Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-16, 11:12
  #1
Medlem
På senaste tiden börjar det komma ett konstigt ljud från min dator.
Det låter ungefär:
"krrrrrrrrrr kr kr kr kr krrr" i flera minuter
Det låter speciellt när jag har 10-15 internetsidor uppe samtidigt eller kollar på flera youtubeklipp osv.

Vet ni vad det kan vara??

Datorn:
Vista 32bit
Ram: 3gb
Processor: Intel core 2 quad, 2,4 GHz
Citera
2010-01-16, 11:27
  #2
Medlem
Epix12s avatar
Processor

Kan nog vara för att proccesorn arbetar?
Citera
2010-01-16, 12:11
  #3
Medlem
Degerlundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epix12
Kan nog vara för att proccesorn arbetar?




Det är förmodligen ditt nätaggregat.

Öppna sidan och lyssna.

Det kan även vara hårddisken men jag tror mer på nätagget
Citera
2010-01-16, 12:12
  #4
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epix12
Kan nog vara för att proccesorn arbetar?
på dig också, you're stating the obvious.

En processor har förresten inga mekaniska delar och låter därför ingenting när den arbetar, precis lika lite som när den inte arbetar. Den blir däremot varmare och kräver därmed mer kylning när den jobbar hårt, varpå fläkten/-arna varvar upp och alstrar mer ljud. Ju mer den har att göra, desto mer data behöver den. Mycket av det datat kommer från hårddisken (swapfil, programfiler, tempfiler osv) varpå hårddisken måste jobba hårdare och alstrar därför mer ljud. Ju mindre RAM man har desto mer måste Windows swappa, desto hårdare får hårddisken slita.

Svaret är alltså att det är en mekanisk del i datorn som låter - en fläkt eller en hårddisk. Om dessa börjar gå sönder kan de förutom deras normala arbetssljud även orsaka missljud. Saker som snurrar orsakar även vibrationer, dessa fortplantas i chassit som därmed kan börja vibrera och låta.


Lite väl mycket petimäter över mig kan man tycka, men jag ville bara visa hur hur obefogad din var. Och du, håll dig till fakta eller håll tyst nästa gång.
Citera
2010-01-16, 13:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
på dig också, you're stating the obvious.

En processor har förresten inga mekaniska delar och låter därför ingenting när den arbetar, precis lika lite som när den inte arbetar. Den blir däremot varmare och kräver därmed mer kylning när den jobbar hårt, varpå fläkten/-arna varvar upp och alstrar mer ljud. Ju mer den har att göra, desto mer data behöver den. Mycket av det datat kommer från hårddisken (swapfil, programfiler, tempfiler osv) varpå hårddisken måste jobba hårdare och alstrar därför mer ljud. Ju mindre RAM man har desto mer måste Windows swappa, desto hårdare får hårddisken slita.

Svaret är alltså att det är en mekanisk del i datorn som låter - en fläkt eller en hårddisk. Om dessa börjar gå sönder kan de förutom deras normala arbetssljud även orsaka missljud. Saker som snurrar orsakar även vibrationer, dessa fortplantas i chassit som därmed kan börja vibrera och låta.


Lite väl mycket petimäter över mig kan man tycka, men jag ville bara visa hur hur obefogad din var. Och du, håll dig till fakta eller håll tyst nästa gång.

Tack för ett utförligt svar. Men hur tycker du jag ska lösa problemet?
Citera
2010-01-16, 22:43
  #6
Medlem
snälla någon.
Citera
2010-01-16, 22:57
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnderArdon
Tack för ett utförligt svar. Men hur tycker du jag ska lösa problemet?
Stäng av datorn, snurra på processorfläkten med fingret, låter det ? rispar det ? Ligger det några sladdar emot någon fläkt som gör att ljudet ökar i takt med anstsrängningen av processorn?
Citera
2010-01-16, 23:28
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnderArdon
På senaste tiden börjar det komma ett konstigt ljud från min dator.
Det låter ungefär:
"krrrrrrrrrr kr kr kr kr krrr" i flera minuter
Det låter speciellt när jag har 10-15 internetsidor uppe samtidigt eller kollar på flera youtubeklipp osv.

Vet ni vad det kan vara??

Datorn:
Vista 32bit
Ram: 3gb
Processor: Intel core 2 quad, 2,4 GHz

Ah... Hade det låtit "kr krr kr krkrkrkr krrrrrr" hade det garanterat varit ventrikelkarbafluffern.

OT:
Antagligen hårddisken. Öppna sidan på datorn, leta reda på var hårddisken sitter och lyssna om det kommer från den. Om det inte är hårddisken, passa på medans du ändå har sidan av och ta reda på varifrån ljudet kommer.

/Hast
Citera
2010-11-16, 20:50
  #9
Medlem
AfrooDites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epix12
Kan nog vara för att proccesorn arbetar?

Du måste ha extremt bra hörsel då en processor inte kan ge ifrån sig ljud
Skulle helt klart kollat hur din hdd mår egentligen!
Speedfan har s.m.a.r.t som man kan kolla hälsan på hd.
Finns även Hd-tune att kolla hälsan.
Citera
2010-11-16, 20:54
  #10
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfrooDite
Du måste ha extremt bra hörsel då en processor inte kan ge ifrån sig ljud
Skulle helt klart kollat hur din hdd mår egentligen!
Speedfan har s.m.a.r.t som man kan kolla hälsan på hd.
Finns även Hd-tune att kolla hälsan.
Snygg bump! TS hårddisk har nog redan rasat vid det här laget
Citera
2015-08-06, 21:30
  #11
Medlem
annanmedlems avatar
Doh.. 2010..

Min låter sådär ifrån högtalarna nu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback