2010-07-25, 15:11
Medlem
Veeoons avatar
Jag har en på armen ner mot armbågen. I början var den jobbig för jag stödde mot armstödet där, men nu lägger jag armen lite på sniskan så den inte ligger mot armstödet och nu är det som jag alltid haft den lider med er som har flera tiotals st.
Citera
2010-07-25, 22:09
Medlem
Jag har tappat räkningen på de Lipom som jag tagit bort, mina behagar sätta sig runt brösten och gvetvis där BH bandet går. Sen har jag ett gäng småpluttar på magen.
Min kirurg opererar bara bort dem om de stör.
Har en stor på gång nu på magen straxt under bröstet som de får titta på i morgon, gick från ett riskorn till en 4cm X 3cm, (kan inte känna hur djup den är, det gör för ont), på bara en-två dagar.

Man känner sig rätt ensam om de här problemen och egentligen är det ingen tröst att någon annan har det värre, knölarna gör inte mindre ont för det. De psykologiska skador man har fått från skolan blir inte mindre.
Citera
2010-07-30, 00:46
Medlem
hinhales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cougarina
J
Man känner sig rätt ensam om de här problemen och egentligen är det ingen tröst att någon annan har det värre, knölarna gör inte mindre ont för det. De psykologiska skador man har fått från skolan blir inte mindre.

Indeed. Jag känner mig grymt osexig med dem. Det känns ganska uppgivet, som att jag måste hitta mig en livspartner innan man börjar se ut som en Tempur-madrass i genomskärning. Finns nog värre åkommor att ha, men det är ju inget jag besväras av så varför jämföra åkommor liksom.

Hur många har du avlägsnat kirurgiskt, Cougarina? Jag har tagit bort tre hittills, men känner att det börjar bli dags för fler.
Citera
2010-07-30, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hinhale
Indeed. Jag känner mig grymt osexig med dem. Det känns ganska uppgivet, som att jag måste hitta mig en livspartner innan man börjar se ut som en Tempur-madrass i genomskärning. Finns nog värre åkommor att ha, men det är ju inget jag besväras av så varför jämföra åkommor liksom.

Hur många har du avlägsnat kirurgiskt, Cougarina? Jag har tagit bort tre hittills, men känner att det börjar bli dags för fler.

Jag tror det är 6 stycken som jag plockat bort, har några ärr från andra snitt också.
Hade en som var som en apelsin en gång men den gick tillbaka, tror den gav upp när 10 läkarstudenter skulle klämma och ha sig med den.

Håller med om att man inte känner sig übersexig direkt med dem.
Citera
2010-08-24, 00:56
Medlem
hinhales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cougarina
Jag har tappat räkningen på de Lipom som jag tagit bort, mina behagar sätta sig runt brösten och gvetvis där BH bandet går. Sen har jag ett gäng småpluttar på magen.
Min kirurg opererar bara bort dem om de stör.
Har en stor på gång nu på magen straxt under bröstet som de får titta på i morgon, gick från ett riskorn till en 4cm X 3cm, (kan inte känna hur djup den är, det gör för ont), på bara en-två dagar.

Trist att höra att du retats pga dem, Cougarina.

Svårigheten med lipom tycker jag är att uppskatta ökningen, uppkomsten av nya direkt när de kommer. Många av mina sitter fritt i bindväv utan ha kontakt med skelett/hårda strukturer på kroppen. Vissa områden verkar utifrån vad jag sett, både på bilder och på mig själv, vara mer utsatta än andra. T.ex vid revben, på underarmar, lår. Jag kan inte släppa det medicinska, vad orsaken är och vill motarbeta dem men hur fan gör man. Mig veterligen är kostvalet helt irrelevant för uppkomsten. Bra att benign bara är benign, men synd att benignt inte är vinstdrivande att forska om.
Senast redigerad av hinhale 2010-08-24 kl. 01:00.
Citera
2010-09-29, 22:46
Medlem
-Franks avatar
Har en hel drös jag också, på ungefär samma ställen som flera här i tråden har. Ingen har någonsin gjort ont.
Dom flesta är rätt hårda, och den största sitter ovanför höger höft och är lite mindre än en pingisboll. Jag stör mig lite på den, tankar har funnits på att operera bort den men den står inte direkt ut så har låtit bli.
Den mest oroande har jag haft i ca. 10år kanske och är halvstor och "sitter fast" mitt på ryggraden vid ryggslutet.

Som någon skrev, rätt skönt att man inte är ensam..

Jag tränade hockey som en galning till 18 års ålder, sen slutade jag i princip träna ganska tvärt, och har sedan dess bara tränat typ 0-1 gång i månaden i snitt.
Jag upplevde att det snabbt efter hockeykarriären kom flertalet limpom. vad jag minns hade jag inga innan. Funderar på om körkortet med dom många drive-in besöken kan ha något med saken att göra i kombination med mycket lite träning (en stor omställning för kroppen)
Citera
2010-10-04, 23:22
Medlem
AudereEstFaceres avatar
Va inne idag och tog bort ett väldigt stort Lipom på högra skuldran. Blev hemskickad första gången då dom insett att den var för stor för lokalbedövning och sa att jag måste sövas.

Så här sitter jag nu och är fortfarande lite skakis efter narkosen. Dom blev tvungna att lägga ett lodrätt snitt på 20 cm...fick även svaret att jag troligen får en inbuktning istället då den satt så djupt...

Ber till högre makter att det ej kommer tillbaka och att detta läker som det ska.

Tack för denna tråd.
Citera
2010-10-17, 06:53
Medlem
AudereEstFaceres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AudereEstFacere
Va inne idag och tog bort ett väldigt stort Lipom på högra skuldran. Blev hemskickad första gången då dom insett att den var för stor för lokalbedövning och sa att jag måste sövas.

Så här sitter jag nu och är fortfarande lite skakis efter narkosen. Dom blev tvungna att lägga ett lodrätt snitt på 20 cm...fick även svaret att jag troligen får en inbuktning istället då den satt så djupt...

Ber till högre makter att det ej kommer tillbaka och att detta läker som det ska.

Tack för denna tråd.

Uppdatering.

Har nu gått 2 v sen operationen. Ärret läker som det ska. Däremot har jag varit iväg två gånger då det då det har bildats så mycket sårvätska/blod inuti.
Så nu har det tömts 3 dl samt 2,5 dl....ingen skön grej att gå igenom. Hoppas det är över nu...
Citera
2010-11-17, 20:04
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Jag har opererat bort två lipom. Fick en knöl långt ner på ryggen där skinkorna går ihop. Gjorde så ont att jag inte kunde sitta normalt. Den skar läkaren bort direkt på vårdcentralen. Det tog ett jävla tag innan ärret läkte eftersom det var mitt i sommaren och jag körde truck på den tiden, så jag hade konstant rövsvett. Tydligen inte optimala förhållanden för att läka ett sår.

På det besöket visade jag upp min andra knöl som satt långt upp på min högra skuldra. Den hade jag haft i säkert 10 år och störde mig inte särskilt mycket på den, men tänkte att det var lika bra att få bort den när jag ändå låg under kniven. Dock ville inte läkaren på vårdcentralen börja skära i den eftersom den var stor som en golfboll och satt precis vid kragen på en T-shirt. Hon var rädd för att det skulle bli ett fult, synligt ärr så hon skrev en remiss till en kirurg.

Ett halvår senare fick jag en tid på sjukhuset där en trevlig kirurg och en ganska nervös student skar ut knölen och sydde ihop mig på under en halvtimme. Det läkte skitbra och nu efter två år syns knappt ärret. Inbuktningen kommer jag dock få leva med. Nu har jag dessutom fått en knöl till en decimeter under ärret. Förhoppningvis är det bara en stor finne eftersom den kom så snabbt och ömmar så med lite tur går den kanske tillbaks?
Citera
2011-01-23, 23:31
Medlem
Jag tog bort ett lipom på nedre delen av ryggen för 4 dygn sedan ca. Ärret är kanske 8 cm långt horisontellt men jag är lite oroad att svullnaden/bulan inte går ner. Idag så spänner det i stygnen och gör lite ont. Antar att de fnissar åt en om man ringer... Det var en mindre fettknöl de tog bort och som sagt 4 eller 4,5 dygn sedan. Jag förstår att kroppen inte gillar att man skär i den men ska det vara såhär?
Citera
2011-03-17, 08:30
Medlem
Var på vårdcentralen för 1 år sen och fick reda på att jag hade lipom hon sa att dom kunde ta bort dom där så nu gick jag dit igen för att dom skulle ta bort dom "till en annan läkare" och hon sa att jag ska boka tid hos plastkirurgen? Är inte dom skyldiga att hjälpa mig på vårdcentralen? känns som att plastkirurgi kommer kosta mig en förmögenhet?
Citera
2011-04-09, 18:31
Medlem
MisterShadows avatar
Jag har också drabbats av dessa knölar. Dock är läkarna lite osäkra på om det är Lipom eller Neurofibromatos. Än så länge har jag bara upptäckt två stycken. En på skuldran och en vid ryggslutet. Är kallad till en magnetröntgen först. Men ni som opererats, har det gjorts hos en vanlig kirurg eller en plastkirurg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in