Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-25, 11:22
  #145
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullfittan
Vill du ha knäpptyst så låna hem boken och läs i lugn och ro. Biblioteket är en allmänt finansierad verksamhet och några få boknördar som vill ha tyst kan knappast sätta sig över barnfamiljer, studenter i grupp och andra.

Självklart ska man visa respekt och inte springa och skrika men ungar är ungar och ibland behöver man prata.
Ungar som gapar och skriker ska inte vara på biblotek, de ska vara på dagis, fritis eller fritidsgårdar.
Normalt uppfostrade barn får lära sig tala tyst och lågmält på biblotek.
Citera
2016-09-25, 12:49
  #146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullfittan
Vill du ha knäpptyst så låna hem boken och läs i lugn och ro. Biblioteket är en allmänt finansierad verksamhet och några få boknördar som vill ha tyst kan knappast sätta sig över barnfamiljer, studenter i grupp och andra.

Självklart ska man visa respekt och inte springa och skrika men ungar är ungar och ibland behöver man prata.

"Ungar är ungar" är en så jävla dålig ursäkt. När jag var barn var det ta mig fan knäpptyst på vårt lokala bibliotek. Båda vuxna och ungar höll käften och satt still. Om någon väsnades för mycket blev man tillsagd både av personal och andra besökare. Men så är jag ju ifrån ett område där människor kan uppföra sig också. Uppfostran ni vet.
Citera
2016-09-26, 18:21
  #147
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomtoddler
"Ungar är ungar" är en så jävla dålig ursäkt. När jag var barn var det ta mig fan knäpptyst på vårt lokala bibliotek. Båda vuxna och ungar höll käften och satt still. Om någon väsnades för mycket blev man tillsagd både av personal och andra besökare. Men så är jag ju ifrån ett område där människor kan uppföra sig också. Uppfostran ni vet.
Håller med. Det SKA vara tyst på biblioteken, och det ska inte lukta sockervadd, utan bokpapper! En fantastisk doft.
Citera
2016-12-16, 08:31
  #148
Medlem
PelleKrans avatar
Minnet sviker ofta människan, så anekdoter om den vackra barndomen ska såklart tas med en nypa salt. Nåväl, när det gäller frågan tråden berör så är det ju helt enkelt så att biblioteket ofta är den enda offentliga plats som inte är kommersialiserad (och därför den enda som är gratis att besöka). Fritidsgården är stängd sedan länge. Med fler och aggressivare väktare i centrum söker såväl ungdomar som a-lagare flykten till biblioteken. Samtidigt ökar kommunernas press på biblioteken att de ska ha fler besökare och längre öppettider. De flesta kommuner har idag inskrivet någon stans i kulturpolitiken att biblioteket ska vara "en mötesplats".

Från bibliotekarier som jobbat i problemkommuner förstår jag att det i hög grad rör sig om unga "som inte har någon stans att ta vägen, som upplever att samhället inte är till för dem, och som inte kan, vill eller vågar gå hem". Med andra ord har biblioteket fått ta över arbete från så väl socialtjänst som fritidsgård. Och då har vi inte ens kommit in på äldre män som ber (unga kvinnliga) bibliotekarier hjälpa dem porrsurfa, eller unga män som stöter på bibliotekarier på deras arbetstid.

Nu tror jag det gamla biblioteket som någon sorts arkiv med läsesal är förlegat, men samtidigt är kanske inte det nuvarande alternativet något vidare. Mer aktiverande miljöer och digitala lösningar är nog det enda vettiga sättet att göra biblioteket aktuellt idag. När 50% av hushållen är singelhushåll är tysta läsrum kanske inget det råder direkt brist på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback