2006-01-07, 21:13
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indian
Jag hoppar in & länkar till några vittnesmål om Randis karaktär.
Han är professionell magiker, och som sådan skicklig på att dupera människor.

Han agerar i media genom att avfärda alla påståenden om företeelser utanför den ortodoxa vetenskapen. Detta oavsett vilka undersökningar som stödjer sådana paståenden.

Hans agerande liknar därför mer politikerns än vetenskapsmannen. Han har f.ö. ingen vetenskaplig skolning och ej heller några vetenskapliga ambitioner med sitt pris - det rör sig om propagandavärde.
Kraven på träffsäkerhet i miljondollartestet sätts av Randi/JREF tillräckligt högt så att ingen klarar det.
(De kända psi-förmågorna -även hos specialbegåvningar när de inte har ideala betingelser- är vanligtvis ganska svaga, så riktiga vetenskapliga test görs i långa serier och utvärderas statistiskt)

Övergripande om Randi på svenska http://paranormal.se/topic/james_randi.html "Han är dåligt påläst om den parapsykologiska forskningen och hans kritik är överlusad av felaktigheter."

Om Randi på engelska; http://www.skepticalinvestigations.org/whoswho/index.htm#JamesRandi
"Of his current work, he writes, “We at the JREF are skilled in two directions: we know how people are fooled by others and we know how people fool themselves. We deal with hard, basic facts.” Yet in a review of his book The Supernatural A-Z: The Truth and the Lies, his fellow skeptic Susan Blackmore commented that the book “has too many errors to be recommended.”"

http://www.skepticalinvestigations.org/exam/Prescott_Randi.htm
Michael Prescotts analys av Randis påhittade argument & brist på trovärdiga källor i boken Flim Flam.
"Now, having explored his contribution to the Targ-Puthoff controversy in some detail, I am thoroughly unimpressed. Randi comes across as a bullying figure, eager to attack and ridicule, willing to distort and even invent evidence - in short, the sort of person who will do anything to prevail in a debate, whether by fair means or foul."
Länken förtjänar att läsas i sin helhet.

Symptomatiskt att Randi erkänner att han inte har något på fötterna i enskilda samtal med kritiker, men sedan struntar att korrrigera i kommande bokupplagor + återupprepar samma fel i nya mediaframträdanden.
Det handlar om propaganda, inte sanning.

En till sida som visar Randis lögnaktighet i media.. http://www.skepticalinvestigations.org/whoswho/Randi_dogs.htm
Tyvärr slår ju aldrig en ev. dementi i kommande nummer igenom, och det vet Randi. Han kommer undan med lögner, eftersom det finns så många som är känslomässigt engagerade i vetenskapligt status quo - så de är alltid beredda att tro Randi(/valfri dogmatisk skeptiker) som säger det de vill höra, oavsett hur ovederhäftigt och ovetenskapligt han beter sig.
Jo, men alltså.. Randi påstar aldrig att han är övernaturlig eller har paranormala förmågor. Tvärtom, han visar hur lätt det är att att lura folk, och han använder samma trix som många s.k. "medium" gör, och han gör ingen hemlight av det. Tvärtom, så berättar han ju att det är just det han håller på med. Då är han väl ingen lurendrejare?

De fåtal människor som i verkligheten har verkliga mediala/magiska förmågor har ju inget att frukta. Det är ju dem han vill finna.

Detta blev kanske offtopic, men men jag vill poängtera att jag INTE vill dissa Jörgen G ellar andra medium. Jag bara undrar hur Randi kan bli klassad som lurendrejare då hans avsikt aldrig varit att vilseleda människor, hans kall är att själv avslöja lurendrejare.
Citera
2006-01-08, 00:28
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Aschberg säger sig har avslöjat Jörgen Gustavsson i TV 3::s Insider. Borde vara ett intressant program för er som har TV3.

http://www.expressen.se/index.jsp?a=110059

Hur lyckades han avslöja honom? Nån som kommer ihåg? Vad jag minns så sökte Aschberg upp honom och Jörgen ville inte släppa in honom i lägenheten.
Citera
2006-01-08, 01:00
Medlem
god mats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
Hur lyckades han avslöja honom? Nån som kommer ihåg? Vad jag minns så sökte Aschberg upp honom och Jörgen ville inte släppa in honom i lägenheten.
Han fick honom att gå på en påhittad historia och berätta saker om en försvunnen kvinna som inte var försvunnen.

"Avslöjande" är verkligen att ta i.
Citera
2007-01-02, 18:47
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av god mat
Han fick honom att gå på en påhittad historia och berätta saker om en försvunnen kvinna som inte var försvunnen.

Precis!

Speciellt med tanke på att det visade sig att det i själva verket var Aschberg som blev avslöjad:

http://soultravel.nu/2004/040227-aschberg/index.shtml

Citera
2007-01-02, 20:17
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankan
Precis!

Speciellt med tanke på att det visade sig att det i själva verket var Aschberg som blev avslöjad:

http://soultravel.nu/2004/040227-aschberg/index.shtml

Kolla premisserna. Aschberg skulle testa om siarna kunde fjärrskåda. Om de kan de så borde de rimligen kunna avslöja lögner direkt, eller hur? Aschberg har inte ljugit om att han ljög för siarna. Det finns ett hejdlöst foto från Randis resa i Ryssland under 90-talet. En kvinna sitter med ett foto av den avrättade Ted Bundy och säger massa snälla saker om honom. Man borde ju kunna förvänta sig att en person som är fjärrskådare förstår att Bundy var en seriemördare som mördat massvis med kvinnor och dessutom var han en våldtäktsman och nekrofil. Fjärrskådarna är en som en samling parkbänksfyllon som uttalar sig vitt och brett om allting. Men när det gäller att skydda den egna personen från åtlöje är de helt impotenta.

På tal om Gustafssons dotter så har han sig själv att skylla. Han har medvetet gjort sig en hacka på att ljuga för folk. Det är Gustafsson, inte Aschberg, som är den store barnmisshandlaren.
Citera
2007-01-02, 20:22
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av god mat

Du kan säga till precis vem som helst att Nisse Hult har försvunnit. De flesta skulle säga "vad tråkigt" och inte göra något mer. Gustavsson började inte ens med att kolla om Nisse Hult faktiskt finns, utan började att pladdra på som ett annat fyllo.

Avslöjande är precis vad det är.
Citera
2007-01-02, 20:48
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indian
Jag hoppar in & länkar till några vittnesmål om Randis karaktär.
Han är professionell magiker, och som sådan skicklig på att dupera människor.
Ja. Men skillnaden är att han begär inte att någon skall tro på att det är sant när han drar kaniner ur hattar. De som påstår att de är fjärrskådare begär att folk skall tro på dom när de fabulerar hej vilt.

Så länge Randi inte använder fysiskt våld, hot om fysiskt våld eller stjäl så har han all rätt i världen att ljuga så mycket han vill för att avslöja bluffmakarna. Om de verkligen var fjärrskådare så skulle de upptäcka på lång väg vilka Randis avsikter var. Eller anser du att journalister, poliser och underrättelseagenter inte heller skall få ljuga?

Sedan så är det märkligt att de som är fjärrskådare alltid väljer så sjaskiga yrkesval. Aldrig att de drar in sköna stålar på börsen. Och kom inte och säg att "förmågan går förlorad om man använder den för personligt bruk (men bidrag är trevligt)". För det kryllar av idrottare, författare, konstnärer, ingenjörer, filosofer och många, många fler som använder sig av sina talanger utan att de går förlorade, snarare tvärt om.
Citera
2007-01-03, 17:29
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gringon
Hade på högstadiet en lärare som minst sagt visste en del om en del. B.la hade han skrivit en bok om den där förmågan att kunna "lämna" sin kropp vid sömn/meditation (vad heter denna förmåga, någon???).

"Förmågan" kallas hypnagogia på engelska, och är ett fenomen där man tycker sig uppleva märkliga saker precis på gränsen mellan sömn och vaket tillstånd.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hypnagogia
Citera
2007-01-03, 18:20
Medlem
Pamlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av digitalwanker
Well, okej! Jörgen Gustavsson är mer känd som Mannen som jämt gråter i Förnimmelse av mord!

Det enda han visste om mig innan jag åkte dit var att jag heter Daniel.. Jag ringde inte från min hemtelefon, så han kan inte med hjälp av mitt telefonnummer luskat reda på något!

När vi väl började så berättade han efter ett litet tag att det fanns två personer där som ville ta kontakt med mig, en äldre herre som (enligt jörgen, var släkt på min mammas sida), tilläggas kan göras att min morfar stod mig väldigt nära.. Den andre var en yngre person, i 20-års åldern, som blivit mördad, helt klart (också igen enligt jörgen).. han berättade detaljer om dessa två personer, och dom passar in som handen i handsken på min morfar och en nära vän som blivit mördad för några år sedan.. Well, vi pratade i cirka 1 timme, så att citera allt som sades verkar överflödigt.. Kortfattat kan som sagt sägas att han prickade in namn, årtal, detaljer kring de bådas bortgång mm mm på pricken..

Då är min fråga, hur fan lyckas han med det? Jag är väl medveten om sannolikhetslära mm, men det är en sak, det här är en annan sak! Att gissa mellan man och kvinna är tämligen simpelt, men att gissa på ett namn + ålder + dödsorsak, det har inte med sannolikhetslära att göra!

Så, anybody? Hur lyckas han med det om det inte är något "paranormalt" inblandat?

Meningslöst för dig att resonera här enna lägret tror att det du säger är sant andra lägret tror att det är osant oavsettt vad du säger. Dock en varningens finger om du är vis håller du dig borta från att ta kontakt med de döda ty det är inte de död utan något annat, det är faktiskt den här kunskapen som har gjort att många har blivit kristna.
Citera
2007-01-27, 16:22
Medlem
Man ska hålla sig borta från "svarta krafter" för det som de här "medium" håller på med är just det..de har knappast kontakt med de döda utan med onda andar som har möjlighet att förvandla sig själva till att se ut som någon som är död(eller t.o.m levande).De döda är i en helt annan dimension och har ingen möjlighet att kontakta de levande utom genom drömmar..det är det enda,allt annat är svart magi
Citera
2007-01-27, 17:00
Medlem
Nevyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
"Förmågan" kallas hypnagogia på engelska, och är ett fenomen där man tycker sig uppleva märkliga saker precis på gränsen mellan sömn och vaket tillstånd.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hypnagogia

Tror snarare att killen syftade på Astral projektion eller UUKU.
Citera
2007-01-27, 17:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pamlor
Meningslöst för dig att resonera här enna lägret tror att det du säger är sant andra lägret tror att det är osant oavsettt vad du säger. Dock en varningens finger om du är vis håller du dig borta från att ta kontakt med de döda ty det är inte de död utan något annat, det är faktiskt den här kunskapen som har gjort att många har blivit kristna.

Utveckla gärna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in