2010-01-17, 15:32
Medlem
JarmenKells avatar
På 90-talet pratade man om att förbjuda rasistiska och högerextrema grupper. Vi struntar i diskussionen om SD är rasister/högerextremister eller annat för stunden då media i diskussionerna faktiskt inkluderade Sverigedemokraterna bland de grupper som kunde tänkas förbjudas.

Låt oss nu anta att riksdagen faktiskt antar en lag som kriminaliserar medlemskap och stöd till sådana organisationer dvs Sverigedemokraterna och längre ut på skalan åt det hållet. Ev kanske man inkluderar lite gangstersyndikat också för att legitimera lagstiftningen fullt ut.

Vad skulle hända?

Min egen tanke är att eftersom 99% av SD-arna är laglydiga människor så skulle de knyta näven i fickan men anse att slaget var förlorat och att massmedia eller omvärlden knappast skulle bry sig. Enda skälet till att det inte har hänt är att riksdagsledamöterna skulle få svårt att komma överens om var de skulle dra gränsen för sitt förbud eftersom det är svårt att göra en definition av odemokratiska grupper utan att extremvänstern åker med. Jag tror faktiskt att ett förbud skulle vara mycket lättare att genomföra än vad riksdagsledamöterna själva tror.

Tycker ni att diskussionen känns verklighetsfrämmande? I Tyskland har man förbjudit vissa partiet och sossepampen Hartman kom relativt nyligen med en sådan idé - som för övrigt fler sossar propagerat för: http://www.hartman.nu/2008/05/27/varfor-daltar-vi-med-odemokratiska-krafter/
Senast redigerad av JarmenKell 2010-01-17 kl. 15:45.
Citera
2010-01-17, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JarmenKell
På 90-talet pratade man om att förbjuda rasistiska och högerextrema grupper. Vi struntar i diskussionen om SD är rasister/högerextremister eller annat för stunden då media i diskussionerna faktiskt inkluderade Sverigedemokraterna bland de grupper som kunde tänkas förbjudas.

Låt oss nu anta att riksdagen faktiskt antar en lag som kriminaliserar medlemskap och stöd till sådana organisationer dvs Sverigedemokraterna och längre ut på skalan åt det hållet. Ev kanske man inkluderar lite gangstersyndikat också för att legitimera lagstiftningen fullt ut.

Vad skulle hända?

Min egen tanke är att eftersom 99% av SD-arna är laglydiga människor så skulle de knyta näven i fickan men anse att slaget var förlorat.

Tycker ni att diskussionen känns verklighetsfrämmande? I Tyskland har man förbjudit vissa partiet och sossepampen Hartman kom relativt nyligen med en sådan idé - som för övrigt fler sossar propagerat för: http://www.hartman.nu/2008/05/27/varfor-daltar-vi-med-odemokratiska-krafter/

Varför skulle man förbjuda såna grupper? Då kan man ju förbjuda vänsterextrema grupper oxå....
Citera
2010-01-17, 15:34
Medlem
Norpheuss avatar
Knyta näven i fickan? De skulle få alla sin tankar bekräftade om staten och etablissemanget, och det skulle gång samma gång som Socialdemokraternas kamp under 10- och 20 talet.
Citera
2010-01-17, 15:36
Medlem
Rektangels avatar
Jag tror hela svenska folket skulle känna oro över en sån utveckling.
I stället för att förbjuda sina politiska motståndare bör man debattera.

Om man har bättre argument lär man väl inte vara orolig...eller?
Citera
2010-01-17, 15:40
Medlem
Det är precis lika korkat och förbjuda vad folk tänker och tycker som att förbjuda droger.

Förbud får oftast motsatt verkan, räcker med att titta på narkotikapolitiken (förbuden där)
Citera
2010-01-17, 15:40
Medlem
Varför skulle man förbjuda SD? Låter inte demokratiskt...
Citera
2010-01-17, 15:42
Medlem
Micke666s avatar
Förbjud invandringen istället, så slipper vi ha SD som ett hemskt högerparti. Men fram tills dess, så kommer jag att stötta SD.
Citera
2010-01-17, 15:44
Medlem
Rektangels avatar
Jag googlade lite på Thomas Hartman och detta fann jag.

http://socialrattvisa.wordpress.com/2007/06/22/thomas-hartman-en-granskning/

I Tyskland har man en annan politisk tradition med totalitära tendenser,
Från en ytterlighet till en annan. Förbudmentalitet.

Jag tycker vi ska vara försiktiga när det gäller en sån utveckling.

I Polen förbjöds den femuddiga stjärnan som varande en kommunistisk totalitär symbol. Hakkorset borde man även kunna rehabilitera,då alla som deltog i dettakrig snart har gått ur tiden.

Djävulen sitter inte i symbolen.

Jag hade en sån femuddig stjärna överst i julgranen...
Är jag då kommunist?
Senast redigerad av Rektangel 2010-01-17 kl. 15:52.
Citera
2010-01-17, 15:46
Medlem
JarmenKells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Varför skulle man förbjuda SD? Låter inte demokratiskt...
I många demokratier är vissa partier förbjudna, tex Tyskland har förbud mot flertalet partier.
Citera
2010-01-17, 15:48
Medlem
boostankans avatar
Citat:
I många demokratier är vissa partier förbjudna, tex Tyskland har förbud mot flertalet partier.
Hur fan kan man ha det och fortfarande kalla landet demokratiskt? Vill majoriteten befolkningen ha ett sjukt jävla parti ska de väl få det? Det är ju ändå de som bor i landet.
Citera
2010-01-17, 15:49
Medlem
DanteAlighieris avatar
Som många redan nämnt:

I. Det skulle säkert inte vara omöjligt men föga acceptabelt även bland andra väljare.

II. På vilka grunder är Sverigedemokraterna inte demokratiska?
Citera
2010-01-17, 15:51
Medlem
LnddNs avatar
Citat:

Varför ska just SD förbjudas och inte tex Vänsterpartiet?

Har du någon motivering till att SD inte bör finnas?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in