybody? Hur lyckas han med det om det inte är något "paranormalt" inblandat?
Citera
2004-02-19, 03:00
Medlem
BF_Swedens avatar
Det som är intressant är ju vad du sade under den timmen ni pratade. Det låter ju onekligen väldigt fantastiskt när du berättar det och jag kan inte bara säga att han är en bluff men om jag ändå ska ha lite invändningar så kan man ju tänka sig att de flesta har någon äldre mansperson som står/stod en nära.

Nu antar jag att han sade saker som du förknippade med din morfar och frågan är ju hur detaljerad han var och hur mycket du själv lägger in i hans funderingar. Detta vet jag ju inget om.

Men om man ser på de medier som är bluffare så förlitar de sig oftast på att personen själv så gärna vill att det ska fungera att det blir en självuppfyllande profetia och att man omedvetet godtar och förfinar mer allmänna och svävande uttalanden och väver ihop det, eller snarare lägger ett pussel i huvudet så att det stämmer med sin egna relationer.

Är du säker på att han inte kan ha tagit reda på något om dig? Det enda han vet om dig är att du heter Daniel, ungefär hur gammal du är, hur du är klädd, vilken dialekt du har och att du troligtvis inte är helt främmande för det övernaturliga. Jag tycker att du ska tänka efter om han kan ta reda på något genom mobiltelefonnumret eller något annat som gör att han kan få reda på ditt efternamn. När han väl har det kan han ta reda på när din morfar dog och sådant.

Hur gick detta möte till egentligen? Ringde du från en mobil/telefonkiosk/någon annans hemtelefon och sade att du hette Daniel och sedan träffades ni?

EDIT: När han talade med dig, hur gick snacket? Oftast vill de ha igång dig att tala. Till exempel kanske han säger " Jag ser en mansperson..... en äldre... " och sedan hoppas de att du fyller i här och där.
Citera
2004-02-21, 07:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Det som är intressant är ju vad du sade under den timmen ni pratade. Det låter ju onekligen väldigt fantastiskt när du berättar det och jag kan inte bara säga att han är en bluff men om jag ändå ska ha lite invändningar så kan man ju tänka sig att de flesta har någon äldre mansperson som står/stod en nära.

Nu antar jag att han sade saker som du förknippade med din morfar och frågan är ju hur detaljerad han var och hur mycket du själv lägger in i hans funderingar. Detta vet jag ju inget om.

Men om man ser på de medier som är bluffare så förlitar de sig oftast på att personen själv så gärna vill att det ska fungera att det blir en självuppfyllande profetia och att man omedvetet godtar och förfinar mer allmänna och svävande uttalanden och väver ihop det, eller snarare lägger ett pussel i huvudet så att det stämmer med sin egna relationer.

Är du säker på att han inte kan ha tagit reda på något om dig? Det enda han vet om dig är att du heter Daniel, ungefär hur gammal du är, hur du är klädd, vilken dialekt du har och att du troligtvis inte är helt främmande för det övernaturliga. Jag tycker att du ska tänka efter om han kan ta reda på något genom mobiltelefonnumret eller något annat som gör att han kan få reda på ditt efternamn. När han väl har det kan han ta reda på när din morfar dog och sådant.

Hur gick detta möte till egentligen? Ringde du från en mobil/telefonkiosk/någon annans hemtelefon och sade att du hette Daniel och sedan träffades ni?

EDIT: När han talade med dig, hur gick snacket? Oftast vill de ha igång dig att tala. Till exempel kanske han säger " Jag ser en mansperson..... en äldre... " och sedan hoppas de att du fyller i här och där.

Självklart så kan han ju ha "gissat sig till" att det bland annat var min morfar jag ville "få kontakt med", då med tanke på att dom flesta har någon äldre som gått bort.. Men han pratade ganska mycket om små detaljer, och dom passade in direkt på min morfar. Säkerligen på flera andra också, det säger jag inget om, men av alla varianter av människor som finns så är det ju en ganska bra gissning i så fall..

Jag ringde från min flickväns syster, och hon vet inget om mig, vi känner knappt varandra.. Hon har inte heller pratat med min flickvän, eller min flickväns mamma/pappa eller liknande.. Så det enda han kan ha vetat var mitt namn, min dialekt, vilket nummer jag ringde ifrån (vilket inte skulle hjälpt honom något alls).

Du nämner det här med att den som vill "ta kontakt" oftast fyller i själv, det vet jag att jag inte gjorde, för jag har allt på band, och har lyssnat igenom det flera gånger..

Jag kanske bör påpeka åter igen att jag inte säger mig tro på det här till 100%, men vill ha en förklaring på något sätt.. Att säga att all information han gav mig kom ifrån gissningar, och ifrån mina reaktioner, det håller inte, ingenstans!
Citera
2004-02-21, 21:20
Medlem
sceptics avatar
Tekniken de påstått synska använder sig av vid dessa kontakter med döda släktingar kallas (givetvis inte av de själva) "cold reading" dvs. man fiskar efter svar hos "offret". Prova att söka på google efter det så lär du hitta en hel del, exempelvis denna guide till cold reading.
Citera
2004-02-22, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av digitalwanker
Jag vet inte vad jag ska tro om denne man! Jag säger inte att jag tror, men jag säger ändå inte att jag inte tror!

Någon som varit hos honom?

Kortfattat kan man säga att han på något sätt fick reda på en massa om mig! Via andar eller tankeläsning, det vette fan, men han sa för mycket som stämde för att det skulle vara slumpen!
Jag kan också inlägga att jag knappt sa något, och koncentrerade mig på att inte "rycka till" vid "träffar", så han kan inte ha gissat rätt enbart på mina reaktioner!

Well, skeptiker, börja kasta skit nu, så ska jag svara på era frågor och kanske få mig en tankeställare själv!

Ska du vara med i Aschbergs "Insider - förnimmelse av bluff"?
Citera
2004-02-22, 01:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sceptic
Tekniken de påstått synska använder sig av vid dessa kontakter med döda släktingar kallas (givetvis inte av de själva) "cold reading" dvs. man fiskar efter svar hos "offret". Prova att söka på google efter det så lär du hitta en hel del, exempelvis denna guide till cold reading.

Jodå, jag vet vad cold reading är, och det kan jag försäkra dig om att det inte handlade om här!
Innan jag ens hunnit öppna käften eller för den delen ens reagera, så hade han givit mig väldigt specifika detaljer om två personers bortgång. Dessa två personer är/var de två personer jag hoppades få "kontakt med"..
Tilläggas bör också göras att dessa två personers dödsfall inte var några "vanliga" dödsfall!

Citat:
Ursprungligen postat av advocaten
Ska du vara med i Aschbergs "Insider - förnimmelse av bluff"?

Nä, det tror jag verkligen inte!

Alltså, for all i know, så kan han vara ren bluff, det säger jag inget om.. Jag vill bara veta sanningen! Oh, ett fox mulder moment där!
Citera
2004-02-24, 21:57
Medlem
Digitalwanker, efter samtalet med Jörgen fick du ett kassettband med samtalet så att du kan lyssna mer hemma. Du har inte lust att göra bandet tillgängligt för oss? Det är först då som man kan ge underbyggda kommentarer på just ditt samtal.

Du skriver att "Jodå, jag vet vad cold reading är, och det kan jag försäkra dig om att det inte handlade om här!"

Jag har aldrig hört någon som sagt tvärtom.
Citera
2004-02-25, 01:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Älgmyra TP
Digitalwanker, efter samtalet med Jörgen fick du ett kassettband med samtalet så att du kan lyssna mer hemma. Du har inte lust att göra bandet tillgängligt för oss? Det är först då som man kan ge underbyggda kommentarer på just ditt samtal.

Du skriver att "Jodå, jag vet vad cold reading är, och det kan jag försäkra dig om att det inte handlade om här!"

Jag har aldrig hört någon som sagt tvärtom.

Jag har tänkt tanken på att krångla över det från band till dator, men grejjen är den att jag gärna inte vill blotta mig för vem som helst sådär. Vi pratar ju inte om irak krisen osv, utan det är ju ganska personliga saker.. Men jag förstår att det skulle underlättat..

Vad är det för fel med att jag påstår att det inte handlade om någon form av cold reading? Om jag inte tror att det handlade om det, ska jag då skriva att jag tror det handlade om det?

Förutsättningen för att cold reading ska fungera är ju att personen som blir utfrågad svarar och/eller reagerar på dom påståenden utfrågaren ger.. Detta gjorde inte jag, just av den anledningen att jag ville "testa" honom..

Men som jag sagt flera gånger förrut, det är verkligen ingen omöjlighet att han bara bluffar. Skulle bara vara intressant att få reda på exakt hur han "jobbar" i så fall!
Citera
2004-02-25, 14:06
Medlem
BloodyMarys avatar
Inte helt OT;
Jag har en bekant som påstår sig ha mediala förmågor och denna händelse utspelade sig för några veckor sen. Jag har en ärvd skänk (från farfar) hemma som tidigare stod på min dotters rum men hon vägrade ha den kvar i sitt rum då kläpparna till handtagen började klirra till synes utan anledning. Jag flyttade då över den till mitt rum men fenomenet kvarstår, när som helst börjar handtagen röra sig och klirra. Jag har även upplevt en del andra mysko saker i lägenheten som jag inte kunnat förklara.
Lite skämtsamt brukar jag säga att det är farfar som kommit och hälsat på och det var om skänken jag berättade för det sk. mediet. Träffsäkert svarar han då att det inte alls är min farfar utan säger att det är en äldre kvinna. När jag frågade om henne var han rätt tveksam till att svara eftersom han inte tyckte att det var rätt tillfälle men efter viss övertalning berättade han att han "förnimmat" hennes närvaro flera gånger när han träffat mig. När jag frågade vad hon hette sa han att han bara kunde höra mitt namn och han beskrev även hennes utseende. Det lustiga är att jag har en gammal död släkting som stämmer in på beskrivningen och det är även från henne jag själv ärvt mitt namn. Sammanträffande eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in