2010-01-18, 17:57
Medlem
När jag var liten och vi gick till bibliotek med skolan så stannade alltid fröken utanför och sa till oss en sista gång att vi bara fick viska där inne... och att springa var inte att tala om. När vi väl var inne och någon ändå började prata högt eller springa, då kom det alltid fram en biblotekarie och bad oss vara tysta.

När jag var där under gymnasietiden så var det fortfarande inte okey att springa omkring och att prata högt.

Under hela tiden så stack de som förde oväsen ut från mängden och fick konstiga blickar, det kunde till och med vara så att en pensionär som var där kom och bad en att hålla tyst.

Men nu när jag har börjat på universitet och går dit ibland, då är det ett jävla liv! Nu när jag som mest behöver ha lugn och ro när jag sitter där och läser. Ungar som springer omkring och tror att dom fortfarande är kvar på dagis, tonåringar som sitter och skriker som att dom var på en fritidsgård, "vuxna"männniskor som inte stängt av mobilen och när det ringer så plockar dom upp telefonen och mer eller mindre skriker rakt ut hela sitt samtal.

Vad fan hände? Kan vi inte bevara några saker som är bra i det här landet? Kunde vi inte ha haft en jävla plats i vårt samhälle där det är lite lugn och ro, bibliotek är väl en passande plats då många som läser helst vill ha tyst runtomkring sig.

Personligen så kommer jag helt att sluta gå till denna lekpark för allehanda idioter/ouppfostrade snorungar.

Är det bara på "mitt" bibliotek som det inte längre är tyst? Om inte: vad beror det på? Finns det några som helt allvarligt tycker att vi ska förstöra stämningen på biblioteken genom att prata i telefon/leka osv?

*Mod kan flytta tråden om den gör sig bättre på annat ställe. Var i valet och kvalet.
Citera
2010-01-18, 18:00
Bannlyst
Varför säger du inte åt människor som inte är tysta att knipa igen?

Håller klart med att det ska vara en lugn "ton" på ett bibliotek och är det någon som inte håller den "tonen" så är det inte svårare än på ett trevligt sätt be personen att dämpa sig lite, istället för att komma hem och grina framför datorn

Sen är det skitungar från skolor där får du fan tåla lite. Du har väl själv varit barn en gång i tiden?
Citera
2010-01-18, 18:03
Medlem
Fasans.mans avatar
Håller delvis med dig, men om du störs så väldigt av ljud när du läser kan du väl sätta dig i de tysta läsesalar som finns på universitetsbiblioteken?
Citera
2010-01-18, 18:09
Medlem
i69FatChicks>>> Det hade jag absolut gjort, men problemet är att det är café-ton direkt när man kommer in. Jag skulle alltså behöva be 10-20 personer att dom ska vara tysta (varje gång jag är där). Det är alltså det här som är det stora problemet, förr var det en eller två som kanske oväsnades och dom framstod som konstiga, nu är det helt okey att alla platar i normal samtalston och jag skulle framstå som väldigt konstig och jag började "hyscha" åt folk.

Fasans.man>>> Jag pratar om ett statsbibliotek.
Citera
2010-01-18, 18:09
Medlem
rayraviolis avatar
Jag tror att det är del av en allmän trend där bibliotek ska vara intellektuella smältdeglar/mötesplatser/kritiska noder/informationscentrum/multimediala kunskapsresurser eller nåt annat modernt. Precis som trådskaparen så är jag lite old school när det handlar om bibblor.
Citera
2010-01-18, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NewBornBaby
i69FatChicks>>> Det hade jag absolut gjort, men problemet är att det är café-ton direkt när man kommer in. Jag skulle alltså behöva be 10-20 personer att dom ska vara tysta (varje gång jag är där). Det är alltså det här som är det stora problemet, förr var det en eller två som kanske oväsnades och dom framstod som konstiga, nu är det helt okey att alla platar i normal samtalston och jag skulle framstå som väldigt konstig och jag började "hyscha" åt folk.

Ja då är det en annan femma. Antingen får du ta med dig boken hem och läsa, låsa in dig på toan, be alla hålla käften eller byta bibliotek
Citera
2010-01-18, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i69FatChicks
Ja då är det en annan femma. Antingen får du ta med dig boken hem och läsa, låsa in dig på toan, be alla hålla käften eller byta bibliotek

Jo det är väl tyvär så. Fan, jag som gillade det lugna biblioteket.

Ingen annan som har samma erfarenheter och är nästan lika irriterad som jag?
Citera
2010-01-18, 18:47
Medlem
Pranchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewBornBaby

Har ni ingen tyst avdelning där ändå? Trodde jag de flesta bibliotek hade en.
Citera
2010-01-18, 19:22
Medlem
http://www.gp.se/jobbstudier/1.16471...t-pa-ub-langre

Tydligen nu måste vara de som INTE stör som inte är välkomna längre...
Senast redigerad av MrMinute 2010-01-18 kl. 19:24.
Citera
2010-01-18, 19:25
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Tyckte det kunde vara livat ibland även på 80-talet, jag märker ingen skillnad iaf
Citera
2010-01-18, 19:44
Medlem
Klart att man ska kunna läsa i lugn och ro på biblioteket, men jag måste hålla med artikeln i GP. Det är ett feltänk att kräva tystnad i hela biblioteket.

Varför måste det vara tyst vid disken? Eller bland hyllorna? Nä, mycket bättre då att göra som UB har gjort och införa tysta läsesalar.
Citera
2010-01-18, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redaks
Klart att man ska kunna läsa i lugn och ro på biblioteket, men jag måste hålla med artikeln i GP. Det är ett feltänk att kräva tystnad i hela biblioteket.

Varför måste det vara tyst vid disken? Eller bland hyllorna? Nä, mycket bättre då att göra som UB har gjort och införa tysta läsesalar.

Varför kan man inte hålla en låg ton när man pratar? Visst behöver man inte lära sig teckenspråk för att få fråga något, eller för att ha en konversation med en annan person, men lite respekt mot alla andra (som faktiskt skiter i att Lisa knullade Markus i tre timmar kvällen innan) skulle inte skada, speciellt i de bibliotek där det inte finns tysta läsesalar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in