Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat:
0%
röster
2019-07-14, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Ohhh, intresserant, trodde du skulle vara för att fulbunka och cutta senare men du tänker att man kör clean och maxar styrka, mobility o konditionsträning. Hade aldrig hört om limber 11 men verkar bra, flexibilitet kan jag tänka att man tappar om man ska försöka kötta tunga vikter korta reps (vet inte dock bara mina tankar)

Måste bara fråga; Du verkar inte digga 8-12 rep-rangen så mkt, varför är det? Trodde den ändå var ganska bra för att bygga muskler?

Stress, sömn, alkohol. Kvalitativt träningschema. Check.

Strax under 2g protein per kg check. Lågt fett och hög carb för att du vill ha energi men inte extra fett I guess? Alltid varit rädd för att äta mkt carbs dock det fanns ju en tid då människor sa att det var dåligt o Christian Ronaldo tom körde utan carbs osv, men du menar att så länge man har koll (gäller ju o räkna det ni säger) så kan man ha ett högt intag o det är okej? Lågt kaloriplus kanske 200-300 kcals antar jag, ger bäst utdelning.

Ville inte ha 8% under resans gång utan det var enbart slutmålet, kan ligga på 20% innan det o sen gå från 400c till 100c om dagen en månad så gör det säkert susen, gjort det för andra (fast de pro till skillnad från mig) - ville bara se om det var en tankegång du hade men du valde att ha konditionsträning pågående vid sidan av över hela året sett vilket låter bra. (Behöver inte vara såhär extremt men antar att (elr, ni får det att låta som att) vissa korrektioner får göras under tidens gång o det är sånt man får känna efter själv helt enkelt, o det tycker jag låter förståeligt.)

Känns som att ni båda ger svar som går i linje med varandra o kanske det egentligen korrekta svaret för att göra en bra viktuppgång, finns inga genvägar egentligen.

Och det är ju sånt man bara kunnat veta med erfarenhet, ni sparade mig en nybörjarmiss nu.

Beträffande hur mkt gains man kan göra på ett år är det siffror o dylikt jag sett lite överallt, googlade nu snabbt o fanns tydligen iaf två modeller som säger så, sen kan de vara helt bogus iofs, det vet inte jag, på samma sätt som jag inte kan veta någonting egentligen.
"Vilka vikter tränar styrka och vilka ger dig muskelmassa?"

https://tyngre.se/Artiklar/Vilka-vikter-tr%C3%A4nar-styrka-och-vilka-ger-dig-muskelmassa
Citera
2019-07-14, 23:54
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lauritzen
"Vilka vikter tränar styrka och vilka ger dig muskelmassa?"

https://tyngre.se/Artiklar/Vilka-vikter-tr%C3%A4nar-styrka-och-vilka-ger-dig-muskelmassa

Jo, allt jag någonsin hört tidigare har sagt likadant (därför jag reagerade oxå) men kommer fortfarande stå humble till vad någon med 14 års erfarenhet har o säga. Därför jag frågade om hans åsikter i först läget.

Som sagt, genom att bygga styrka först kan mkt väl leda kanske snabbare väg till muskelbygge iom att du senare kan ta tyngre vikter på högre rep-range. Tycker det låter smart långsiktigt.

Att 6-12 e bättre för muskelmassa e väl det som sägs men vad som inte togs upp här o vad som antagligen är minst lika viktigt är att träna ännu ännu tyngre (med kortare rep-range) oxå för att få hjärna o muskler att minnas vikten.

Kanske man blir lite muskulär snabbt av att köra typ 8 reps i början men progressen kommer ju avta o du kommer ju bara stå o stampa på samma vikter efter ett tag o inte se någon elr väldigt liten utveckling om du inte change it up a little.

Aja, alla vet typ sånt här redan så inte som att jag hjälper någon men mina tankar iaf.
Citera
2019-07-15, 05:15
Medlem
Domyojis avatar
Nåväl, ska inte gå alldeles för mkt utanför trådens innehåll här utan vi låter den handla om näring o kost istället som den ska. Sorry 🙏💯💪
Citera
2019-08-07, 16:06
Medlem
Ålder: 20-25
Vikt: 73kg
Längd: 182
Frukost: proteindryck 30g protein
Min mage tål inte fast föda på morgonen därför har jag landat på proteindryck

Lunch: redig portion med antingen kyckling och ris, pasta och blandfärs eller pasta och tonfisk (2 burkar)

Mellanmål: 1-1.5liter röd mjölk i ett svep

Kvällsmat: äggröra (3-4 ägg) och ett "standardpaket" bacon/stekfläsk

Kvällsmat nr2 (oregelbunden): mackor med en generös mängd jordnötssmör. Cirkus 350g i veckan.

Utöver detta proteindryck innan och efter träning (30gx2). Tre gympass i veckan. Har äntligen kommit igång med Starting strength på riktigt och är redo att äta mig fet på kuppen.

Bra/dåligt upplägg?
Senast redigerad av Losnut 2019-08-07 kl. 16:13.
Citera
2019-08-07, 17:34
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Ålder: 20-25
Vikt: 73kg
Längd: 182
Frukost: proteindryck 30g protein
Min mage tål inte fast föda på morgonen därför har jag landat på proteindryck

Lunch: redig portion med antingen kyckling och ris, pasta och blandfärs eller pasta och tonfisk (2 burkar)

Mellanmål: 1-1.5liter röd mjölk i ett svep

Kvällsmat: äggröra (3-4 ägg) och ett "standardpaket" bacon/stekfläsk

Kvällsmat nr2 (oregelbunden): mackor med en generös mängd jordnötssmör. Cirkus 350g i veckan.

Utöver detta proteindryck innan och efter träning (30gx2). Tre gympass i veckan. Har äntligen kommit igång med Starting strength på riktigt och är redo att äta mig fet på kuppen.

Bra/dåligt upplägg?
Om upplägget innebär kaloriöverskott så kommer du öka i vikt. Du verkar inte bry dig om särskilt mycket vad denna vikt består av så. Ät och träna.
Citera
2019-08-07, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Om upplägget innebär kaloriöverskott så kommer du öka i vikt. Du verkar inte bry dig om särskilt mycket vad denna vikt består av så. Ät och träna.
Vill såklart inte bli en knubbis i onödan men efter vad jag har läst är rätt kraftig viktuppgång (i fett) oundvikligt om man ska hålla det kaloriöverskott schemat kräver. Har käkat mer eller mindre såhär i en månad och gått upp fem kilo.

Drack dock mängder av en rejäl gainer I några veckor, var utslagen i timmar efter intag. Så får se hur viktuppgången ser ut med riktig mat.
Senast redigerad av Losnut 2019-08-07 kl. 18:21.
Citera
2019-08-07, 21:12
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Vill såklart inte bli en knubbis i onödan men efter vad jag har läst är rätt kraftig viktuppgång (i fett) oundvikligt om man ska hålla det kaloriöverskott schemat kräver. Har käkat mer eller mindre såhär i en månad och gått upp fem kilo.

Drack dock mängder av en rejäl gainer I några veckor, var utslagen i timmar efter intag. Så får se hur viktuppgången ser ut med riktig mat.
Mängden fettmassa man lägger på sig är individuellt. Du märker väl själv om der går för fort eller långt. Jag planerar att gå upp ca 8 kg på kanske 7-8 månader. Beror väl på vad man själv trivs med.
Citera
2019-08-10, 13:55
Medlem
Vänligen ge feedback på mitt kostschema

Behöver feedback på mitt kostschema som jag fick av en väns vän, som köpt det av en PT. Har alltså inte möjlighet att kontakta skaparen av schemat så frågar här istället. Väger 110, vill gå ner till 80. Tränar 3 gym och 2 kondition i veckan. Hyffsat tränad för min vikt, även om jag förstås är fet som en gris. Vill bygg/bibehålla muskelmassa och undvika att få "loose skin".

Matschema jag fick:

KOLHYDRATER – 1K
1 Frukt
Bär 140g
Havregryn 20g
Musli 25g
2 Riskakor
2 Knäckebröd
Pasta 30g rå, 70g kokad
Couscous 30g rå, 70g kokad
Ris 25g
Potatis 100g
Nudlar 50g

PROTEIN – 1P
Kyckling 70g
Lax 60g (innehåller även 2F)
Tonfisk 55g
Rött kött 45g
Räkor 110g
Kvarg 125g
Keso 80g
Ost 65g

FETT – 1F
1 Avokado
Oliver 20g
Nötter 6g
Frö 6g

EXEMPEL PÅ MAT FÖR EN DAG – 1750-1800 kcal/dag
Frukost: 3 kolhydrater, 2 proteiner och 2 fett
Havregryn 40g (2K) (kokar gröt av detta)
Bär 140g (1K)
Keso 160g (2P)
Frö 12g (2F)

Mellanmål: 1 kolhydrat och 2 fett
1 Frukt (1K)
Nötter 12g (2F)

Lunch: 2 kolhydrater, 1 protein och 2 fett
Ris 50g (2K)
Lax 60g (1P, 2F)

Middag: 3 kolhydrater och 1 protein
Pasta 60g (2K)
Kyckling 70g (1P)
2 Knäckebröd (1K)

Kvällsmål: 1 kolhydrat, 2 proteiner och 1 fett
Kvarg 250g (2P)
Frö 6g (1F)
Bär 140g (1K)

Till detta får jag även äta hur mycket grönsaker jag vill.

Vad tycker ni? För mig känns det som att det är för lite kött och protein. Innan detta åt jag nästan inte pasta osv, utan mest kött, ägg och grönsaker (utöver all skräpmat/godis).

Dessutom väger jag all mat utom köttet innan tillagning. Köttet väger jag efter det är lagat. Blir det fel?

Supertacksam till alla som tar sig tid och svarar
Citera
2019-08-10, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Mängden fettmassa man lägger på sig är individuellt. Du märker väl själv om der går för fort eller långt. Jag planerar att gå upp ca 8 kg på kanske 7-8 månader. Beror väl på vad man själv trivs med.
Vad anser du själv om proteinöverskottet, kanske jag klarar mig med mindre kalorier och högre proteinintag?

Planerar du din viktuppgång i detalj? Ungefär ajaj nu har jag ökat 0.5kg för mycket den här veckan, käkar lite mindre nästa vecka då.

Jag har aldrig brytt mig om kosten då jag aldrig ökat i vikt, käkat när magen gör ont och då oftast snabbmat så hela konceptet kring proteiner, kalorier, fiber osv är väldigt främmande

Tack för hjälpen!
Citera
2019-08-10, 19:56
Medlem
ClickBaits avatar
Ett kostschema som du fått av en väns vän, som köpt det av eb PT....

För att skala ner det lite så räcker det väl med att äta grönsaker, kyckling, ägg och någon köttbit ibland.
Allt behöver inte vara så avancerat, i vart fall inte när man är "fet som en gris".
Citera
2019-08-10, 20:08
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Vad anser du själv om proteinöverskottet, kanske jag klarar mig med mindre kalorier och högre proteinintag?

Planerar du din viktuppgång i detalj? Ungefär ajaj nu har jag ökat 0.5kg för mycket den här veckan, käkar lite mindre nästa vecka då.

Jag har aldrig brytt mig om kosten då jag aldrig ökat i vikt, käkat när magen gör ont och då oftast snabbmat så hela konceptet kring proteiner, kalorier, fiber osv är väldigt främmande

Tack för hjälpen!
Vid kaloribalans och över så "räcker" runt 1.6 g/kg, vid kaloriunderskott så kan den siffran med fördel ökas något. Fibrer är givetvis viktigt och se till att få i dig en variation av grönsaker, vissa källor till kolhydrat är också rika på fibrer. Det kan du läsa på innehållsförteckningen.

Jag planerar inte i detalj, vet bara ett ungefärligt mål, kommer inte räkna mer än höftning av kalorier och vågen på gymmet. Går vikten för fort uppåt så reglerar jag mängden.
Citera
2019-08-10, 20:08
Medlem
Pershagen76s avatar
Jag kan tycka att lunch/middag ör lite väl små och låga på kalorier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in