2010-01-17, 17:49
Medlem
vilsenYnglings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Knyta näven i fickan? De skulle få alla sin tankar bekräftade om staten och etablissemanget, och det skulle gång samma gång som Socialdemokraternas kamp under 10- och 20 talet.
Nu, alltså?

Hö hö hö hö hö
Citera
2010-01-17, 17:51
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JarmenKell
På 90-talet pratade man om att förbjuda rasistiska och högerextrema grupper. Vi struntar i diskussionen om SD är rasister/högerextremister eller annat för stunden då media i diskussionerna faktiskt inkluderade Sverigedemokraterna bland de grupper som kunde tänkas förbjudas.

Låt oss nu anta att riksdagen faktiskt antar en lag som kriminaliserar medlemskap och stöd till sådana organisationer dvs Sverigedemokraterna och längre ut på skalan åt det hållet. Ev kanske man inkluderar lite gangstersyndikat också för att legitimera lagstiftningen fullt ut.

Vad skulle hända?

Min egen tanke är att eftersom 99% av SD-arna är laglydiga människor så skulle de knyta näven i fickan men anse att slaget var förlorat och att massmedia eller omvärlden knappast skulle bry sig. Enda skälet till att det inte har hänt är att riksdagsledamöterna skulle få svårt att komma överens om var de skulle dra gränsen för sitt förbud eftersom det är svårt att göra en definition av odemokratiska grupper utan att extremvänstern åker med. Jag tror faktiskt att ett förbud skulle vara mycket lättare att genomföra än vad riksdagsledamöterna själva tror.

Tycker ni att diskussionen känns verklighetsfrämmande? I Tyskland har man förbjudit vissa partiet och sossepampen Hartman kom relativt nyligen med en sådan idé - som för övrigt fler sossar propagerat för: http://www.hartman.nu/2008/05/27/varfor-daltar-vi-med-odemokratiska-krafter/

Du är helt fel ute. Du har nämligen missuppfattat en sak väldigt mycket; SD är inte rasistiska! De kritiserar nuvarande invandrings och flyktingpolitik, vilket är en helt annan sak.
Citera
2010-01-17, 18:07
Medlem
volvo 240s avatar
I det här landet ska inte partier förbjudas, punkt.
Citera
2010-01-17, 18:19
Medlem
Pushtigbans avatar
Varför förbjuda partier?

Jag förstår verkligen inte poängen?

Förespråkar TS diktatur eller?
Citera
2010-01-17, 18:30
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Vi lever i en demokrati och har åsiktsfrihet och organisationsfrihet

Citat:
Ursprungligen postat av JarmenKell
Det är möjligt att man måste ändra grundlagen men frågeställningen kvarstår ändå. (Grundlagen har ändrats lite då och då, inget revolutionerande i sig att ändra den).
Jag är inte rätt person att argumentera för varför SD borde förbjudas utan jag hänvisar till de politiker som talat om det tidigare, förvisso inga tyngre även om Alf Svensson 1999 gick ut i en debattartikel i Aftonbladet med att högerextrema organisationer bör förbjudas. Nej jag har inte artikeln kvar längre.

Så för att göra det lite enklare för dig och alla andra, utgå från sossepampen Thomas Hartmans argument för ett förbud. Även om det är off topic då tråden handlar om det är REALISTISKT möjligt att göra och vad efterverkningarna isåfall skulle bli.

Ska jag börja rota i efter en desperat sosses åsikter för att du är för lat att driva diskussionen på ett vettig sätt och redovisa argumenten här?

Bara att väcka tanken tyder på att du är uppfostrad totalitärt i Iran? Från Iran och kommunist?
Citera
2010-01-17, 18:39
Medlem
Dogdylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mästerkatten
Möjligheten att förbjuda organisationer hittar ni i RF 2:14:

14 § Mötesfriheten och demonstrationsfriheten får begränsas av hänsyn till ordning och säkerhet vid sammankomsten eller demonstrationen eller till trafiken. I övrigt får dessa friheter begränsas endast av hänsyn till rikets säkerhet eller för att motverka farsot.
Föreningsfriheten får begränsas endast såvitt gäller sammanslutningar vilkas verksamhet är av militär eller liknande natur eller innebär förföljelse av folkgrupp av viss ras, med viss hudfärg eller av visst etniskt ursprung.

- Om man inte lyckats att pressa in ens SMR i de rekvisiten så finns det inte på kartan att man skulle kunna förbjuda SD utifrån dagens regeringsform. Grundlagen kan naturligtvis ändras, och då är det som bekant två riksdagsbeslut med mellanliggande val som gäller.

Så ett kortfattat svar: nej, i princip kan man inte det.

Folkfronten är inte förbjuden och de lever väl upp till "militär" och "förföjelse" av rasgrupper. Men eftersom de vill med demokratiska medel deportera "icke-ras rena" från Sverige - så antar jag att de inte kan förbjudas. Sd kan absolut inte förbjudas. Grundlagen är överrordnad den här lagen, förövrigt.

Belgien förbjöd Vlaams Block. Några månader senare bildade de Vlaams Belang, ändrade lite i partiets författning och gjorde ett kanonval.

Så nej, Sd kommer inte bli förbjudna. Men vi får se hur det går när Sd har 14-18 procent av rösterna vid valet 2014. Då antar jag att etablisemanget nog kan tänka sig förbjuda dem. Som sagt, valet 2010 kommer bli så jävla intressant.
Citera
2010-01-17, 18:40
Medlem
M Nordströms avatar
Nu är väl dom som aktiva SD rätt motarbetade i samhället om man ser till artikeln nedan.

http://sydsvenskan.se/sverige/article123330/Sparkad-for-sina-asikter.html
Citera
2010-01-17, 18:47
Medlem
Rektangels avatar
Brukas verkligen begreppet "ras" i lagtexten?

Lite OT men kan du checka en gång till.
Jag är bara nyfiken eftersom detta begrepp är ifrågasatt av just PK-lägret. Då har de att bruka detta begrepp samt definiera detta mot just SD eller andra.
Lagtexten är ju ur PK-lägrets synvinkel uddlös om man påstår att det inte finns just...raser.

Mina 5 cent.
Citera
2010-01-17, 18:52
Medlem
genseriks avatar
Varför skulle sd förbjudas? Dessutom är sd inget högerparti utan mer som socialdemokraterna var förr innan de ruttnade sönder totalt under Palme.

Om man rent hypotetiskt skulle leka med tanken att förbjuda partier borde de som för en samhällsfarlig politik vara aktuella först dvs (mp) och ev (v). Varför anser jag då främst att dessa partier skulle komma på tal? I fallet (mp) handlar det om energifrågan, deras politik är inte bärkraftig och skulle allvarligt skada svensk ekonomi och därtill miljön globalt. Avvecklingen av kärnkraften skulle leda till energibrist och ransonering. Det skulle bli omöjligt för industrier att vara kvar i landet varför de skulle flytta verksamhet med hög arbetslöshet som följd. Även hushållen skulle drabbas direkt med flerdubbling av elkostnader och ransonering/periodvisa avstängningar av strömmen. Med skyhög arbetslöshet och skyhöga elpriser skulle fastighetsmarknaden rasa ihop totalt med massor av personliga konkurser och en total kollaps i bankväsendet. I en sådan kollaps kan ingen annan verksamhet bedrivas varför landet och den svenska valutan skulle falla ihop totalt. För att rädda situationen kanske medlemskap i Euro är det enda alternativet men det är osäkert om man skulle få bli med i ett sådant läge (även om Grekland, Irland, Spanien mfl ligger illa till). Frågan är om (mp) och alla som röstar på dem verkligen tänkt igenom konsekvenserna av deras politik? Det vore intressant att se deras kalkyler och oberoende dito... Nej, trots dessa stolleidéer blir inga partier förbjudna.
Senast redigerad av genserik 2010-01-17 kl. 18:55.
Citera
2010-01-17, 18:56
Medlem
Rektangels avatar
Kan vi inte ha ett demokratiskt val och rösta om vilket parti vi vill förbjuda?

Jag hade röstat..Inget.
Det parti som vill förbjuda nåt annat borde vi snarast överväga att förbjuda.
Citera
2010-01-17, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Brukas verkligen begreppet "ras" i lagtexten?

Lite OT men kan du checka en gång till.

- "Checka"? Lagtexten är klippt rakt av från vår gällande regeringsform:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19740152.HTM

Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Jag är bara nyfiken eftersom detta begrepp är ifrågasatt av just PK-lägret. Då har de att bruka detta begrepp samt definiera detta mot just SD eller andra.
Lagtexten är ju ur PK-lägrets synvinkel uddlös om man påstår att det inte finns just...raser.

Mina 5 cent.

- Vår regeringsform är ju från 1970-talet, och "ras" var en helt accepterad synonym till etnicitet på den tiden. Lagtexten täcker ju även in andra begrepp så att det blir tydligt att det är just etniskt motiverade förföljelser som avses.

Citat:
Ursprungligen postat av dogdylan
Folkfronten är inte förbjuden och de lever väl upp till "militär" och "förföjelse" av rasgrupper. Men eftersom de vill med demokratiska medel deportera "icke-ras rena" från Sverige - så antar jag att de inte kan förbjudas.

- Folkfronten uppfattar inte jag som särskilt militär, SMR ligger nog betydligt närmre då. Hursomhelst är stadgandet tillkommet bara några decennier efter andra världskriget och det man ville ha möjlighet att göra var just att ingripa mot nazistiska kampgrupper av den sort som bildades i många länder på 1930- och 1940-talen.

Citat:
Grundlagen är överrordnad den här lagen, förövrigt.

- Överordnad vilken lag då?
Citera
2010-01-17, 20:15
Medlem
Valet 2010 kommer bli det mest intresanta på ett par årtionden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in