Citat:
Ursprungligen postat av
jpettersson1991
Det kan nog stämma. Men det är inte så noga, du märker ju vad som sker med vikten vid ett angivet kaloriintag. Går inte vikten som du planerat så justerar du ju kalorierna oavsett vilken siffra du räknat på. Är målet viktnedgång/uppgång eller balans?
Lider av ambivalens runt kostupplägg, jag har fastnat i velande fram och tillbaka runt kosten.
40-45 år, runt 180 (+ - ngn cm) och och runt 90-92kg, 15-20% bf skulle jag uppskatta. Ser ganska bred ut men lite vattnig. Hyggligt muskulös för min ålder men lite slät, typ. Det extra fettet sitter mitt på skrinet och lite, lite runt bröstet I stort sett ingenting på sidorna, axlar, ben o.s.v.
I takt med TRT (det är kosher, via läkare o.s.v.) så har jag lagt på mig en del muskler men också en del övrig vikt. Skulle vilja slita av mig en 6-7kg och se hur det ser ut.
Jag har bekymmer med att få till en vettig diet tycker jag. Åtminstone som jag "litar" på i långa loppet. Har legat på allt mellan 2500kcal (min kaloribalans ungefär om jag räknar låg 1,3 aktivitetsnivå) till att äta 1800 under perioder. Mixtrat med makron, främst kolisarna och fettet. Ligger jag runt 2000 så märker jag inga positiva effekter på fettprocent och definitivt inte på gymmet och i återhämtningen.
Ska jag vara ärlig så ligger nog del av bekymret i att jag petar i kcal och makron för mycket och för ofta. Svårt att hålla i ett upplägg under längre period och sedan utvärdera. Något "skraj" för kolhydrater och fett också tror jag.
Är 1800 för lite ett par månader? 180 protein, 60 fett och 140 kolhydrater ungefär. Livrädd för att tappa de lilla muskler jag ändå har på kroppen utan att riva av fett och vatten.