Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat:
0%
röster
2015-03-28, 10:33
  #3697
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seeert
Aha, trodde du menade att jag skulle försöka käka 320g, alltså dubbelt upp av det jag äter idag, men jag ligger på 160g nu så det ska nog gå bra.

Ja det har jag läst, men är inte beredd av betala priset av eventuella biverkningar osv så jag hoppar nog det

Sjukt seg 4e vecka nu, inget vikttapp än så länge, ligger tom lite plus men har känt mig förstoppad dom sista dagarna så det ligger säkert i det. Har du något tips vad jag kan äta för att slippa det, något som mjukar upp? Tack föra tt du tar dig tid, det hjälper mig mycket

Hehe! :P

Jag vet inte riktigt vad du kan äta som skulle kunna hjälpa mot magen. Är inte insatt i den biten. Själv äter jag jag mest smaksatt kvarg och kött när jag deffar. Hoppas det går bra!
Citera
2015-03-30, 12:49
  #3698
Medlem
C0reds avatar
Kostschema för fattig student

Tjena! Jag är en kille på 20 år som har tränat styrketräning till och från i ungefär 2 år. Har haft ett lite längre uppehåll nu och tänkte därför köra igång ordentligt.

Tycker att jag tidigare har skött min träning och sömn bra men ändå haft en mindre utveckling än vad jag tror jag skulle kunna ha. Har egentligen vetat hela tiden att det är min kost som är den bidragande faktorn till mina uteblivande resultat (för mycket skräpmat, vissa dagar: för lite mat etc). Så nu när jag tänkt köra igång ordentligt så vill jag så klart även sköta kosten för att få de resultat jag vill ha.

Jag har nu börjat kolla runt på lite olika kostscheman och där stött på lite problem. Nästintill alla scheman som jag tittat på har till lunch tex en kötträtt och sedan till middag en kycklingrätt. Detta är ett problem då jag som nämnt i rubriken är en fattig högskolestudent och att käka en kycklingrätt och en kötträtt om dan är helt uteslutet ur ekonomisk synpunkt då jag bara har studiemedel. Har heller inget extrajobb.

Så vad ska man trycka i sig istället för att få i sig det proteinet som jag behöver?
Citera
2015-03-30, 13:30
  #3699
Medlem
Fenjal888s avatar
Hur mycket pengar har du att röra dig med? Jag var själv student under flera år men jobbade lite extra, men jag klarade mig med under 3000/mån med ordentligt byggarkäk.

Det mest ultimata enligt mig är ägg. Billigt som fan, mycket protein och bra fettet. Kan variera med att koka/steka/ha i mat. Sedan har vi ju den klassiska kvargen, 50-60 g protein för 12-14 kr. Man kan jaga extrapriser också. Vissa matbutiker har skivspill (kokt/rökt skinka, rostbiff, etc) för 30 kr/kg.

Vettiga kolhydratkällor behöver knappt kosta någonting alls. Havregryn för 10 kr/kg. Tips är att köra gröt på havre, mjölk och ägg, blir riktigt gött.

Skit i värdelösa grönsaker som gurka och tomat, om du ska ha grönsaker så koncentrera dig på de "riktiga" grönsakerna, som brysselkål eller spenat.
Citera
2015-03-30, 13:33
  #3700
Medlem
Bönor, linser och liknande är både billiga och nyttiga.
Citera
2015-03-30, 14:04
  #3701
Medlem
Killer-queens avatar
Rotfrukter och inälvsmat är billiga råvaror generellt. Sedan finns hel kyckling som man kan göra i ugn, det är billigt och inte särskilt svårt. Så får man ha koll på extrapriser också, bäst-före-datum som snart löper ut kan man fynda på.

En annan klassiker är julskinka. Jösses vad billiga de överblivna är då julen passerat, kan hamna på runt 9kr/kg.
Citera
2015-03-30, 15:06
  #3702
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C0red
Tjena! Jag är en kille på 20 år som har tränat styrketräning till och från i ungefär 2 år. Har haft ett lite längre uppehåll nu och tänkte därför köra igång ordentligt.

Tycker att jag tidigare har skött min träning och sömn bra men ändå haft en mindre utveckling än vad jag tror jag skulle kunna ha. Har egentligen vetat hela tiden att det är min kost som är den bidragande faktorn till mina uteblivande resultat (för mycket skräpmat, vissa dagar: för lite mat etc). Så nu när jag tänkt köra igång ordentligt så vill jag så klart även sköta kosten för att få de resultat jag vill ha.

Jag har nu börjat kolla runt på lite olika kostscheman och där stött på lite problem. Nästintill alla scheman som jag tittat på har till lunch tex en kötträtt och sedan till middag en kycklingrätt. Detta är ett problem då jag som nämnt i rubriken är en fattig högskolestudent och att käka en kycklingrätt och en kötträtt om dan är helt uteslutet ur ekonomisk synpunkt då jag bara har studiemedel. Har heller inget extrajobb.

Så vad ska man trycka i sig istället för att få i sig det proteinet som jag behöver?


Om du fortfarande behöver kosttillskott eller proteiner rekommenderar jag att du handlar med studentrabatt. Jag brukar handla på Maxin genom Studentkortet, 15 % rabatt, alltid något! http://www.studentkortet.se/studentr...g-sport-fritid
Har en vän som tävlar inom body-building, han kör kyckling och ris till lunch och middag 6 dagar i veckan. Frukost kör han havregrynsgröt, lunch kesella och nötter (tror jag) och omelett på kvällen.
__________________
Senast redigerad av Hw44 2015-03-30 kl. 15:08.
Citera
2015-03-30, 16:32
  #3703
Medlem
Det är inte meningen att du ska kopiera andras matschema utan skapa ditt egna. Handlar ju bara om att äta proteinrik mat i grunden och fylla på med kalorier, kolhydrater och fett.
Citera
2015-03-30, 21:38
  #3704
Medlem
tjaa, jag är en kille på 24 år, tränat i 5 år,
nu är det så att jag har börjat deffa 5e veckan för mej tänkte kolla om vad ni tyckte om min schema,
jag väger 70kg ska ner ca 2-4 kg o bli rippad,
jag är 172, 24år, 70kg

06:00 Morgonen 1/2 skopa ( havregrynsgröt med 2 ägg och lite mjölk,
09:00 1 skopa kasein med en näve nötter
11:00 1-2 frukt ( banan,äpple ibland kaffe)
13:00 150g Kyckling 120g Ris, 100g grönsaker(lite kethup på ( utan socker )
16:00 koffein tablett 2 st
16:45 Bca i samband med träningen
18:00 150g kyckling 120g ris,100g grönsaker
21:00 100g kvarg blandat med 50g kasein, 1-2 frukt,
23:00 Sova!

Vad tycker ni ? ja har ingen aning hur mkt kaloier ja ska ligga på, skulle va tacksam för seriöst svar
__________________
Senast redigerad av Heastterapi 2015-03-30 kl. 22:26.
Citera
2015-03-31, 19:55
  #3705
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heastterapi
tjaa, jag är en kille på 24 år, tränat i 5 år,
nu är det så att jag har börjat deffa 5e veckan för mej tänkte kolla om vad ni tyckte om min schema,
jag väger 70kg ska ner ca 2-4 kg o bli rippad,
jag är 172, 24år, 70kg

06:00 Morgonen 1/2 skopa ( havregrynsgröt med 2 ägg och lite mjölk,
09:00 1 skopa kasein med en näve nötter
11:00 1-2 frukt ( banan,äpple ibland kaffe)
13:00 150g Kyckling 120g Ris, 100g grönsaker(lite kethup på ( utan socker )
16:00 koffein tablett 2 st
16:45 Bca i samband med träningen
18:00 150g kyckling 120g ris,100g grönsaker
21:00 100g kvarg blandat med 50g kasein, 1-2 frukt,
23:00 Sova!

Vad tycker ni ? ja har ingen aning hur mkt kaloier ja ska ligga på, skulle va tacksam för seriöst svar

Hur många kalorier, fett och protein blir det där? Det är ju den stora frågan.
Citera
2015-03-31, 20:29
  #3706
Medlem
det är ju de ja behöver hjälp med, eller hur ska jag kolla upp hur mkt kalorier ja ska få i mig, någon sida?/app ? som räknar ut dagligen kalorier , tacksam för svar
Citera
2015-03-31, 20:35
  #3707
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heastterapi
det är ju de ja behöver hjälp med, eller hur ska jag kolla upp hur mkt kalorier ja ska få i mig, någon sida?/app ? som räknar ut dagligen kalorier , tacksam för svar

Ah okey. En bra app är Lifesum. Den skannar även streckkoder. De flesta produkter från affären är inlagda. Smidigt jämfört med förr då man fick använda penna och papper samt en bärbar kalkylator.
Citera
2015-03-31, 20:58
  #3708
Medlem
Är ca 180cm lång, 78kg. Är vältränad, spelar fotboll 3-4ggr i veckan och lika många gympass ungefär. Men tänkte inför sommaren ta bort lite "plufs", har tvättbräda men när jag sitter ner till exempel så bulkar de ihop sig lite och skulle vilja vara lite mer rippad helt enkelt. Tänkte börja med någon slags deff nu då, aldrig testat detta innan.

Vad kan jag få för resultat om jag under en 2månaders period nu innan sommaren kör ngt liknande:

Frukost: Protein shake, en 150g kvarg, två knäckebröd.
Lunch: 300g kyckling, sallad, knäckebröd
Träning
Middag: Protein shake, 250g Kyckling/fisk/kött, 50g ris/pasta, sallad, ägg
Kvällsmat: Banan, 150g kvarg

Dricker utöver Proteinshakes bara vatten, kaffe och 3-4 Cola Zero 33cl i veckan.

Om jag följer detta schemat, 6 dagar i veckan, tror ni jag kommer få hyfsade resultat? Är de för mkt kolhydrater? För lite Protein?

väldigt tacksam för svar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback